دیدارهایی که تاریخ‌ساز شد

سال ۲۰۱۵؛ سال دست دادن‌های سیاسی

۱۴ دی ۱۳۹۴ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۵۵۲۸۲ اخبار اصلی اروپا آمریکا خاورمیانه
تعدادی از دست دادن‌های تاریخی در سال ۲۰۱۵ روی داده است. دیدار پاپ با فیدل کاسترو، رئیس‌جمهور سابق کوبا. دیدار بلندپایه‌ترین مقام چین و تایوان برای اولین بار در ۶۰ سال اخیر.
سال ۲۰۱۵؛ سال دست دادن‌های سیاسی

نویسنده: شورای سردبیری آتلانتیک

دیپلماسی ایرانی: دست دادن یک حرکت سیاسی است. از یک سو با استفاده از این اقدام دو قدرت با یکدیگر همکاری می کنند، دشمنی ها می تواند رفع شود، ائتلاف ها می توان شکل بگیرد. از سوی دیگر مسلط بودن می تواند منتقل شود. در چند ثانیه ای که دو نفر همدیگر را در آغوش می گیرند و دستانشان را لمس می کنند، می توانند از آن به عنوان یک چنگک سخت استفاده کنند.

تعدادی از دست دادن های تاریخی در سال 2015 روی داده است. دیدار پاپ با فیدل کاسترو، رئیس جمهور سابق کوبا. دیدار بلند پایه ترین مقام چین و تایوان برای اولین بار در 60 سال اخیر. باراک اوباما اولین رئیس جمهور آمریکا بود که از کنیا، کشور پدرش بازدید کرد. نقطه اوج مذاکرات با ایران با تفاهم میان جان کری، وزیر خارجه ایالات متحد و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران به دست آمد.

1- بشار اسد، رئیس جمهور سوریه دیداری غیرمنتظره از مسکو داشت و از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای آغاز حملات هوایی این کشور علیه شبه نظامیان اسلام گرا در سوریه تشکر کرد. این اولین سفر خارجی اسد از سال 2011 بود.

2- بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در حال دست دادن با محمود عباس، رئیس جمهور فلسطین در جریان کنفرانس تغییرات آب و هوایی پاریس در 30 نوامبر 2015. این اولین دیدار چهره به چهره این دو نفر در پنج سال اخیر بود. پیش از این مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطین به خاطر اختلافات طرفین شکست خورده بود.

3- جرون دیسلبولم، رئیس منطقه یورو (نفر سمت چپ) و یانیس واروفاکیس، وزیر اقتصاد یونان در حال دست دادن با یکدیگر در آتن، 30 ژانویه 2015. این دیدار پس از آن صورت گرفت که دولت یونان اعلام کرد که با اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول همکاری نخواهد کرد.

4- باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده در حال استقبال رسمی از پاپ فرانسیس در کاخ سفید در واشینگتن، 23 سپتامبر 2015. این اولین دیدار پاپ از ایالات متحده بود.

5- بون بیونگ سه، وزیر خارجه کره جنوبی (سمت راست) در حال دست دادن با همتای ژاپنی اش، فومیو کیشیدا در سئول، 28 دسامبر 2015. ژاپن به خاطر استفاده از زنان کره ای که مجبور به کار در فاحشه خانه های ژاپنی در طول جنگ جهانی دوم بودند، از این کشور عذرخواهی کرد.

6- اوهورو کنیاتا، رئیس جمهور کنیا در حال دست دادن با باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده در نایروبی، 25 جولای 2015. سفر اوباما به کشور پدرش، اولین سفر رئیس جمهور ایالات متحده به این کشور بود.

7- جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده در حال دست دادن با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در وین، اتریش. 14 جولای 2015. ایران و شش قدرت جهانی پس از یک دهه مذاکره به توافق هسته ای دست پیدا کردند. توافقی که در ازای محدودیت برنامه هسته ای ایران، تحریم ها علیه این کشور را هم لغو می کند.

8- دیدار پاپ فرانسیس با فیدل کاسترو، رئیس جمهور سابق کوبا در هاوانا، 20 سپتامبر 2015. پاپ به برقراری روابط میان حکومت کاسترو و ایالات متحده کمک کرده است. روابطی که در دوران اوباما پس از شش دهه برقرار شد.

9- شی جینپینگ، رئیس جمهور چین (سمت راست) در حال دست دادن با ما یینگ جیو، رئیس جمهور تایوان در 7 نوامبر 2015.

10- باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده در حال دست دادن با رائول کاسترو، رئیس جمهور کوبا در آغاز دیدارشان با یکدیگر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، 29 سپتامبر 2015. دو کشور به صورت رسمی روابط دیپلماتیک شان را در این سال مجدداً برقرار کردند.

11- نارندرا مودی، نخست وزیر هند (سمت راست) در حال دست دادن با نواز شریف، نخست وزیر پاکستان در لاهور پاکستان، 25 دسامبر 2015. سفر مودی به این کشور اسلامی اولین سفر نخست وزیر هند به این کشور از سال 2004 است.

منبع: آتلانتیک/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: پاپ وزیر خارجه باراک اوباما ظريف كري دست دادن


نظر شما :