ظریف: طرف بحث ما دولت آمریکاست نه کنگره

۰۲ دی ۱۳۹۴ | ۲۲:۴۲ کد : ۱۹۵۵۰۱۲ سرخط اخبار
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به قانون مصوب کنگره آمریکا برای محدودیت سفر به این کشور در صورت سفر به ایران گفت: اگر عین قانون مصوب کنگره رفتار شود، حتما نقض برجام خواهد بود.
 
به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان ظهر امروز در نشست خبری مشترک با لوندگ سورو سورن وزیر امور خارجه مغولستان که به تهران سفر کرده است، در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره تاثیر مصوبه اخیر کنگره آمریکا بر حضور شرکای اقتصادی در ایران با توجه به محدودیتی که برای سفر به ایران تعیین کرده است، اظهار داشت: همان طور که قبلا اعلام کرده ایم، ما با دولت آمریکا به عنوان نماینده کل این کشور بحث می کنیم و کاری به کنگره نداریم.
 
وی تصریح کرد: دولت آمریکا وظایف مشخصی را بر اساس ضوابط موجود برعهده دارد و این خود دولت آمریکاست که باید مشکلات داخلی خود را به هر روشی که می داند حل کند؛ این قاعده روابط بین الملل است که تصمیم گیری داخلی نمی تواند تعهدات بین المللی را از دوش یک کشور بردارد.
 
وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: اینکه وزیر امور خارجه آمریکا رسما اعلام کرده است که اجازه ایجاد مشکل در اجرای برجام را نمی دهند، این اعلام یک سیاست از سوی دولت آمریکاست و باید دید چگونه اجرا می شود.
 
ظریف تاکید کرد: اگر عین قانون مصوبه کنگره رفتار شود، حتما نقض برجام خواهد بود، اما اگر دولت از امکانات خود برای اجرای این قانون استفاده کند، باید ارزیابی کرد که آیا نقض برجام صورت گرفته یا خیر.
 
هیات نظارت بر اجرای برجام تصمیم گیری می کند
 
وی همچنین در رابطه با مکاتبه روز گذشته هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس با شورای عالی امنیت ملی درباره این مصوبه کنگره آمریکا و نقض برجام، عنوان کرد: هیات نظارت شورای عالی امنیت ملی که بر اساس نامه مقام معظم رهبری تشکیل شده، مسئول نظارت بر حسن اجرای برجام است و حتما نامه کمیسیون امنیت ملی مجلس در اولین جلسه هیات نظارت به اطلاع اعضا خواهد رسید و این هیات تصمیم گیری می کند.
 
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به دیدار خود با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در ۱۰ روز گذشته و در نیویورک، به دهها ایمیل و تماس از طرف مذاکره کنندگان غربی با همکاران وی در وزارت خارجه اشاره کرد و گفت: اعضای ۱+۵ منافع زیادی دارند که مانع اجرای این تصمیمات تبعیض آمیز هستند.
 
ظریف تاکید کرد: ما همه این مسائل به هیات نظارت بر اجرای برجام گزارش خواهیم داد و این هیات تصمیم گیری می کند که چه باید بکنیم.
 
ملاک ارزیابی سفارتخانه ها، میزان پیگیری اهداف اقتصاد مقاومتی در خارج است
 
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه نشست خبری خود با همتای مغولستانی و در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره مهمترین برنامه های وزارت امور خارجه در زمینه اجرای برجام و دیپلماسی اقتصادی گفت: وزارت خارجه از ابتدای دولت تدبیر و امید دیپلماسی اقتصادی را به عنوان یکی از اهداف مهم خود انتخاب کرده است.
 
ظریف گفت: به دلیل شرایط ویژه ای که کشور از ابتدای جنگ تحمیلی با آن روبرو بوده، وزارت خارجه با یک گرایش سیاسی امنیتی در سطح بین المللی مواجه بوده است که این باید به گرایش توسعه ای تغییر یابد.
 
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با رفع تحریم ها اولین قدم برداشته شود و ملاک ارزیابی سفارتخانه هایمان را نیز میزان ایفای نقش در تحقق اهداف توسعه اقتصادی کشور به ویژه اقتصاد مقاومتی قرار داده ایم.
 
وزیر امور خارجه افزود: زمینه همکاری با کشورهای دیگر به ویژه کشورهای در حال توسعه، منطقه آمریکای لاتین و آفریقا در زمینه صادرات غیرنفتی و خدمات فنی و مهندسی فراهم است و مزیت های موجود زمینه را برای حضور جدی تر ما فراهم کرده است.
 
ظریف تصریح کرد: سفارتخانه های ما تسهیل کننده روابط هستند و این را رسالت وزارت امور خارجه می دانیم که در زمینه توسعه اقتصادی فعال باشد.
 
وی با بیان اینکه اهداف خود را در دیپلماسی اقتصادی محدود نمی کنیم، اظهار داشت: اولویت ما در حال حاضر توسعه روابط با همسایگان است، به ویژه در شرایط امروز که منطقه با خطر جدی افراط گرایی روبرو است، در این زمینه برنامه هایی را در دست اجرا داریم.
 
بررسی زمینه های همکاری تاریخی فرهنگی، کشاورزی، انرژی و معدن با مغولستان
 
ظریف در بخش دیگری از این نشست با ابراز خوشحالی از سفر لوندگ سورو سورن وزیر امور خارجه مغولستان در ایران که برای دومین بار صورت می گیرد، گفت: حدود چهار سال قبل نیز رئیس جمهور مغولستان برای حضور در اجلاس جنبش عدم تعهد به ایران سفر کرد.
 
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: در طول چهار سال گذشته گفتگوهای خوبی برای گسترش روابط و همکاری های وسیعتر در حوزه های تاریخی فرهنگی و میراث مشترک تاریخی و مطالعات مشترک داشته ایم و امروز نیز زمینه های همکاری سیاسی و اقتصادی به ویژه در حوزه های کشاورزی، انرژی و معدن را بررسی کردیم.
 
وی افزود: وزیر خارجه مغولستان نیز در طول مدت اقامت خود در ایران، با مسئولان مختلف کشور گفتگو خواهد کرد و در زمینه حوزه های مختلف فرهنگی و پیگیری مسائل تاریخ مشترک و نیز حوزه نفت، کشاورزی و صنعت گفتگو رایزنی خواهد کرد.
 
ظریف ابراز امیدواری کرد که با توجه به مشترکات دو کشور، امکان گسترش روابط دوجانبه و استفاده از آن برای گسترش صلح و ثبات در منطقه فراهم شود.

کلید واژه ها: نقض برجام مغولستان


نظر شما :