احمدی‌نژاد، بشار اسد را دیکتاتور می‎دانست

۰۲ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۸:۴۴ کد : ۱۹۵۶۶۴۶ سرخط اخبار

حسین شیخ الاسلام نامزد حاضر در فهرست صدای ملت، نشست خبری خود را در کافه خبر برگزار کرد و گفت که اعضای این فهرست، انسجام سیاسی و فکری صددرصدی با هم ندارند.
 
به گزارش خبرآنلاین، نقطه آغاز این نشست خبری، با نکته سنجی مهمان همراه بود. او در واکنش به اینکه خبرنگاران او را «آقای دکتر» خطاب می کردند، گفت: من دکتر نیستم و متاسفانه در برخی تراکت هایی که پخش می کنند مرا دکتر معرفی می کنند که اشتباه است.
 
وی افزود: من شخصا پولی برای هزینه شخصی تبلیغاتی ندارم و اعتقادی هم ندارم که اینگونه تبلیغ کنم. من حتی پولی برای تبلیغات مشترک به لیست صدای ملت هم نداده ام.
 
وی با اشاره به اینکه فهرست صدای ملت در انتخابات گذشته با حضور آقایان مطهری، غفوری فرد، کاتوزیان، من و عباسپور و ... که از فهرست اصولگرایان جا مانده بودند، تشکیل شد، ادامه داد: از آن فهرست فقط آقای مطهری و آقای محجوب وارد مجلس شدند.
 
شیخ الاسلام با تاکید بر اینکه در آن دوره از انتخابات نیز در هزینه های تبلیغاتی شریک نبوده است، افزود: به نظرم اینگونه هزینه کردن ها موثر نیست. فرزندانم برایم پوستر در فضای مجازی ساخته اند و در همانجا هم توزیع می شود.
 
وی با اشاره به اینکه علی مطهری را امسال دیر تایید صلاحیت کردند، گفت: من پس از اعلام تایید صلاحیت ایشان، با او تماس گرفتم و گفتم بیایید لیست صدای ملت را فعال کنیم. او هم گفت که این کار را آغاز کرده و بعد از انتخاب 20 نفر اولیه این فهرست، مرا دعوت کردند. البته من در سیاست گذاری ها هیچ نقشی نداشتم.
 
او که می گفت خوشچهره و سبحانی را از نزدیک می شناسد و از چهره های مورد تایید او در لیست صدای ملت هستند، ادامه داد: برخی اعضای این فهرست را اصلا نمی شناسم. اما می دانم که همه مسلمان هستند و مرکب از اصلاح طلبان و برخی اصولگرایان معتدلی هستند که از لیست ائتلاف اصولگرایان جا مانده اند.
 
شیخ الاسلام در پاسخ به سوالی که به فرق اصولگرایان حاضر در دو لیست ائتلاف اصولگرایان و صدای ملت اشاره داشت، گفت: انتخابات یک توافق و تعهد دو طرفه بین کسانی است که خودشان را نامزد می کنند و کسانی که می خواهند رای دهند. شفافیت در این زمینه خیلی مهم است. نباید دچار غش در معامله شویم. نباید برای کسب رای به مردم دروغ بگوییم و شعار واهی داد. اصولگرایان حاضر  در فهرست ائتلاف اصولگرایان که از نظر من فهرست معتبری است و من به همه توصیه می کنم که آن را اساس رای خود قرار دهند و با نامزدهایی از لیست صدای ملت، رای خود را کامل کنند.
 
او که می گفت فهرست صدای ملت قرار نبود فهرست 30 نفره باشد اما به تدریج اعضای آن افزوده شده اند، پاسخگویی درباره اینکه چرا برخی افراد در این لیست هستند را به علی مطهری واگذار و تاکید کرد که در تهیه این فهرست هیچ نقشی نداشته است.
 
این نامزد انتخابات مجلس دهم که می گفت میثاق نامه ائتلاف اصولگرایان مبنی بر انصراف از نامزدی در صورت عدم حضور در لیست ائتلاف را امضا نکرده است، ادامه داد: ما در لیست صدای ملت چنین میثاق نامه ای نداریم و افراد بسیار متفاوتی از نظر فکری و سیاسی هستیم که همه با هم حتی نمی توانیم یک فراکسیون مجزا در مجلس تشکیل دهیم. چرا که انسجام فکری لازم میان ما در لیست صدای ملت وجود ندارد.
 
او با تاکید بر اینکه هر کسی هر تعهدی داده باید به آن پایبند باشد، از امضای میثاق نامه اصولگرایان از سوی حسین مظفر خبر داد و گفت: او با اینکه از پایه گذاران فهرست صدای ملت در انتخابات گذشته بود، اما به دلیل امضای آن میثاق نامه این بار در فهرست صدای ملت گنجانده نشد. به گفته وی، ائتلاف اصولگرایان یک ساختار الزام آور برای اصولگرایان است اما فهرست صدای ملت، ساختار الزام آوری برای اصولگرایان نیست.
 
شیخ الاسلام که از دانشجویان تسخیر کننده لانه جاسوسی بود، در باره حمله به سفارت عربستان گفت: کشور ما متعهد به حفظ امنیت سفارتخانه هاست. مادامی که این تعهد را پذیرفته ایم این امر لازم الاجرا است. ما متعهد به اجرای قانون هستیم و باید به تمامی مفاد آن پایبند باشیم.
 
حمله به سفارت آمریکا، حکم حکومتی داشت
 
او به بندی از قانون اساسی اشاره کرد و گفت نمایندگان وقتی سوگند یاد می کنند باید یادشان باشد به همه آن پایبند باشند . یعنی باید مدافع حقوق همه مظلومان دنیا باشند. این تاکید آیا می تواند به حمله به سفارت ها و اماکن دیپلماتیک ختم شود؟ او در این باره گفت:«ببینید غیر از ماجرای سفارت آمریکا که حکمی حکومتی داشت و من یکی از دانشجویان آن روز بودم، در باقی موارد اگر حمله ای انجام شود ، نوعی نقض پیمان از سوی ماست. مهم نیست که این تعهد در چه سالی داده شده ، مهم این است که همه ما این تعهد را قبول داریم و باید به آن پایبند باشیم. حمله به این اماکن دیپلماتیک گذشتن از قانون اساسی است و نباید انجام شود.»
 
اعتدال مهمترین ویژگی اعضای لیست صدای ملت است
 
شیخ الاسلام که مدام تاکید داشت لیست صدای ملت تنها یک فهرست انتخاباتی است که هیچ تعهد الزامی برای پایبندی اعضاء به همراه نمی آورد، در پاسخ به این پرسش که در چنین شرایطی چرا علی مطهری که چهره رای آوری است، چنین لیستی را تشکیل داده است، گفت: «اتفاقا در روز اولی هم که آقای مطهری ما 20 نفر را برای فهرست اولیه به صدای ملت دعوت کرد ، به همین مسئله اشاره کردند و تاکید داشتند دغدغه خودشان رای نبوده و این لیست قرار نیست رایی به آرای ایشان اضافه کند. حتی گفتند ما جمع سیاسی هم فکر هم نیستیم . ولی یک لیست سیاسی هستیم. »
 
خبرنگاری از او پرسید: آیا این جمع نامتجانس که بدون هیچ تعهدی در کنار هم قرار گرفته اند، ممکن است دوباره نمایندگانی به مجلس بفرستند که ادبیات گفتاری شان، دفن کردن مسئولان نظام در سیمان باشد؟
 
او لحظه ای درنگ کرد و گفت:«راستش من تمام اعضای لیست 30 نفره صدای ملت را نمی شناسم ولی چند نفری مثل آقای خوش چهره و سبحانی را که می شناسم، مردانی معتدل هستند. درباره آن ماجرایی که می گویید هم باید توضیح بدهم وقتی این نوع حرف های تند و افراطی گفته می شود که افراد در حوزه های غیر تخصصی شان سخن بگویند. مثلا اگر خود من قرار باشد درباره اقتصاد حرف بزنم، قطعا حرف هایم درست نیست. چون اصلا آشنایی به این حوزه ندارم و مردمی هم که به من می خواهند رای بدهند اگر به خاطر توانایی های اقتصادی ام بخواهند رای بدهند، قطعا درست نیست. البته این نکته را هم بگویم که آقای مطهری در جلسه 20 نفره مان درباره یک موضوع تاکید داشتند، اینکه ایشان دنبال یک گروه از افراد اعتدالی در این لیست هستند. ویژگی اعتدال شاید مهمترین حلقه وصل کننده این افراد در لیست صدای ملت با همدیگر است.»
 
شیخ الاسلام با بیان اینکه من خیلی شفاف می گویم که سیاست خارجی بلدم افزود:  به همین دلیل در اقتصاد سررشته ای ندارم. بر همین اساس هم هیچ قول اقتصادی به مردم نمی دهم.
 
فاصله گیری اصولگرایان از لاریجانی و جامعه روحانیت لطمه جدی به اصولگرایی است
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به قرابت نزدیک شما به علی لاریجانی حضور برخی نزدیکان ایشان در لیست اصلاح طلبان را چطور ارزیابی می کنید؟ اظهار داشت:باید روشن کنم که من کار اصلی ام با آقای لاریجانی در سیاست خارجی است. موضع ایشان در سیاست خارجی موضع روشنی است. تصمیم گیری های ایشان در رابطه با سیاست خارجی خودشان انجام می دهند.
 
وی افزود: اما در رابطه با سیاست داخلی آقای لاریجانی باید بگویم بعضی از اصولگرایان با ایشان همراه نیستند و نمی پسندند. متاسفانه در رابطه با انتخابات این فاصله زیاد و زیادتر شده است. من تاسف می خورم. کاش اقایان مینشستند و با هم توافق می کردند. الان اصولگرایی لطمه جدی می خورد. به خصوص جدا کردن اصولگرایی از جامعه روحانیت صدمه بزرگ و جدی است. آن هم در شهری مثل قم.
 
حضور جلالی در لیست اصلاح طلبان باعث تاسف است
 
شیخ الاسلام در پاسخ به این سوال که چرا هیچ کس از طیف علی لاریجانی در لیست ائتلاف اصولگرایان نیست و چرا جلالی در لیست اصلاح طلبان قرار دارد اظهار داشت: رقابت های انتخاباتی ما را دچار این سردرگمی کرده و خطوط با هم خلط شده است در حالی که ما نیاز به شفافیت داریم تا مردم به خوبی همه را بشناسند اما این خلط مرزها از شفافیت کم کرده است. ائتلاف باید بر اساس اصولی باشد. و این جای تاسف است.
 
وی در پاسخ به این سوال که ممکن است این جدایی بعد از ماجرای تصویب برجام در مجلس رخ داده باشد اظهار داشت: من سیاست داخلی را زیاد بلد نیستم. در مجلس موضوعاتی طرح می شد که بارزترین آن برجام بود. که باعث ایجاد مشکل شد.
 
اختلاف نظر برجامی با لاریجانی
 
وی افزود: در رابطه با برجام از ابتدا نظرم این بود که باید به مجلس برود. چون این یک توافق است و با اینکه نام این توافق عوض شود اما ماهیت آن عوض نمی شود. من مصاحبه ای کردم که در آنجا گفتم که برجام باید به مجلس برود. اقای لاریجانی آن را دید و برای من خصوصی یادداشت نوشت که چرا شما این حرف را می زنید. من هم برای ایشان توضیح دادم. اما ایشان گفت درک من از قانون اساسی این نیست که تو می گویی. من فکر می کنم دست اقا را باید باز بگذاریم تا ایشان تصمیم بگیرد. بعد هم گفت تو مشاور من هستی و این تلقی می شود که این حرف ها حرف من هم هست.
 
مشاور سیاست خارجی رییس مجلس ادامه داد: این حر فها بود تا اینکه امریکا تصمیم گرفت برجام را به کنگره ببرد. وقتی این اتفاق افتاد دوباره با آقای لاریجانی صحبت کردم و گفتم حالا که این اتفاق افتاده بد است که ما برجام را به مجلس نبریم. گفتم حالا می توانم حرف هایم را بزنم؟ ایشان گفت این حرف ها را نگو چون دست مرا می بندی. من هم حرفی نزدم.  تا اینکه حضرت آقا همان حرفی را زد که من می خواستم بگویم. یعنی ایشان فرمودند برجام باید در مجلس بررسی شود.
 
وی افزود: درباره برجام همانطور که در آمریکا بین تندروها و کندرو ها اختلاف بود در در بین ما هم بین تندرو ها و جناح مقابلش اختلاف نظر شد. اما ما در اینجا یک مقامی داشتیم که این دعوا را جمع کرد. حضرت آقا چون می دانند نفت تمام می شود و تنها جایگزین آن انرژی هسته ای است به خوبی ارزش آن را می دانند و برای حفظ آن سیاست ورزی درستی به کار بردند. 
 
احمدی نژاد، بشار اسد را دیکتاتور می‎دانست
 
او که می گفت نظر وی همان چیزی بود که رهبر معظم انقلاب از مجلس در بررسی برجام خواست، در پاسخ به سوالی که به ترور عماد مغنیه اشاره داشت و اینکه آیا با شیطنت عربستان بوده است، گفت: بله آن اتفاق کار مشترک عربستان و اسرائیل و قطر و باقی کشورهای عربی بود
 
وی افزود: وقتی که من سفیر ایران در سوریه بودم، ساختار اطلاعاتی ما فهمید که قطر و عربستان در سوریه کار می کنند و افراد دولتی و ارتشی سوریه را می خرند. این از سوی بخش اطلاعاتی ما به بخش اطلاعاتی مرکز (تهران) منتقل شد ولی متاسفانه به آن بی توجهی شد. بر اساس آنچه که برادران اطلاعاتی ما به من گفتند، دولت وقت یعنی دولت آقای احمدی نژاد، معتقد بود که حکومت سوریه را دیکتاتور می دانست و نه دموکراتیک که نیاز به حمایت ما داشته باشد و به آن تذکر ما بی توجهی کرد.

منبع: خبر آنلاین

کلید واژه ها: صدای ملت اصولگرایان لیست صدای ملت مطهری لاریجانی ائتلاف اصولگرایان اصلاح طلبان


( ۲ )

نظر شما :