افشای پشت پرده طرح‌های جدید ترکیه علیه کردها

۳۰ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۵:۲۵ کد : ۱۹۵۶۵۹۱ سرخط اخبار

روند مذاکرات صلح کردهای ترکیه که توسط رجب طیب اردوغان در سال 2009 آغاز شد و در سال 2012 به اوج توفیقات رسید،امروزه به یک جنگ تمام عیار علیه کردها تبدیل شده و ضمن نقش بر آب کردن تمام برنامه های پیشین، نشانه هایی از به کار بردن دکترین شوک در جهت مقابله با کردها و آغاز یک کسب و کار پرسود برای حزب عدالت و توسعه را درمناطق کردنشین ترکیه نمایان کرده است.

 
به گزارش «تابناک» به نقل از «اسپوتنیک»، انتخابات ماه ژوئن سال 2015 ترکیه به اردوغان اجازه نداد تا جنگ تمام عیار خود را علیه حزب کارگران ترکیه ادامه دهد و به نتیجه مورد نظر خود برسد؛ ولی بلافاصله بعد از پایان انتخابات ژوئن 2015 حزب عدالت و توسعه درگیری ها را با  «پ.ک.ک» آغاز کرد.
 
در همین زمان دکتر کن اریمتن محقق مستقل ترکیه که در شهر استانبول زندگی می کند و پژوهش های گسترده ای در حوزه تاریخ دارد، در مقاله ای تحت عنوان چشم انداز جدید شرقی نسبت به اقدامات جدید ترکیه در جنوب شرق این کشور و شهر دیاربکر هشدار داد. 
 
با استناد به گزارش ماه دسامبر سازمان دیده بان حقوق بشر، این محقق خواستار توجه به این واقعیت شد که از ژوئیه 2015 شهروندان کرد از جمله زنان، کودکان و سالمندان در این دوره از عملیات نظامی دولت اردوغان در جنوب شرقی ترکیه کشته شده اند.
 
در این مقاله، محقق تذکر می دهد که سرکوب نظامی شدید به تخریب ساختمان های متعدد و آثار تاریخی، از جمله مساجد و کلیساها منجر شده است و عملیات در حال انجام نه یک اقدام تنبیهی صرف، بلکه کوششی در جهت تحقق بخشیدن به یک کسب و کار پرسود در دولت اردوغان است.
 
نکته قابل توجه این است که دولت ترکیه از سال 2010 تلاش های بیهوده ای را در جهت تغییر کاربری شهر دیاربکر ترکیه - که بزرگترین شهر کردستان ترکیه و دومین شهر بزرگ ترکیه در منطقه آناتولی جنوبی بعد از غازی عینتاب است- آغاز کرد و بنا داشت اغلب ساختمان های این شهر را تغییر کاربری دهد که با مخالفت ساکنان همراه شد.
 
به نوشته اسپوتنیک، تظاهرات و اعتراضات مردمی سال 2010 باعث شد تا دولت ترکیه عملیات تغییر کاربری بزرگ ترین شهر کردهای ترکیه را متوقف کند؛ اما اکنون و با آغاز موج جدیدی از مبارزه و سرکوب کردها در ترکیه و شمال سوریه  این پروژه مجدداً آغاز شده است.
 
در حال حاضر آن دسته از رسانه های ترکیه که منسوب به دولت هستند شروع به تبلیغ برنامه های دولت ترکیه برای اجرای طرح های لغو شده سال 2009 می کنند که ناظر بر تغییر کاربری و ترکیب جمعیتی بزرگ ترین شهر کردنشین ترکیه است.
 
خبرگزاری اسپوتنیک نوشته  طرح و برنامه های شهری مشکوکی وجود دارد که صدور فرمان اجرای آن ها به یک سال قبل یعنی فوریه 2015 باز می گردد و دولت ترکیه در جست و جوی فرصتی مناسب برای عملیاتی کردن آنها است.
 
در حال حاضر  دولت اردوغان در تلاش است تا در منطقه دیار بکر تغییراتی اساس را در جهت تغییر ترکیب جمعیتی و کاربری شهری  به اجرا در آورد.
 
به نوشته اسپوتنیک پروژه در دست اجرای ترکیه در دیاربکر یک پروژه پرسود است که در قالب آن در شهر دیاربکر 8000 ساختمان جدید  احداث شده و  تملک و تحریف 1000 بنای تاریخی به اجرا در خواهد آمد. اسپوتنیک مدعی است آنچه اردوغان در شهر دیاربکر به دنبال آن است اجرای طرح شوک بزرگ است.
 
دکترین شوک یا طرح شوک بزرگ، نوعی سوء استفاده از حوادثی چون جنگ و حمله های تروریستی است که سه مرحله دارد: مرحله اول آن آغاز جنگ و حملات تروریستی، مرحله دوم آن ایجاد پریشانی و سر درگمی در میان مردم و استفاده از قدرت سیاسی- ظامی برای پیگیری طرح های برنامه ریزی شده و مرحله سوم آن مقابله با معترضین با ابزارهای مانند سرکوب و بمباران است.
 
 در سال 2015 آنتونی لونشتاین روزنامه نگار مستقل استرالیایی درباره بهره برداری های سیاسی از طرح شوک بزرگ و ایجاد کسب و کار منفعت طلبانه دولت ها علیه اقلیت های کشورشان هشدار داده بود. 
 
کن اریمتن، محقق و پژوهشگر ترکیه ای معتقد است ولت اردوغان در حال اجرای نسخه مد نظر خود تحت عنوان  سرمایه داری فاجعه در ترکیه است و این طرح را در جهت تصاحب  فرهنگ و تاریخ و سرمایه اقلیت کرد این کشور در حالی پیش می برد که باید به جای آن به تقویت بهره وری در این کشور و افزایش پس انداز ناخالص ملی بپردازد و با اجرای طرح های  خصوصی سازی گسترده و توسعه کسب و کار باعث رشد کشور شود.
 
به نوشته اسپوتنیک، «در حال حاضر درگیری های مسلحانه در حال انجام علیه کردهای ترکیه توسط  دولت اردوغان، یک فرصت کسب و کار ایده آل برای آنکارا است که با نادیده گرفتن حق مردم بر روی زمین دولت اردوغان در حال برنامه ریزی  انجام پروژه ساخت و ساز پر سود خود در جنوب شرق ترکیه است».
 
گفتنی است شهر دیاربکر همیشه مرکز ملی گرایی کردهای ترکیه بوده است. این شهر مهم ترین مرکز استقرار حزب کارگران کردستان به ویژه پس از آغاز جنگ شبه نظامیان در جنوب شرقی ترکیه از سال 1984 به بعد است.
 
تلاش های دولت اردوغان که با استفاده از دکترین شوک تلاش می کند تا از نا آرامی های منطقه ای و عملیات روانی نظامی علیه کردهای شمال سوریه و حزب کارگران کرد ترکیه در جهت تغییر کاربری و ترکیب جمعیتی شهر دیاربکر ترکیه استفاده کند در نوع خود جالب توجه است و آن را می توان یکی دیگر از سیاست های غلط اردوغان دانست که در آینده افق های بیشتری از آن روشن خواهد شد.

کلید واژه ها: اردوغان دیاربکر شهر دیاربکر تغییر کاربری اسپوتنیک کردهای ترکیه دولت اردوغان


( ۱۷ )

نظر شما :