قانون لغو ویزا و تاثیر آن بر منافع اروپا

محدودیت‌هایی که برای ایران مشکل‌ساز خواهد شد

۲۸ آذر ۱۳۹۴ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۵۴۸۷۸ اخبار اصلی اروپا آمریکا خاورمیانه
کراکر می‌گوید: «این لایحه مرا بسیار می‌ترساند. این بسیار تبعیض آمیز است. این تبعیض به خاطر این نیست که شما که هستید یا چه کاری کرده‌اید، بلکه به خاطر این است که پدر و مادر شما که هستند.»
محدودیت‌هایی که برای ایران مشکل‌ساز خواهد شد

نویسنده: مولی مک کلاسکی

دیپلماسی ایرانی: در حالی که لایحه قوانین مالی که در مجلس نمایندگان و سنا به تصویب رسید، مانع از تعطیلی دولت شد، اما مقررات بحث برانگیز بر سر برنامه لغو ویزا که شهروندان و یا بازدیدکنندگان از سوریه، ایران و عراق را تحت تاثیر قرار می دهد، جنجال برانگیز شده است.

برای نزدیک به ۳۰ سال، برنامه لغو ویزا که توسط وزارت امنیت داخلی اجرایی شده است، به شهروندان 38 کشور جهان، که شامل 23 عضو از 28 عضو اتحادیه اروپا می شود (5 کشور باقی مانده هم امیدوارند به این لیست اضافه شوند) اجازه می دهد تا برای 90 روز بدون داشتن ویزا به ایالات متحده سفر کنند. این کشورها هم اقدام متقابلی برای شهروندان آمریکایی انجام داده اند.

جیمرز باربور، سخنگوی دیپلماسی عمومی هیات نمایندگی اتحادیه اروپا به ایالات متحده به میدل ایست آی می گوید: «منافع روابط اتحادیه اروپا-ایالات متحده مربوط به تعاملات میان شهروندان ما است، به ویژه این واقعیت که میلیون ها و میلیون ها اروپایی و آمریکایی سالانه اقیانوس اطلس را طی می کنند تا به تجارت، تحصیل و یا دیدار با دوستان و خانواده هایشان بپردازند. برنامه لغو ویزا این گونه سفرها را تسهیل می کند و موجب مزایای اقتصادی بی شماری برای اروپا و ایالات متحده است. بنابراین هرگونه تغییر در این رابطه موجب کاهش سفرهای بین دو سوی اقیانوس اطلس می شود و برای اتحادیه اروپا و ایالات متحده مضر است.»

این لایحه با 316 رای مخالف در برابر 113 رای موافق در مجلس نمایندگان و 56 رای موافق و 33 رای منفی در سنا تصویب شده است و موجب می شود کسانی که از مارس 2011 به ایران، عراق، سودان و سوریه سفر کرده اند، نتوانند بدون ویزا به ایالات متحده سفر کنند.

یکی از نگرانی هایی که وجود دارد درباره تاثیر این قانون بر شهروندان با تابعیت دو گانه است. جمال عبدی، مدیر اجرایی نایاک اکشن، بازوی لابی گری شورای ملی ایرانیان - آمریکا به میدل ایست آی می گوید: «این مسئله موجب باز شدن درهای محدودیت به روی افراد دارای تابعیت دوگانه است. پیام این قانون برای این افراد این است که به خاطر تابعیت دوگانه تان شرایط متفاوتی دارید. شرایطی که خودتان درباره آن تصمیم نگرفته اید بلکه به خاطر پدر و مادرتان با این وضعیت روبه رو شده اید. این امر موجب ایجاد طبقه ای جدید از شهروندان خواهد شد.»

رایان کراکر، رئیس دانشکده حکومت و خدمات عمومی دانشکاه تگزاس و سفیر سابق ایالات متحده در سوریه، عراق، لبنان، افغانستان، پاکستان و کویت، قبل از تصویب این لایحه در سنا در گفتگو با میدل ایست آی در رابطه با تاثیر این قانون بر شهروندان چند ملیتی اظهار نگرانی کرد.

کراکر می گوید: «این لایحه مرا بسیار می ترساند. این بسیار تبعیض آمیز است. این تبعیض به خاطر این نیست که شما که هستید یا چه کاری کرده اید، بلکه به خاطر این است که پدر و مادر شما که هستند. علاوه بر افرادی که به این کشورها سفر کرده اند و باید از این پس ویزا بگیرند، این لایحه وقتی وارد حوزه اتباع دوگانه می شود، بسیار خطرناک است. یعنی یک فرد متولد بریتانیا، یک شهروند بریتانیا که پدری سوری یا ایرانی دارد، در صورتی که هرگز به این کشورها سفر هم نکرده باشد، نمی تواند از لغو ویزا استفاده کند. اگر ما برای این قبیل قوانین آماده شده ایم، درباره شهروندان خودمان برای چه چیزی آماده شده ایم؟ ترس یکی از خطرناک ترین احساسات بر روی کره زمین است و ترس ما را در مسیری قرار می دهد که به ارزش ها و منافعمان پشت کنیم.»

عبدی می گوید: «براساس توافق هسته ای ایالات متحده باید تحریم های ثانویه در رابطه با ممانعت از سفر اروپایی ها و دیگر کشورها برای سفر به ایران و انجام تجارت را لغو کند. حالا شما با سناریویی روبه رو هستید که براساس آن تجاری از اروپا که قصد دارند به ایران سفر کنند و به دنبال تجارت هستند، مورد مجازات قرار می گیرند. این مسئله همچنین بر گردشگری ایران هم تاثیر می گذارد. این در حالی است که این مسائل یکی از منافع اختصاص یافته به ایران براساس توافق بوده است.»

منبع: میدل ایست آی/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: لغو ویزا ايران سوريه ويزا آمريكا


نظر شما :