ترس هیلاری از شکست غیرمنتظره

سندرز انقلاب کرد

نویسنده خبر: حسین هوشمند
سندرز در حالی به بهترین پیروزی‌اش در انتخابات مقدماتی دست یافت که تا روز قبل از انتخابات، کلینتون در تمام نظرسنجی‌ها فاصله‌ای دو رقمی با سندرز داشت و بدون استثنا پیروز میشیگان محسوب می‌شد.
سندرز انقلاب کرد

دیپلماسی ایرانی: سه شنبه دیگری از راه رسید و کاندیداهای دموکرات و جمهوری خواه در 4 ایالت با یکدیگر به رقابت پرداختند. سه شنبه شب نتایج غیرمنتطره ای همچون پیروزی سندرز در میشیگان و پیروزی قاطع ترامپ در سه ایالت در پی داشت.

نتایج انتخابات

میشیگان: دونالد ترامپ 37 درصد، تد کروز 25 درصد، جان کیسیک 24 درصد و مارکو روبیو 9 درصد. در دموکرات ها: برنی سندرز 50 درصد و هیلاری کلینتون 48 درصد.

میسی سیپی: ترامپ 47 درصد، کروز 36 درصد، کیسیک 9 درصد و روبیو 5 درصد. دموکرات ها: کلینتون 83 درصد و سندرز 17 درصد.

هاوایی: فقط جمهوری خواهان: ترامپ 42 درصد، کروز 33 درصد، روبیو 13 درصد و کیسیک 11 درصد.

آیداهو: فقط جمهوری خواهان: کروز 45 درصد، ترامپ 28 درصد، روبیو 16 درصد و کیسیک 7 درصد.

جبهه جمهوری خواهان:

ترامپ در سه ایالت هاوایی، میشیگان و میسی سیپی به پیروزی رسید و کروز هم توانست در آیداهو به مقام اول دست پیدا کند. ترامپ موفق به دستیابی به 59 نماینده حزبی در این چهار ایالت شد و کروز 44 نماینده، کیسیک 17 نماینده به دست آوردند و نکته قابل توجه این است که روبیو نتوانست در انتخابات سه شنبه شب حتی به یک نماینده حزبی دست پیدا کند.

ترامپ با این پیروزی شمار نمایندگان حزبی اش را به 446 نماینده رساند و کروز با 347 نماینده، روبیو با 151 و کیسیک با 54 نماینده در رتبه های بعدی قرار دارند. جمهوری خواهان برای کسب نامزدی نهایی نیاز به رسیدن به حد نصاب 1237 نماینده حزبی دارند.

جبهه دموکرات ها:

کلینتون توانست در میسی سیپی و سندرز در میشیگان به پیروزی دست پیدا کند. کلینتون در انتخابات دیشب به 87 نماینده حزبی دست یافت و سندرز هم حمایت 69 نماینده حزبی را از آن خودش کرد. مجموع نمایندگان حزبی دو کاندیدا به 1221 نماینده برای کلینتون و 571 نماینده برای سندرز رسیده است. دموکرات ها برای کسب نامزدی نهایی باید به حد نصاب 2383 نماینده حزبی دست پیدا کنند.

سندرز در میشیگان انقلاب کرد

سندرز در حالی به بهترین پیروزی اش در انتخابات مقدماتی دست یافت که تا روز قبل از انتخابات، کلینتون در تمام نظرسنجی ها فاصله ای دو رقمی با سندرز داشت و بدون استثنا پیروز میشیگان محسوب می شد. حتی براساس پیش بینی مدل نیت سیلور، کلینتون از شانسی 99 درصدی برای پیروزی در میشیگان برخوردار بود.

نکته دیگری که اهمیت پیروزی سندرز را بالا می برد، این است که میشیگان جمعیت رای دهنده سیاهپوست بالایی دارد و این اقلیت هم به صورت قاطعانه از کلینتون حمایت می کنند. البته اوضاع سندرز در میان این اقلیت بهبود یافت و توانست 31 درصد رای آنها را به دست بیاورد.

سندرز در سخنرانی پیروزی اش گفت: «من از مردم میشیگان که در برابر تحلیل ها و نظرسنجی ها مقاومت کردند و از ما حمایت کردند، تشکر می کنم.» سندرز همچنان به شعارش مبنی بر انقلاب ادامه می دهد و به دنبال نزدیک تر خودش به کلینتون است، البته وی هنوز در مسئله نمایندگان حزبی دچار مشکل است و کلینتون با فاصله زیادی از وی در جلب حمایت آنها موفق بوده است.

کلینتون دلواپس است

کلینتون با وجود این که در میسی سیپی که ایالتی جنوبی و با رای دهنده سیاهپوست پرشمار است، به پیروزی دست یافت ولی از این که برخلاف فاصله 21 درصدی که با سندرز در نظرسنجی ها داشت نتوانست در میشیگان به پیروزی دست پیدا کند، کمی نگران شده است.

با وجود این که کلینتون از لحاظ نمایندگان حزبی فاصله زیادی با سندرز دارد، ولی اگر موج پیروزی های سندرز ادامه پیدا کند و در ایالت هایی همچون اوهایو، ایلینوی و میسوری که انتخاباتشان سه شنبه آینده انجام می شود هم بتواند خودش را به کلینتون نزدیک کند، اوضاع برای وی سخت می شود.

یکی از نقاط ضعف کلینتون در میشیگان حمایت بی قید و شرط از توافق تجارت آزاد است. بیل کلینتون توافق تجارت آزاد نفتا را به وجود آورد و خود هیلاری مکرراً از این موضوع حمایت می کند. مشکلی که در میشیگان به وجود آمد این است که 15 درصد اعضای اتحادیه کارگری ساکن میشیگان هستند و 58 درصد از رای دهندگان دموکرات معتقدند که تجارت آزاد موجب کم شدن فرصت های شغلی در آمریکا می شود. از میان این رای دهندگان 60 درصد به سندرز و 39 درصد به کلینتون رای دادند.

ترامپ عقب نمی نشیند

ترامپ همچنان به حرکت رو به جلوی خودش ادامه می دهد و سه شنبه شب نشان داد که انتخابات شنبه استثنا بوده و وی همچنان از کروز و دیگر رقبا جلوتر است. ترامپ فاصله اش با کروز را از لحاظ نمایندگان حزبی افزایش داده است. ترامپ اگر به همین منوال به پیروزی هایش ادامه دهد، به حد نصاب 1237 نماینده دست پیدا می کند و کاندیدای نهایی جمهوری خواهان خواهد بود. جمهوری خواهان با ناامیدی از شکست وی به دنبال راهی در کنوانسیون ملی حزب هستند که از شر وی خلاص شوند.

روبیو به آخر خطر رسیده است

روبیو که تا چند هفته پیش توانسته بود موجی ایجاد کند و پس از انصراف جب بوش، حمایت جناح اصلی حزب را به دست آورده بود، نتایج بسیار بدی در انتخابات دیشب به دست آورد. براساس نظرسنجی ها گمان می شد که وی در هاوایی برنده می شود، اما با فاصله زیاد در مکان سوم قرار گرفت. در دو ایالت از چهار ایالت دیشب وی به مقام چهارمی دست یافت. کاندیدایی با این نتایج نمی تواند امید داشته باشد که بتواند به نامزدی نهایی حزب دست پیدا کند.

به همین دلیل بسیاری از مقامات حزبی و تحلیلگران به روبیو توصیه می کنند که از رقابت ها کنار بکشد. تنها امید روبیو انتخابات سه شنبه آینده در فلوریدا (ایالت خودش) است که برنده آن تمام 99 نماینده حزبی اش را به دست می آورد. به همین دلیل روبیو در سخنرانی اش اعلام کرد که مطمئناً تا قبل از انتخابات فلوریدا از رقابت ها انصراف نمی دهد.

کروز ثابت کرد نفر دوم است

کروز با عملکرد خوبش در انتخابات شنبه و انتخابات دیشب که توانست در آیداهو که البته حدس هم زده می شد به پیروزی دست پیدا کند، نشان داد که تنها رقیب جدی ترامپ است. کروز با عملکرد خوب در میشیگان که توانست برخلاف انتظار با پشت سر گذاشتن کیسیک به مقام دومی دست پیدا کند، قدرت خودش برای رقابت با ترامپ را نشان داد. با انصراف احتمالی روبیو در هفته آینده، موقعیت کروز برای رقابت با ترامپ تقویت خواهد شد و وی تبدیل به تنها گزینه موجود برای جناح اصلی حزب برای متوقف کردن ترامپ خواهد بود.   

 

حسین هوشمند

نویسنده خبر

عضو هيئت تحريريه ديپلماسي ايراني

hossein. houshmand@gmail.com

 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سندرز میشیگان ترامپ روبیو نماینده حزبی كلينتون انتخابات 2016 انتخابات آمريكا


نظر شما :