حماس به دنبال احیای روابط با تهران است

۰۶ دی ۱۳۹۴ | ۲۰:۲۴ کد : ۱۹۵۵۰۹۳ سرخط اخبار

نماینده جنبش حماس در تهران از پیشرفت در روابط ایران و حماس و شروع مذاکرات تفصیلی میان دو طرف خبر داد.

خالد قدومی در گفت وگو با ایسنا درباره درخواست محمود الزهار یکی از رهبران جنبش حماس از ایران برای آماده کردن مقدمات مربوط به ازسرگیری روابط با این جنبش گفت: محمود الزهار و همه مسئوولان جنبش پیش از این نیز اعلام کردند که به مناسبات دوجانبه با ایران علاقه مند هستند همانطور که علاقه مند به ارتباط با سایر کشورهای جهان اسلام هستند البته سمت و سوی این مناسبات باید به گونه ای باشد که از هر آنچه که باعث اختلاف می شود فاصله گرفته و به هر آنچه که باعث تقویت فضای مشترک و توافقات می شود، نزدیکتر شد.

وی ادامه داد: فلسطین قطب نمای این مناسبات است. جنبش حماس بزرگترین جنبشی است که ایده مقاومت را به منصه ظهور می گذارد. در نتیجه بسیار حائز اهمیت است که این مناسبات باید به گونه ای باشد که در خدمت مقاومت باشد. مساله دیگر در این مبحث این است که این مناسبات به سود وحدت جامعه اسلامی باشد و باید پایان دادن به هرگونه اختلافات طایفه ای و مذهبی مبتنی بر همین پروسه مقاومت مدنظر قرار بگیرد که در عین حال هم مورد توافق همه جهان اسلام است البته این امر نیازمند گفتمان مفصل با برادران ایرانی است. این گفتمان به حمدالله شروع شده و در حال انجام است و امیدواریم که به نتیجه مثبت برسد.

قدومی افزود: همواره این چنین بوده که مناسبات دو سویه است و این طور نیست که فقط به دنبال آن باشیم که ببینیم حماس چه می خواهد بلکه باید ببینیم که ایران هم چه می خواهد؟ تهدیدی در جهان عربی و اسلامی است به نام رژیم صهیونیستی که این تهدید متوجه همه آحاد و مولفه های امت اسلامی است و متاسفانه رویارویی با این خطر روندی قهقرایی داشته است و بدون اینکه به جزئیات آن اشاره شود باید دید که ما چگونه باید برنامه مقاومت در مقابل دشمن را احیا کنیم. متاسفانه در چهار سال گذشته اعضای این امت درگیر اختلافات داخلی با یکدیگر شدند در حالی که رژیم صهیونیستی با خیال آسوده سرجای خود زندگی می کند. و این خود عنوان و سرفصل این گفتمان است. وی در ادامه به احتمال سفر برخی از مقامات حماس به تهران در آینده ای نزدیک اشاره کرد. محمود الزهار از رهبران برجسته جنبش حماس در مراسم بیست و هشتمین سالگرد تاسیس این جنبش در سخنانی از جمهوری اسلامی ایران خواست تا مقدمات ازسرگیری روابط با گروه های مقاومت فلسطینی به ویژه این جنبش را فراهم کند. وی تاکید کرد که حماس به دنبال ازسرگیری روابط با ایران و توسعه آن است.

قدومی در ادامه این گفت وگو درباره مواضع حماس در قبال انتخابات ریاست جمهوری لبنان و این که با توجه به حمایت های مستمر حزب الله از حماس آیا این جنبش از گزینه مورد نظر حزب الله حمایت خواهد کرد، گفت: هنوز موضع خاصی اتخاذ نشده و دیدگاهی اعلام نشده البته تا آنجا که من می دانم.

وی حمایت های این جنبش از عربستان در قبال حملاتش به یمن را رد کرد و آن را برداشتی نادرست توصیف کرد و اظهار داشت: این برداشت از این مساله دقیق نیست. ما در این مورد بیانیه صادر کردیم اما هر کسی با توجه به سلیقه خودش در این مورد حرف می زند. این بیانیه مبتنی بر مواضع بسیار مهمی است. این همان اصول و ارزشهایی است که ما به آن اعتقاد داریم. احترام گذاشتن به خواست و اراده مردم و مخالفت با دخالت بیگانگان همان اصولی است که به آن اعتقاد داریم این دو، پایه و اساس سیاست خارجی حماس را تشکیل می دهند. ما صراحتا اعلام می کنیم که ما در هیچ درگیری در کنار طرفی علیه طرف دیگر قرار نگرفتیم چه در یمن و چه در سوریه. ایده ای که ما مطرح کردیم بر خلاف آن چیزی است که مطرح شده است. ایده ما مبتنی بر دو اصل مذکور است.

قدومی در بخش دیگری از این گفت وگو درباره عمکرد این جنبش در طول 28 سال گذشته و رضایت مردم فلسطین از این عملکرد بیان کرد: 28 سال عمر جوانان است و جوان یعنی نیرو، پویایی، سرزندگی و شادابی. حتی اگر بخواهیم در سطح شخصیت های ردیف اول جنبش و شخصیت های مسئول جنبش حرفی بزنیم عنصر جوانی در بین آنها موج می زند و تاثیرگذار هم هست. من به عنوان یکی از افراد این سازمان یا این جنبش و یکی از آحاد مردم فلسطین گمان می کنم که مهمترین مساله در موفقیت خود جنبش در میان مکاتب فکری این است که حماس توانست از یک حزب به جریانی هم در میان مردم فلسطین و هم در میان امتی اسلامی دربیاید.

وی تصریح کرد: موفقیت دوم که بسیار هم حائز اهمیت است این است که این جنبش توانست در پاسخ به این پرسش ها و اتهامات و انتقادات درباره دگردیسی که در مواضعش پدید آمده بود، همسو حرکت کند چرا که این تحول نبود بلکه یک رشد طبیعی بود. چون خود حماس از اواسط دهه هفتاد متوجه انحراف مسیر حرکت مبارزاتی فلسطین از مسیر اصلی اش شد. لذا می بینیم که حماس برای اصلاح این انحراف با تمام اقشار و طبقات مردم فلسطین نخبگان، اندیشمندان و روشنفکران آن تعامل برقرار کرد. بنابراین حماس هم در عرصه جذب جوانان در زمینه تربیت اسلامی به یک شاخص تبدیل شد و هم در یک مکتب اسلامی میانه رو. یعنی در واقع بعد از چند سال فعالیت در میان مردم توانست از مسجد به عنوان سکوی پرتابی برای شروع انتفاضه استفاده کند.

نماینده جنبش حماس ادامه داد: می بینیم که شروع انتفاضه در سال 87 بود و عنوان تیتر کلی آن "مساجد" بود. حماس هم در عرصه اجتماعی فعالیت داشت و هم کمیته های زکات را به راه انداخت و در عرصه های علمی و پزشکی هم فعالیتهای گسترده ای را آغاز کرد. مشارکت فعالی نیز در انتفاضه اول داشت و توانست با انجام عملیات های قابل توجه دشمن را آزار دهد. البته به موازات موفقیت هایی که در زمینه آموزشی و تربیتی و علمی داشت، موفقیت های نظامی را هم به دست آورد و توانست ایده نبرد و جنگیدن را با آنچه که در اختیار داشت از سنگ تا موشک به منصه ظهور بگذارد. روند تکاملی حماس هیچ گاه متوقف نشد و می بینیم که حتی به موشک ها هم اکتفا نکرد و امروز حماس دارای هواپیماهای بدون سرنشین است.

وی افزود: پس از پیروزی های چشمگیر حماس در عرصه های تربیتی، آموزشی، اجتماعی و نظامی این بار ایده ای از جانب خود مردم فلسطین مطرح شد مبنی بر این که حماس باید بیاید و در فعالیت های سیاسی و رهبری سیاسی حضور داشته باشد و اینجا هم باید آن مسیر اصلاح شود بنابراین یک خواسته از جانب مردم فلسطین مطرح بود و آن این که حماس بیاید و وارد عرصه سیاسی شود و سرانجام هم انتخابات در سال 2006 برگزار شد که حماس موفقیت چشمگیری را چه از بُعد نفرات و چه از بعد لیست هایی که هم در غزه و هم در کرانه باختری بود، به دست آورد. بنابراین حماس توانست نمونه ای را از یک جنبش رهایی بخش که اسلام میثاق و منشور و دستور العمل آن است، به منصه ظهور برساند.

قدومی با اشاره به نامزدی یک مسیحی از سوی جنبش حماس در بیت لحم گفت: می بینید که این نماینده حماس علی رغم اینکه به لحاظ دینی آیینش مسیحی است اما فرهنگ آن فرهنگ مقاومت حماسی و فلسطینی است یعنی هم ملی گرا و هم وطن پرست است. نمونه هایی که از موفقیت های حماس گفته شد ما را به پاسخ قسمت آخر سوال می رساند که "تا چه اندازه مردم از موفقیت های حماس راضی هستند؟" نمونه ای از این مساله را می توان از غزه مثال زد که از سال 2006 تا به امروز که 9 سال از آن سپری شده غزه در محاصره تمام عیار است و یا در رفح در طول 114 روز تنها این گذرگاه سه روز بازگشایی شد و این فشارها نه تنها نتوانست مردم را از جنبش حماس بگریزاند بلکه برعکس آنها را حول محور مقاومت جمع کرد. اگر بخواهیم کرانه باختری را نیز مثال بزنیم باید گفت که طبق آخرین نظرسنجی ها محبوبیت اسماعیل هنیه چیزی فراتر از 45 درصد است و محبوبیت محمود عباس به زیر 39 درصد رسیده است. البته در نظرسنجی اخیر مشخص شد که دوسوم افراد خواهان استعفای محمود عباس شدند و 66 درصد از مردم فلسطین خواهان مقاومت و انتفاضه مسلحانه هستند.

وی با طرح این سوال که "مشخصا این نظرسنجی ها چه پیامی دارد؟" افزود: این که اگر چنانچه رویارویی مسلحانه ای صورت بگیرد یقینا این مساله و این امر در آزادسازی فلسطین سهیم خواهد بود. بنابراین ما به حقوق حقه خود از طریق مقاومت و نه سازش و مذاکرات خواهیم رسید.

نماینده جنبش حماس در این گفت وگو موفقیت آخر حماس را در عرصه "مناسباتی" عنوان کرد و گفت: اندیشه و فکر و اعتبار حماس در ابعاد منطقه ای، عربی، اسلامی و بین المللی است. حماس مبتنی بر این اصل نیست که به سمت اهداف و برنامه های دیگران حرکت کند، خیر. جنبش حماس خود برنامه مشروع و عقلانی دارد و قطب نمای آن فلسطین است که از مشروعیت برخوردار است. بنابراین حوزه ارتباطی و مناسباتی اش از آن حلقه جامع مدنی فراتر رفت و به محیط گسترده تر و فرامرزی تبدیل شد. ما نمایندگی هایی در جنوب شرق آسیا در مالزی، بسیاری از کشورهای منطقه، کشورهای عربی و همچنین کشورهای اروپایی داریم که پاره ای از آنها علنی و پاره ای هم غیرعلنی هستند و می توان گفت که اینها پارامترهایی است که حماس از آن برخوردار است و این بیانگر آگاهی و میانه روی و جدیت حماس است. بنابراین می توان گفت که از آن ساختار حزبی خارج شده و گسترده تر عمل می کند.

قدومی در پاسخ به این سوال که انتفاضه سوم اکنون وارد چه مرحله ای شده و چه توصیفی می توان از آن داشت، گفت: این انتفاضه با انگیزه های مشخصی تعیین شده است. مشکل بالقوه ای که ما با آن مواجه هستیم این است که رژیم صهیونیستی دیگر قانع به هیچ گونه طرحی چه از سازش و چه از طرف خود محافل بین المللی یا قوانین بین المللی نیست. این رژیم همه خط قرمزها را پشت سر گذاشته است.

وی ادامه داد: در طول 52 روز تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه دیدیم که هجم وسیعی از ویرانی علیه غزه اتفاق افتاد و گروه های مقاومت به توافق آتش بس رسیدند بنابراین می توان آن را یک پروژه سیاسی دانست اما حاصل آن چه بود؟ حاصل افزایش محاصره غزه و افزایش طوق امنیتی بر کرانه باختری بود که البته رژیم صهیونیستی به این هم بسنده نکرد و فراتر از آن حرکت کرد و سعی کرد تا به این درگیری صبغه دینی بدهد و به سمت تعدی به سمبل های اسلامی مثل مسجد الأقصی رفت و تلاش کرد تا آن را به صورت زمانی و مکانی تقسیم کند. اینجا بود که برای اهالی قدس و شهر الخلیل و خود مسجد الأقصی دیگر قابل تحمل نبود و تمامی آنها به خیابانها آمدند و توانستند عملا آن تقسیم زمانی و مکانی را لغو کنند و این همان اولین موفقیت بود که همه جوانان خیزش کرده و به خیابان ها آمدند و توانستند هم تقسیم زمانی و مکانی را ناکام بگذارند.

این دیپلمات باسابقه با طرح این سوال که "حال باید از خود پرسید که اگر این موفقیت حاصل شد چرا باید انتفاضه ادامه یابد؟ بیان کرد: آنچه درونمایه فلسطینی ها است این است که اهدافی بالاتر دارند که همان پایان دادن به اشغالگری با آزادسازی فلسطین عزیز است. موفقیت سوم همان انتقال ترس و وحشت به رژیم صهیونیستی است اکنون ما 122 شهید غیرنظامی داریم در حالی که طرف مقابل 22 الی 23 سرباز نظامی ملبس به لباس نظامی را از دست داده است. روزنامه معاریو از بیماری های روانی در بین سربازان صهیونیستی صحبت می کند و افسران ارشد این رژیم هم صحبت از آن دارند که نمی توانند با این پدیده مقابله کنند چرا که معلوم نیست منبع آن کجاست؟ آخرین آمار از زیان هایی که متوجه بخش اقتصادی یا توریسم رژیم صهیونیستی است حاکی از آن است که این خسارت در حدود دو میلیارد دلار بوده که این آمار مربوط به هفته های پیش است.

وی در بیان دیگر موفقیت حماس تصریح کرد: موفقیت اخیر جنبش که برای ما حائز اهمیت است این است که رژیم صهیونیستی دیگر قادر نیست توجیهی برای جنایاتی که دارد مرتکب می شود به جهانیان و اروپایی ها ارائه دهد. این زمانی است که می بینیم رژیم صهیونیستی که فرزند جامعه اروپایی است الان به سر باری برای آنها تبدیل شده است.

قدومی همچنین به بیان چالش های پیش روی انتفاضه پرداخت و گفت: دو چالش فراروی تداوم انتفاضه است و آن موفقیت رهبری فلسطینی در ایجاد یک رهبریت قابل توجه، فعال و پویا برای این انتفاضه است. الان بخش وسیعی از افراد تشکیلات خودگردان و برادرانمان در فتح تلاش می کنند تا نه تنها خودشان در انتفاضه شرکت نکنند و یا افرادشان را از حضور منع کنند بلکه آن را به ناکامی بکشانند. در سطوح مختلف این اتفاق افتاده و شاید مساله ای که مردم متوجه آن نیستند بازداشت خبرنگاران باشد و چالش دومی که انتفاضه از آن رنج می برد پایگاه عربی و اسلامی است این چالش مهمی است که باید بتوانیم آن را پشت سربگذاریم و مردم جهان عرب و اسلام را در دو بعد دولتی و مردمی فعال بداریم. این یک معادله هم قدیمی و هم جدید است که بخش جدید آن سرگرم بودن محیط پیرامونی عربی و اسلامی به مسائل داخلی شان است که متاسفانه مبتنی بر افزایش روند تفرقه به علت اصول طائفه ای و مذهبی در جهان اسلام است که یقینا این امر به هیچ وجه نمی تواند به سود آرمان فلسطین و امت اسلامی باشد و تنها به سود رژیم صهیونیستی است.

کلید واژه ها: حماس انتفاضه رژیم صهیونیستی جنبش حماس مردم فلسطین


نظر شما :