ایران از سرمایه‌گذاری خارجی استقبال می‌کند

روابط ایران و کره جنوبی پس از لغو تحریم‌ها

۰۶ اسفند ۱۳۹۴ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۵۶۶۸۸ اخبار اصلی آسیا و آفریقا اقتصاد و انرژی
انتظار می‌رود که توافق هسته‌ای تاثیری مثبت بر اقتصاد کره داشته باشد و شرکت‌های کره‌ای می‌توانند از فرصت‌های به وجود آمده در بخش‌های نفت، گاز طبیعی، پتروشیمی، کشتیرانی، کشتی‌سازی، ساخت بندر، تولید خودرو و آهن‌آلات گرانبها استفاده کنند.
روابط ایران و کره جنوبی پس از لغو تحریم‌ها

نویسنده: جوئل لی

دیپلماسی ایرانی: سفارت ایران در سئول، هفته گذشته سی و هفتمین سالگرد انقلاب اسلامی و توافق هسته ای که موجب باز شدن درها برای همکاری با کره جنوبی شد را جشن گرفت.

حسن طاهریان، سفیر ایران در کره جنوبی، در سخنانی اعلام کرد که ایرانی ها با تظاهراتی که در سال 1979 انجام دادند موجب سرنگونی دیکتاتوری خاندان پهلوی شدند و جمهوری اسلامی را بر پایه یک دموکراسی مدرن فرهنگی و مذهبی بنا نهادند. وی در ادامه صحبت هایش این نکته را اضافه کرد که امسال سالگرد پیروزی انقلاب با توافق هسته ای همراه شده است: «یکی از پیچیده ترین بحران های دیپلماتیک این دهه» با مدیریت دولت ایران حل شد.

طاهریان این «پیروزی دیپلماتیک» که منجر به لغو تحریم های اقتصادی شورای امنیت سازمان ملل متحد شد را فرصتی برای حضور جهان در بازار ایران معرفی کرد و این در حالی است که در سه ماه اخیر بیش از 50 هیأت خارجی به ایران سفر کرده اند.

در نوامبر گذشته یون بیونگ سه، وزیر خارجه کره جنوبی به همراه یو ایل هو، وزیر زیرساخت ها و حمل و نقل از تهران بازدید کرد. براساس گفته های یک دیپلمات قرار است در آینده ای نزدیک، پارک گئون های، رئیس جمهور کره جنوبی برای اولین بار به ایران سفر کند.

براساس اظهارات وزیر خارجه کره جنوبی، انتظار می رود که توافق هسته ای تاثیری مثبت بر اقتصاد کره داشته باشد و شرکت های کره ای می توانند از فرصت های به وجود آمده در بخش های نفت، گاز طبیعی، پتروشیمی، کشتیرانی، کشتی سازی، ساخت بندر، تولید خودرو و آهن آلات گرانبها استفاده کنند.

قبل از تحریم ها حدود 2500 شرکت کره ای با ایران مراودات تجاری داشتند و به 17 میلیارد دلار روابط تجاری دوجانبه رسیده بودند، اما این میزان پس از تحریم ها به دو سوم کاهش یافت.

براساس گفته های کیم سئونگ هو، سفیر کره جنوبی در تهران، ایران به عنوان موتور محرکه خاورمیانه، 80 میلیون نفر جمعیت دارد و با وسعت زیاد دارای منابع طبیعی غنی –گاز طبیعی، نفت و مواد معدنی مختلف- است. ایران کشوری است که به دنبال توسعه میادین نفت و گاز، پروژه های برق آبی، اتوبان و جاده، شبکه های ارتباطی، تولید خودرو، کالاهای الکترونیکی، آرایشی و بهداشتی است.

سفیر کره جنوبی به رسانه ها گفته است که ایرانی ها که به شدت جوان هستند در رشته های ریاضیات، داروسازی و مهندسی تحصیلات خوبی دارند و احساس خوبی نسبت به کره دارند و سریال های تلویزیونی کره ای و سخت کوشی مردم کره در نزد آنها محبوبیت دارد. وی می گوید: «مردم کره از نظر ایرانی ها مردمی سختکوش و صادق هستند.»

سفیر معتقد است که باید سرمایه گذاری های مشترکی برای ایجاد روابط تجاری با ثبات از جمله ایجاد خطوط تولید در ایران صورت بگیرد و با انتقال دانش و تکنولوژی و سرمایه گذاری مشترک بتوان در بازارهای ثالث به فعالیت مشترک دست زد و در پروژه های ساخت و ساز هم مشارکت صورت بگیرد.

کیم معتقد است برای به حداکثر رساندن این منافع باید از بخش های سنتی نفت و گاز، پتروشیمی، آهن آلات و ساخت و ساز فراتر رفت و وارد تولید صنعتی شد که نیمی از تولید ناخالص داخلی ایران را تشکیل می دهد.

تهران و سئول روابط دیپلماتیک شان را در سال 1962 برقرار کردند و براساس گفته های طاهریان «روابط دوستانه و محکمی بنا نهادند.» وی از نامگذاری خیابان تهران در سئول و خیابان سئول در تهران به عنوان نشانه ای از این روابط یاد می کند.

سفیر ایران می گوید شرکت های کره ای سابقه ای طولانی در حوزه زیرساخت و ساخت و ساز در ایران دارند و کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و کره جنوبی 29 فوریه در تهران با حضور تجار از شرکت های مختلف برگزار می شود.

چونگ چین یوب، وزیر بهداشت کره جنوبی که در این مراسم حضور داشت در سخنانش به این نکته اشاره کرد که 20 هزار کارگر کره ای در پروژه های ساختمانی در دهه 1970 در ایران حضور داشتند و این نشان دهنده عمق روابط دو جانبه دو کشور است. به یادداشت تفاهمی که در آینده تکمیل می شود هم اشاره کرد که براساس آن یک بیمارستان بزرگ در دانشگاه علوم پزشکی تهران برای انتقال دانش و تخصص ساخته می شود.

منبع: کره هرالد/ ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی/20

کلید واژه ها: کره جنوبی سئول ایران و کره جنوبی


( ۲ )

نظر شما :