پارلمان بحرین خواستار قطع روابط اقتصادی با ایران

۱۶ دی ۱۳۹۴ | ۱۴:۴۱ کد : ۱۹۵۵۳۶۲ سرخط اخبار

نمایندگان پارلمان بحرین طرحی را تصویب کردند که از دولت این کشور می خواهد روابط اقتصادی با ایران را قطع کرده، سفر اتباع بحرین به ایران را ممنوع کند.

به گزارش فارس، پارلمان بحرین روز سه شنبه خواستار قطع کامل روابط تجاری با ایران شد.

به نوشته پایگاه بحرینی «(پرشین) گالف دیلی نیوز»، مصوبه روز سه شنبه پارلمان بحرین از دولت می خواهد اتباع این کشور را از سفر به ایران منع کرده، به کلیه روابط تجاری با تهران پایان دهد. لغو خطوط پروازی به ایران و توقف خطوط کشتی رانی بین دو کشور از دیگر بندهای این طرح است.

در این جلسه، 28 نفر از مجموع 40 نماینده حضور داشتند که 16 نفر آن ها رأی مثبت، 4 نفر رأی منفی دادند و 8 نفر نیز در رأی دهی شرکت نکردند.

این طرح در حالی تصویب شد که برخی نمایندگان پارلمان بحرین اذعان کردند که چنین اقدامی برای اقتصاد این کشور خسارت بار است. «محمد میلاد» یکی از این افراد بود که می گفت باید دیپلماسی را از تجارت جدا کرد.

وی گفت: «اینکه باید اقدامی دیپلماتیک صورت می گرفت و سفیر فراخوانده می شد، درست است. این یک اقدام سیاسی است، اما تجارت تجارت است و این طرحی خطرناک است که نباید اجازه تصویب آن را داد.»

میلاد تأکید کرد با چنین طرحی، به زودی خطوط هوایی بحرین دچار خسارت می شود و آن وقت دولت است که باید به این شرکت وام پرداخت کند.

وی گفت: «ما باید جنبه های اقتصادی این کار را درک کنیم، در غیر اینصورت اقتصادمان با تبعات ویرانگری روبرو خواهد شد.»

این در حالی است که دولت بحرین روز سه شنبه اعلام کرد کلیه پروازها به و از ایران را لغو می کند.

در حالی که شماری از نمایندگان در پاسخ به دفاع از این طرح پرداختند و ایران را به حمایت از تروریسم متهم کردند، یکی از نمایندگان به نام شاعر که به این طرح رأی مثبت داده بود، گفت باید بین اقتصاد و امنیت یک موازنه ایجاد کرد.

وی گفت: «ما چندین شرکت بحرینی را داریم که با تجار ایرانی قرارداد دارند و بالعکس. دولت باید پیش از اتخاذ هر تصمیمی، نظرات تجار را بگیرد. هیچ کس با اینکه باید اقدامات بیشتری علیه ایران صورت گیرد، مخالف نیست، اما ما باید اطلاعات بیشتری کسب کنیم.»

شاعر افزود: «امارات هم سطح دیپلماتیک خود و میزان تجارت خود را کاهش داد، اما همه چیز را متوقف نکرد. اگر هم قرار است همه چیز متوقف شود، باید برای دوره ای مشخص باشد.»

«ناصر القاصر» یکی از دیگر از نمایندگان گفت شرکت هواپیمایی «(پرشین) گالف ایر» به سه مقصد در ایران، یعنی تهران، شیراز و مشهد پرواز دارد و در صورت فسخ قرارداد، باید غرامت بپردازد.

وی که ریاست کمیته حقوق بشر پارلمان را بر عهده دارد، گفت: «ما باید در ابعادی کلان تر فکر کنیم. گالف ایر رقبایی در شورای همکاری دارد که از این فرصت استفاده کرده و این مقصد های پرسود را که در سه سال گذشته به گالف ایر کمک کرده زیان دهی اش را جبران کند، از آن خود خواهند کرد.»

کلید واژه ها: بحرین پارلمان بحرین گالف


نظر شما :