شکافی که پس از توافق هسته‌ای به وجود آمد

دموکرات‌ها غائبان بزرگ نشست سالانه ایپک

۲۵ بهمن ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۵۶۴۳۳ اخبار اصلی آمریکا
هیچ کدام از سناتورهای دموکرات جزء سخنرانان این نشست نیستند. به طور حتم میزان کم مشارکت دموکرات‌ها در نشست ایپک نشان دهنده شکاف عمیق میان دموکرات‌های کنگره و ایپک است.
دموکرات‌ها غائبان بزرگ نشست سالانه ایپک

نویسنده: الی کلیفتن

دیپلماسی ایرانی: نشست سالانه ایپک در واشینگتن دی سی، یک مراسم تشریفاتی است که در آن اعضای جمهوری خواه و دموکرات کنگره سخنرانی می کنند. میزان قدرت ایپک به طور سنتی این گونه سنجیده می شود: توانایی جلب حمایت از سوی هر دو حزب. اما بررسی لیست سخنرانان نشست سال 2016 ایپک نشان دهنده کاهش قدرت فراحزبی این گروه است.

سال 2015 سال سختی برای ایپک بود. این گروه برای به شکست کشانیدن تلاش های کاخ سفید و گروه 5+1 در مذاکره بر سر توافق هسته ای با ایران، در کنار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و جمهوری خواهان کنگره قرار گرفت. ایپک همچنین از طریق گروه «شهروندان برای ایران عاری از تسلیحات هسته ای»، 30 میلیون دلار در جهت نابودی توافق هسته ای هزینه کرد. اوباما درباره تلاش های ایپک گفته بود: «بسیاری از کسانی که پیشنهاد جنگ عراق را دادند، در حال حاضر مشغول فعالیت علیه توافق هسته ای ایران هستند.»

مارشال ویتمن، مدیر روابط عمومی ایپک، این که این گروه دیدی مثبت به اشغال عراق داشته است را انکار و استدلال اوباما را «به شدت اشتباه و گمراه کننده» توصیف می کند. ویتمن دروغ می گوید. لوب لاگ، کتاب توجیهی سال 2001 تا 2004 این گروه را منتشر کرده است و در آن از حذف صدام حسین از قدرت صحبت شده است. خبرنامه اپیک در 7 اکتبر 2002 از ادعاهای نادرست دولت جورج دبلیو بوش مبنی بر دست داشتن صدام حسین با حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 حمایت می کند.

حملات ایپک به دیپلماسی هسته ای کاخ سفید در ماه سپتامبر عیان شد. زمانی که دموکرات های سنا مانع از رای گیری درباره رد توافق شدند. تنها 4 سناتور دموکرات در مخالفت با توافق به جمهوری خواهان پیوستند. در مجلس نمایندگان، کل جمهوری خواهان به همراه 25 نماینده دموکرات به توافق رای مخالف دادند.

به نظر می رسد آن 25 نماینده دموکرات حالا تنها دموکرات هایی هستند که در نشست سیاسی ایپک در سال 2016 حضور دارند. لیست سخنرانان شامل 12 نماینده دموکرات می شود که به توافق رای منفی دادند: برد اشفورد (نبراسکا)، تد داچ (فلوریدا)، الیوت انجل (نیویورک)، جیون گراهام (فلوریدا)، السی هستینگز (فلوریدا)، استیو ایزرائیل (نیویورک) تد لیو (کالیفرنیا)، دونالد نورکراس (نیوجرسی)، کاتلین رایس (نیویورک)، دیوید اسکات (جورجیا)، برد شرمن (کالیفرنیا)، و ژوان وارگاس (کالیفرنیا).

هیچ کدام از سناتورهای دموکرات جزء سخنرانان این نشست نیستند. به طور حتم میزان کم مشارکت دموکرات ها در نشست ایپک نشان دهنده شکاف عمیق میان دموکرات های کنگره و ایپک است. علاوه بر این به نظر می رسد ایپک نتوانسته از ماه سپتامبر در زمینه بهبود شکاف با دموکرات ها اقدامی انجام دهد.

پس از شکست دردناک ایپک در سال گذشته، الی لیک، نویسنده بلومبرگ ویو جزئیات روش هایی که ایپک از طریق آنها به دنبال نزدیک کردن خودش به دموکرات ها پس از جنگ وحشیانه علیه کاخ سفید بود را مشخص ساخته بود. لیک به این نکته اشاره کرده بود که ایپک نمی تواند به سادگی دموکرات هایی را که به توافق رای داده بودند را مجازات کند.

لیک در این باره نوشته بود: «هسته اصلی ماموریت لابی، حفاظت و تقویت روابط ایالات متحده و اسرائیل است. شما نمی توانید این اقدام را انجام دهید آن هم در صورتی که تمام دوستانتان در واشینگتن به یک حزب سیاسی تعلق داشته باشند، به ویژه زمانی که رئیس جمهور هم جزء حزب مقابل است.»

حضور کمرنگ سخنرانان دموکرات در نشست سالانه ایپک نشان دهنده فشار زیاد گروه فشار طرفدار اسرائیل به دموکرات های کنگره نیست. اما نشان می دهد که کاهش دعوت یا عدم دعوت آنها موجب شده است تا دموکرات هایی که از توافق هسته ای ایران حمایت کرده اند، جزئی از نمایش سالانه قدرت فراحزبی ایپک نباشند.

منبع: لوب لاگ/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: ایپک نشست سالانه ايپك دموكرات جمهوري خواه اسرائيل


نظر شما :