کروز، ترامپ را مغلوب کرد

عرض اندام تندروها در مناظره جمهوری‌خواهان

یکی از لحظاتی که با بیشترین تشویق حضار همراه شد لحظه‌ای بود که کروز به بازداشت ملوانان آمریکایی توسط ایران واکنش نشان داد.
عرض اندام تندروها در مناظره جمهوری‌خواهان

نویسنده: گلن تراش

دیپلماسی ایرانی: اگر شما مبارزات سنگین وزن را دوست دارید، این مناظره تاکنون بهترین آن از این لحاظ بوده است: دو مبارز جمهوری خواه -دونالد ترامپ و تد کروز- که سهمگین ترین ضربات و مشت ها را به صورت یکدیگر می زدند و به شش ماه دوستی غیرواقعی خودشان پایان دادند. ششمین مناظره جمهوری خواهان ممکن است نتیجه مهمی داشته باشد: این مناظره سه هفته قبل از انتخابات مقدماتی 1 فوریه آیووا، برگزار شد. الان زمان این است که رای دهندگان، کاندیدای خود را انتخاب کنند. در ادامه به پنج نکته مهم این مناظره پرداخته می شود.

1- عرض اندام کروز با ترامپ

در مهمترین و جذاب ترین بخش مناظره، رقابتی بین این دو نامزد جمهوری خواه پدید آمد که در آن کروز به راحتی حملات ترامپ را دفع و پیشتاز رقابت جمهوری خواهان را همانند یک استاد سخنور هاروارد در برابر دانشجوی سال اول که لکنت دارد، مغلوب کند.

وقتی از کروز درباره ادعای ترامپ مبنی بر وجود موانع قانونی برای تصدی پست ریاست جمهوری توسط وی به خاطر تولد در کانادا سوال شد، کروز گفت: «شما می دانید که در سپتامبر، دوست من دونالد گفت که وکلایش در این باره تحقیق کرده اند و مشکلی را مشاهده نکرده اند. هیچ مشکلی در این مسئله وجود ندارد، الان هم از سپتامبر تاکنون قانون اساسی تغییر نکرده است.»

وقتی مجری از ترامپ درباره این پرسید که چرا در مقطع کنونی این مسئله را مجدداً طرح کرده است، ترامپ گفت: «به خاطر این که وی در نظرسنجی های آیووا اوضاع بهتری دارد؟ نه من اهمیتی نمی دهم. نگاه کنید، او هیچ شانسی ندارد. در مقطع کنونی وی بهتر عمل می کند، اما وی احتمالاً چهار یا پنج درصد شانس پیروزی دارد.»

2- مارکو روبیو: هی بچه ها، من رو فراموش نکنید

همانند شش هفته گذشته این سناتور اهل فلوریدا توانسته ترامپ، پیشتاز رقابت ها را به چالش بکشد. اما کمپین وی به خوبی کار نکرده است و وی همچنان در رده دوم قرار دارد. هم اکنون وی به همراه دیگر کاندیداها همچون کریس کریستی و تد کروز در تلاش برای به دست آوردن آرای 10 درصد رای دهندگان مقدماتی است.

3- بن کارسون خودش را از مشاجرات حذف کرد

مردی که زمانی موقعیت مستحکمی در رتبه دوم داشت و به عنوان فردی خارج از سیاست در کمپین 2016 دیده می شد، هم اکنون در وضعیتی قرار گرفته که کمتر دیده یا صحبتی از وی شنیده می شود. وی برای بهبود اوضاع خودش نیاز به درخشش در این مناظره داشت، اما در عوض به نظر می رسید بیش از حد معمول در حالت بیهوشی قرار دارد. تکان دهنده ترین لحظه زمانی بود که وی از مجریان درخواست می کرد تا به وی هم فرصت صحبت کردن بدهند.  

4- جب بوش تنها فردی که به زبان واقعی ریاست جمهوری صحبت می کند

فرماندار سابق فلوریدا، که بهترین فرد ورشکسته سیاسی در تاریخ معاصر است همچنان به مسیرش در جهت اجتناب ناپذیر بودن شکست، ادامه می دهد. وقتی ترامپ از چین انتقاد کرد و وعده داد که تعرفه هایی برای مقابله با اقدامات این کشور وضع خواهد کرد، بوش با اشاره به حقیقت و ضد استدلالش (که از لحاظ سیاسی خوب نبود) این گونه پاسخ داد: «مقابله به مثل وجود خواهد داشت.» بوش به درستی به این نکته اشاره کرد که در واقعیت هیچ رئیس جمهوری نمی تواند چنین سیاستی را تحمیل کند، اما ترامپ خارج از دنیای واقعیت گفت: «ما به ضعیف بودن نیاز نداریم.»

5- حرکت سریع کریس کریستی

فرماندار اهل دعوای نیوجرسی با کاهش ارقامش در نظرسنجی های نیوهمشایر (وی نیاز به کسب نتیجه ای قدرتمند در اولین ایالت مقدماتی دارد تا بتواند کمپینش را پیش ببرد) مواجه شده است، اما در مناظره پنجشنبه شب همچنان گردن کلفت بود. وی درباره سیاست های دفاعی و استفاده از قدرت نظامی گفت: «اگر شما نگران گرفتار بودن جهان در آتش هستید، اگر نگران این هستید که ما چگونه از قدرت نظامی مان استفاده می کنیم، اگر نگران تقویت ارتشمان هستید و اگر نگران امن بودن خانواده تان هستید، نمی توانید موجب این شوید که هیلاری کلینتون، سومین دوره ریاست جمهوری باراک اوباما را ادامه دهد. من این کار را انجام نخواهم داد. اگر من نامزد حزب باشم، وی به 10 مایلی کاخ سفید هم نخواهد رسید.»

یکی از لحظاتی که با بیشترین تشویق حضار همراه شد لحظه ای بود که کروز به بازداشت ملوانان آمریکایی توسط ایران واکنش نشان داد: «من می خواهم شما نظر من را بدانید، اگر من به عنوان رئیس جمهور انتخاب شوم، هیچ کدام از مردان و زنان ما مجبور نمی شوند تا زانو زنند و هر کشوری که مردان مبارز ما را بازداشت کند با خشم ایالات متحده روبرو خواهد شد.»

منبع: پولیتیکو/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: ترامپ مناظره جمهوري خواهان انتخابات 2016 انتخابات آمريكا روبيو كروز


نظر شما :