ابوظبی دنبال ماجراجویی نیست

دو شرط امارات برای ورود نظامی به سوریه

۲۰ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۵۶۲۹۴ اخبار اصلی خاورمیانه
این در حالی است که بسیاری از کارشناسان بر این اعتقادند که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بر این باورند که امریکا در دستورالعمل‌های منطقه‌ای خود تناقضات بسیاری دارد و برای همین به این اعتقاد رسیده‌اند که باید خود دست به کار شوند.
دو شرط امارات برای ورود نظامی به سوریه

دیپلماسی ایرانی: امارات متحده عربی روز یکشنبه اعلام کرد که حاضر است همانند عربستان نیروی نظامی به سوریه بفرستد، اما بلافاصله تاکید کرد که تنها به شرطی که این اقدام در چارچوب پیمان مبارزه با داعش باشد و فرماندهی آن نیز به عهده ایالات متحده امریکا باشد، حاضر به انجام این کار است. پیش از این عربستان سعودی اعلام کرده بود که نیروهای نظامی خود را تحت عنوان پیمان مبارزه با داعش به سوریه می فرستد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، اظهارات مقامات اماراتی که بعد از نیت عربستان برای ارسال نیروی نظامی به سوریه ابراز شد، نشان از تمایل رهبران عرب حاشیه خلیج فارس از ورود نظامی امریکا به سوریه است. بسیاری از تحلیلگران بر این اعتقادند که حتی اعلام آمادگی عربستان برای اعزام نیرو به سوریه نیز بلوف سیاسی بیش نیست و بیشتر برای تحت فشار گذاشتن امریکا برای انجام این کار است.

بسیاری از تحلیلگران بر این اعتقادند حتی دیدگاه امارات در مقایسه با عربستان، اگرچه در ظاهر به آن نزدیک است اما واقعی تر است و قصد ندارد همانند عربستان دست به اقدامات متهورانه و ماجراجویانه بزند.

انور قرقاش، وزیر دولت امارات در امور خارجی در این باره می گوید: «مواضع ما همیشه این بوده که واقعا علیه داعش بجنگیم و معتقدیم که این جنگ هم باید زمینی باشد. البته ما از حضور هزاران سرباز صحبت نمی کنیم بلکه درباره نیروهایی صحبت می کنیم که بتوانند به روی زمین کاری از پیش ببرند و قطعا تحت فرماندهی امریکا باشند. این پیش شرط برای هر گونه حضور نظامی در هر جایی برای مبارزه با داعش است.»

قرقاش در نوامبر گذشته نیز اعلام کرده بود کشورش حاضر است برای مبارزه با داعش در صورت لزوم دخالت نظامی زمینی کند. وی این بار نیز به خبرنگاران می گوید که مواضع امارات تغییر نکرده و مانند گذشته همیشه بر حمایت از پیمان بین المللی مبارزه با داعش بوده است. وی همچنین می گوید: «مواضع ما تغییر نکرده است، ما باید مسیر امور را به خوبی زیر نظر داشته باشیم. موضع ما روشن است، ما طرفدار هر گونه مبارزه حقیقی با داعش هستیم و می گوییم که این جنگ باید شمال نیروهای زمینی هم بشود، ما باید به هر قیمتی شده جلوی پیشروی های داعش را بگیریم. تا کنون نیز در مبارزه هایمان توانسته ایم خیلی کم جلوی پیشروی های داعش را بگیریم.»

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان بر این اعتقادند که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بر این باورند که امریکا در دستورالعمل های منطقه ای خود تناقضات بسیاری دارد و برای همین به این اعتقاد رسیده اند که باید خود دست به کار شوند. آنها همچنین ادعا می کنند که امریکا نسبت به ایران که تلاش دارد با مبارزه با داعش نفوذ خود را گسترش دهد، تساهل به خرج می دهد.

قرقاش همچنین می گوید: «در مبارزه با داعش دو نقص بزرگ مشاهده می شود، یکی تحرک سیاسی در بغداد که سنی ها را نیز باید شامل شود و نسبت به آنها بی توجهی نشود و دیگری ضرورت حمایت از تلاش نیروهایی که به طور زمینی در حال مبارزه با داعش هستند.»

دیپلمات های عرب حوزه خلیج فارس بر این اعتقادند که ورود دخالت نظامی علیه داعش در سوریه سبب می شود راه حل سیاسی میان گروه های مخالف با حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و روسیه محقق شود و آن دو مجبور می شوند به سود مخالفان امتیاز دهند در حالی که وضعیت فعلی با توجه به استیلای دولت بر مناطق استراتژیک در اطراف ریف حلب و درعا موجب شکست مخالفان و داعش می شود و آنها دیگر نمی توانند امتیازی از بشار اسد بگیرند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مبارزه با داعش سوریه امارات متحده عربی


نظر شما :