بی‌اعتمادی اعراب اسرائیل به دولت

حزب‌الله لبنان موجب شکاف در اسرائیل شد

۲۶ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۹۵۷۱۵۱ اخبار اصلی خاورمیانه
قانونگذاران عرب اسرائیل، از انجام اقدامات جنجالی کوتاه نمی‌آیند و ابا اقدام کشورهای خلیج فارس در تروریستی اعلام کردن حزب‌الله لبنان، مخالفت کردند.
حزب‌الله لبنان موجب شکاف در اسرائیل شد

نویسنده: دنیل گوردیس

دیپلماسی ایرانی: براساس گزارشی که مرکز تحقیقات پیو منتشر کرده، اسرائیلی ها بدون هیچ گونه تعجبی درباره اینکه کشورشان باید به وضوح یک دولت یهودی باشد، توافق دارند. با این حال آنها درباره چگونگی حفظ  یهودیت با یکدیگر به شدت اختلاف نظر دارند. تقریباً نیمی از پاسخ دهندگان یهودی این نظرسنجی گفته اند که دولت باید جمعیت اعراب را اخراج یا منتقل کند.

با وجود این که مدت های طولانی است که تنش میان یهودیان اسرائیل و اعراب اسرائیل در حال افزایش است، اما رقم 48 درصد به طور حیرت انگیزی بالا است. در موقعی که بسیاری از یهودیان -هم آمریکایی و هم اسرائیلی- با وحشت در حال نگاه به بیگانه ستیزی به وجود آمده در سیاست ایالات متحده هستند، یافته های پیو نشان می دهد که ایالات متحده تها جامعه ای نیست که با چنین چالش هایی روبرو است.

چالش هایی که برای اسرائیل وجود دارند هم سیاسی و هم فیزیکی هستند. در همان روزی که نتایج نظرسنجی پیو منتشر شد، جو بایدن، معاون رئیس جمهور ایالات متحده برای بازدیدی دو روزه وارد اسرائیل شد و حداقل از سه شهری که در آنها حملات تروریستی از اکتبر آغاز شده است، بازدید می کند.

اکثر خشونت ها از سوی فلسطینی ها صورت می گیرد، اما نمونه های کمی از این که اعراب اسرائیلی، اسرائیلی ها را کشته باشند، وجود دارد. ایمن عوده، عضو ارشد لیست اعراب اسرائیل در کنست به برطرف شدن این تنش ها کمک نکرده است. حتی در یک مورد وی به این نکته اشاره کرده که در موقعیتی قرار ندارد که به فلسطینی ها بگوید چگونه باید در مقابل اسرائیلی ها مقاومت کنند.

یک ماه قبل، چند تن از قانونگذاران عرب به دیدار خانواده های افرادی در بیت المقدس رفتند که توسط نیروهای امنیتی زمانی که قصد داشتند به یهودیان حمله کنند، کشته شدند. این قانونگذاران به یاد این حمله کنندگان، یک دقیقه سکوت کرده اند. حتی از نظر اسرائیلی هایی که به اعرابی که در کنست حضور دارند دید مثبتی دارند، اعلام عزای عمومی اقدامی بیش از حد تند بوده است. در واکنش بنیامین نتانیاهو هم پیشنهاد تصویب لایحه ای را داد که براساس آن قانونگذاران به خاطر انجام «رفتار نامناسب» می توانند مورد تعلیق قرار بگیرند.

حتی برخی از اسرائیلی هایی که معتقدند نتانیاهو دموکراسی اسرائیل را به خطر انداخته است، از این لایحه حمایت کرده اند. اعضای عرب کنست معتقدند که حق اعتراض دارند و اسرائیل حق ندارد آزادی بیان آنها را محدود کند. ریوون ریولین، رئیس جمهور اسرائیل با این لایحه مخالف است و مشاورین حقوقی کنست و کمیته قانون و عدالت آن هم معتقدند که این لایحه مشکل ساز است و با موانع حقوقی متعددی روبرو است. اگر مشخص شود که این لایحه در خود ائتلاف نتانیاهو هم حامی ندارد، در آن صورت با شکست روبرو می شود. آینده معلوم نیست.

با این حال قانونگذاران عرب اسرائیل، از انجام اقدامات جنجالی کوتاه نمی آیند و با اقدام کشورهای خلیج فارس –عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت، قطر، بحرین و عمان- در تروریستی اعلام کردن حزب الله، مخالفت کردند. در حالی که کشورهای عربی آماده شدند تا حزب الله را به عنوان گروهی تروریستی بشناسند، اعراب اسرائیل از این اقدام عصبانی شدند و به زعم خودشان به این اقدام که در جهت منافع اسرائیل است، واکنش نشان دادند.

یهودیان اسرائیل که به خودشان افتخار می کردند که اعراب اسرائیل به عنوان عضو کنست و قاضی دیوان عالی حضور دارند، از این اظهارات شوکه و خشمگین شدند. نتانیاهو حالا از این نمایندگان عرب می پرسد که آیا عقلشان را از دست داده اند؟ وقایع این هفته نشانه هایی از وجود یک بافت اجتماعی آشفته است.

با توجه به تاریخ منطقه این بی اعتمادی ها تعجب آور نیست. با همه این تفاسیر، در بسیاری از موارد خانواده هایی دچار شکاف می شوند که عرب اسرائیلی هستند یا فلسطینی هستند. تفاوت میان اعراب اسرائیلی و فلسطینی براساس خطوط نقشه است و نه ایدئولوژی. همین نگرانی ها بود که اسرائیل ایجاد یک موسسه نظامی برای اعراب اسرائیل را در سال 1966 متوقف کرد.

اعلام حمایت اعراب اسرائیل از حزب الله و انتشار یافته های پیو از دیدگاه یهودیان اسرائیل به این شهروندان، یادآوری دردناکی درباره این است که هیچ کدام از طرفین اقدام سازنده ای انجام نمی دهد.

منبع: بلومبرگ ویو/ ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی/20 

کلید واژه ها: اعراب اسرائیل کنست پیو اسرائيل حزب الله لبنان


نظر شما :