عربستان با چه کسانی خواهد جنگید؟

عصبانیت سعودی‌ها از آمریکا؛ دلیل اعزام نیرو به سوریه

۲۸ بهمن ۱۳۹۴ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۵۶۵۴۲ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
سعودی‌ها مدعی‌اند سیاست دولت اوباما در زمینه سوریه شرم‌آور و یک فاجعه استراتژیک است. برنامه کاری روسیه برای ممانعت از سقوط اسد هم اکنون نتیجه داده است.
عصبانیت سعودی‌ها از آمریکا؛ دلیل اعزام نیرو به سوریه

نویسنده: نواف عبید

دیپلماسی ایرانی: هفته گذشته، ژنرال احمد العسیری، سخنگوی ارتش سعودی اعلام کرد که عربستان «آماده است تا نیروی نظامی به هرگونه ائتلاف علیه داعش در سوریه اعزام کند.» و به این نکته اشاره کرد که تصمیم برای حرکت به سمت این کشور جنگ زده «برگشت ناپذیر» خواهد بود.

در عین حال سعودی ها قصد دارند به همراه متحدانشان در ائتلاف تازه تاسیس خودشان مانور نظامی بزرگی -به نام رعد شمالی- انجام دهند که نشان دهنده آماده شدن برای عملیات نظامی در آینده ای نزدیک است. اما مشخص است که ائتلاف چند ملیتی به رهبری سعودی ها نمی تواند داعش را متوقف کند. در عوض هدف نهایی رقابت با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران است و در مرحله بعدی داعش و القاعده قرار دارد.

مسئله ای که مطرح می شود این است که موضع ایالات متحده در این رابطه چه خواهد بود؟ آیا با توجه به اوضاع سوریه مجبور به حمایت از ائتلاف می شود یا بار دیگر موجب کاهش روابط شکننده ایالات متحده با عربستان سعودی و ترکیه، متحدینش خواهد شد.

طرح اولیه ائتلاف برای حمله به سوریه و باقی ماندن در یمن بر اساس طرح شلیفن، در دوران امپراتوری آلمان قبل از جنگ جهانی اول است که یک استراتژی برای جنگیدن در دو جبهه بود. با این حال از اشتباهات آن، به ویژه در زمینه ارزیابی درباره شکست دشمن، درس نگرفته اند. در یمن، شورشیان حوثی شکست های بزرگی داشته و نیروهای ائتلاف سعودی به 20 مایلی صنعا، پایتخت رسیده اند ولی پیشرفت جنگ کاملاً کند است.

اما یمن برای این که به طور کامل امن شود نیاز به یک عملیات نظامی طولانی مدت دارد، به همین دلیل است که سعودی ها یک رویکرد بلند مدت را در این زمینه اتخاذ و پرسنل و ساختار فرماندهی شان را به گونه ای تنظیم کرده اند که به طور همزمان در برابر چندین دشمن بتوانند جنگ طولانی مدت انجام دهند.

رزمایش مشترک نظامی توسط سعودی ها و متحدینش قرار است با حضور 150 هزار نیرو از 20 کشور در شهر نظامی حفر الباطن در شمال پادشاهی و در مرزهای عراق برگزار شود. اکثر این نیروها را نظامیان مسلح عربستان سعودی تشکیل می دهند که قسمت عمده آن شامل نیروهای زمینی سلطنتی و گارد ملی عربستان سعودی تشکیل می دهند.

به این نظامیان، نیروهای ویژه ای از ارتش های پاکستان، مصر، مالزی، مراکش، امارات متحده عربی، سودان و اردن می پیوندند. علاوه بر این نیروهایی از سنگال، تونس، کومور، جیبوتی، موریتانی، موریس، مالدیو، کویت، بحرین، قطر، چاد و عمان هم متعهد شده اند که نیروهایی به این رزمایش مشترک بفرستند. از شرق هم کشورهای اندونزی و برونئی (به همراه مالزی) یک کمیته هماهنگی مشترک با سعودی ها ایجاد کرده اند.

در نهایت، سعودی ها و ترک ها اخیراً برای هماهنگی های نظامی شان یک کمیته تشکیل داده اند تا در آن درباره طرح های آینده شان از جمله عملیات در مقیاس بزرگ در سوریه از طریق مرز ترکیه و ورود اسکادران اف-15 سعودی به پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه، در آن صحبت شود.

سیاست دولت اوباما در زمینه سوریه شرم آور و یک فاجعه استراتژیک است. برنامه کاری روسیه برای ممانعت از سقوط اسد هم اکنون نتیجه داده است ولی سیاست آمریکا در درجه اول به نظر می رسد در چند ماه گذشته به خاطر فقدان شجاعت سیاسی در درگیر شدن در این موضوع امیدواری به برخورد روسیه با داعش است.

اما ائتلاف به رهبری سعودی ها دیدگاه مخالفی دارد. آنها مدعی اند که اسد داعش را به وجود آورده و تا زمانی که در قدرت قرار دارد، خاورمیانه مشکلی به نام تروریست ها دارد. بنابراین وقتی سعودی ها و متحدینشان به مبارزه با داعش بروند و با اسد و شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران روبرو شوند، آن وقت سیاست اوباما به طور کامل نقض خواهد شد. حالا باید دید که کاخ سفید بالاخره تصمیم خواهد گرفت که سمت چه کسی قرار بگیرد؟

منبع: نشنال اینترست/ ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی/20  

کلید واژه ها: عربستان سعودي سوريه تركيه


( ۱ )

نظر شما :