روابط آمریکا و اسرائیل هنوز دچار مشکل است

دلخوری از آمریکا دلیل لغو سفر نتانیاهو؟

۲۰ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۵۷۰۷۶ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
آیا هنوز دلخوری از توافق ایران باقی مانده است؟ آیا به طور کلی دلخور است؟ اسرائیل همچنان از توافق هسته‌ای سال گذشته ناراحت است و این در حالی است که در میانه مذاکرات برای دریافت بسته نظامی از ایالات متحده است.
دلخوری از آمریکا دلیل لغو سفر نتانیاهو؟

نویسنده: آدام چندلر

دیپلماسی ایرانی: هنگامی که در آینده مورخان بخواهند روابط ایالات متحده و اسرائیل را تشریح کنند، غیرممکن است که به روابط مشکل دار باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو اشاره نکنند.

نتانیاهو پس از 10 سال در اواخر مارس 2009 برای بار دوم به نخست وزیری رسید و این تنها پس از دو ماه بعد از روی کار آمدن اوباما بود. در حالی که روابط میان این دو به سرعت به سمت بدی پیش نرفت، اما بر سر برنامه هسته ای، شهرک سازی و اختلافات تاکتیکی بر سر سیاست خارجی، روابطشان به تیرگی گرایید.

آخرین مثال روابط مشکل دار این دو نفر در سفر اخیر نتانیاهو خودش را نشان داد. قرار بود نتانیاهو در ماه جاری برای شرکت در نشست ایپک راهی ایالات متحده شود. اما آسوشیتدپرس دوشنبه شب گزارش داد که نتانیاهو سفرش به واشینگتن دی.سی را لغو کرده و کاخ سفید هم از طریق رسانه ها از این خبر اطلاع یافته است.

یکی از سخنگوهای شورای امنیت ملی کاخ سفید در این باره می گوید: «ما به دنبال میزبانی از یک دیدار دوجانبه بودیم. ما از این متعجب شدیم که از طریق رسانه ها متوجه شدیم که نخست وزیر به جای این که دعوت ما را قبول کند، سفرش را لغو کرده است.»

یکی از اعضای کابینه اسرائیل در این باره می گوید، ران درمر، سفیر اسرائیل در ایالات متحده درباره لغو احتمالی این سفر به مقامات هشدار داده بود. وقتی از یکی از مقامات اسرائیلی پرسیده شد چرا نتانیاهو سفرش به کشوری که مهمترین متحد اسرائیل است را لغو کرده وی در پاسخ گفت: «الان فصل شلوغ انتخابات مقدماتی در ایالات متحده است ... ما نمی خواهیم به خودمان در این فصل شلوغ آسیب بزنیم.»

دنیل درزنر در واشینگتن پست این مسئله را این گونه بی اعتبار می داند: «این ادعا که نتانیاهو به شدت نگران تاثیرگذاری بر سیاست داخلی ایالات متحده است، مزخرف است. چهار سال پیش، چنین نگرانی ای مانع از این نشد که نتانیاهو با اوباما دیدار نکند و در ایپک سخنرانی نکند. اوه، آن سخنرانی در 5 مارس 2012 انجام شد یعنی یک روز قبل از سه شنبه بزرگ، و هیچ مشکلی هم در روند انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان به وجود نیامد.»

سال گذشته در همین مقطع زمانی نتانیاهو به منظور شکست مذاکرات ایالات متحده با ایران بر سر برنامه هسته ای به واشینگتن سفر کرد و در کنگره سخنرانی کرد؛ دیداری که مورد تایید کاخ سفید نبود.

پس از خبر لغو سفر نتانیاهو، برخی از رسانه های اسرائیلی هم به این مسئله واکنش نشان دادند. رافائل آهرن در تایمز اسرائیل نوشت: «تا حالا سابقه نداشته است که نخست وزیر اسرائیل دعوت رئیس جمهور آمریکا برای دیدار در کاخ سفید را رد کند.»

آهرن در این رابطه به اظهار نظر یک کارشناس روابط آمریکا و اسرائیل اشاره می کند که در این رابطه آب سردی بر روی نتانیاهو می ریزد: «وقتی رئیس جمهور آمریکا شما را دعوت می کند، باید بروید. برخی اوقات شما خودتان را دعوت می کنید بدون این که رئیس جمهور بخواهد شما را ببنید. اما وقتی شما را دعوت می کند، نمی توانید نه بگویید.»

دلیل اصلی این اتفاق معلوم نیست. آیا هنوز دلخوری از توافق ایران باقی مانده است؟ آیا به طور کلی دلخور است؟ اسرائیل همچنان از توافق هسته ای سال گذشته ناراحت است و این در حالی است که در میانه مذاکرات برای دریافت بسته نظامی از ایالات متحده است.

آخرین اپیزود در این رابطه مربوط به سفر جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا به اسرائیل است که در میانه افزایش حملات فلسطینی ها به اسرائیلی ها به منطقه سفر کرده است. همان گونه در اکتبر 2014 گفته بودیم، هر دو سفر نتانیاهو به آمریکا و سفر بایدن به اسرائیل به خاطر اعلام گسترش شهرک سازی ها مشکل دار شده بود.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه شایعات مبنی بر این که کاخ سفید این تصمیم نتانیاهو را توهین به خودش تلقی کرده است را رد کرد و فقط به این نکته اشاره کرد «بهتر بود آنها قبل از این که خبر را به رسانه ها بدهند، به ما اعلام می کردند.»

منبع: آتلانتیک/ ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی/20  

کلید واژه ها: آمريكا اسرائيل نتانیاهو آمریکا و اسراییل


( ۱ )

نظر شما :