حلبی‌آبادی که زیر بولدوز رفت

تراژدی جنگل آوارگان در فرانسه

۱۲ اسفند ۱۳۹۴ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۵۶۸۶۶ اخبار اصلی اروپا
تخریب نیمه جنوبی اردوگاه مهاجران که هم اکنون حدود ۴ هزار نفر در آن زندگی می‌کنند پس از آن صورت گرفت که شکایت گروه‌های خیریه برای توقف این قبیل اقدامات، هفته گذشته رد شد.
تراژدی جنگل آوارگان در فرانسه

نویسنده: الکس مک دونالد

دیپلماسی ایرانی: روز دوشنبه درگیری هایی میان نیروهای پلیس ضد شورش فرانسه و آوارگان به وجود آمد و بولدوزرها به حلبی آباد به وجود آمده در منطقه کاله که به «جنگل» معروف است برای تخریب پناهگاه های موقتی صدها آواره حمله کردند. پلیس با استفاده از گاز اشک آور به افرادی که به فعالیت دو بولدوزر و 20 کارگری که مشغول به تخریب اتاقک ها بودند، حمله کردند. حداقل یک مهاجر و یک فعال بریتانیایی در جریان این اعتراضات بازداشت شدند.

تخریب نیمه جنوبی این اردوگاه که هم اکنون حدود 4 هزار نفر در آن زندگی می کنند پس از آن صورت گرفت که شکایت گروه های خیریه برای توقف این قبیل اقدامات، هفته گذشته رد شد. مایا کونفورتی از یک گروه خیریه می گوید: «ما فکر نمی کردیم این اتفاق با تعداد زیادی پلیس رخ دهد. این بسیار ناراحت کننده بود که دیدیم بسیاری از اقداماتی که در چند ماه اخیر انجام داده بودیم به هدر رفت.»

میچ میچل، یکی از فعالان کمپ کاله درباره تخریب های روز دوشنبه می گوید پلیس ها امکانات و تجهیزاتی که به سختی با پول های خیریه ساخته شده بودند را نابود کردند. «پلیس ها قوطی های گاز اشک آور به کمرشان بسته بودند و همانند آدم آهنی دور مجموعه راه می رفتند. آنها بدترین پلیس هایی بودند که تا حالا دیده ام.»

براساس گزارش یکی از گروه های خیریه که در این کمپ فعالیت می کردند، پلیس مانع از دسترسی فعالان به این کمپ شد. در توییتی که آنها منتشر کرده اند آمده است: «هیچ فعالی حق ورود نداشت. مردم از خانه هایشان بیرون انداخته شدند. پلیس مانع از دسترسی ما شد. این آن چیزی است که از آن به عنوان تخریب نرم یاد می کنند.»

با این حال گروه همبستگی کاله می گوید مردم هنوز در مقابل تخریب در حال مقاومت هستند. این گروه در توییتر نوشته اند: «پلیس به دور منطقه جنوبی جنگل کاله، سیم خاردار کشیده است. مردم برای مقاومت در برابر این اقدامات بر روی سقف خانه هایشان نشسته اند.»

میچل می گوید یک مرد می گفت حاضر است به جای اخراج از کمپ، بمیرد. هم اکنون پلیس مانع از ورود کسانی می شود که از خط قرنطینه پلیس خارج شده بودند. وی در ادامه می گوید: «برخی از ساکنین کمپ بسیار عصبانی هستند، اما باز می گردند و از این که خانه شان را از دست بدهند بسیار مقاومت می کنند. برخی از آنها به شدت عصبانی هستند، برخی ترسیدند و عده ای هم گیج شده اند.»

دادگاهی فرانسوی روز پنجشنبه حکم داد که مکان های زندگی این افراد باید تخریب شود اما این تخریب شامل مکان های عمومی همانند مساجد، مدارس و کتابخانه ها نمی شود. براساس گزارش لوموند قاضی والری کوئمنر گفته است فرآیند اخراج باید با دقت انجام شود چون اقدامی ضروری است.

جنگل کاله در شهر بندری کاله قرار دارد که حدوداً از سال 2009 محل اسکان آوارگان و مهاجران از سوریه، ایران، افغانستان، اریتره، سومالی و کشورهای دیگر شده است. اما نارضایتی فزاینده ای در میان افراد محلی و ملی فرانسوی از جمله ظهور نیروهای راست گرای جبهه ملی به وجود آمده و باعث افزایش فشارها برای برچیده شدن این کمپ به وجود آمده است.

افراد اخراج شده از این کمپ از سوی مقامات فرانسوی با چندین گزینه روبرو شده اند. نقل مکان به اردوگاهی در شمال این منطقه یا نقل مکان به هر مکان مشابهی در سراسر کشور و یا درخواست پناهندگی. بسیاری از ساکنین این اردوگاه تمایلی به درخواست پناهندگی ندارند و ترجیح می دهند به بریتانیا که اعضای خانواده شان در آن سکونت دارند، نقل مکان کنند، جایی که چشم انداز شغلی و اجتماعی بهتری در مقابلشان در مقایسه با فرانسه دارد.

منبع: میدل ایست آی/ ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی/20     

کلید واژه ها: کاله فرانسه آوارگان بحران پناهجویان


( ۱ )

نظر شما :