تندروهای آمریکایی به دنبال تحریم‌های جدید هستند

بهانه‌جویی جمهوری‌خواهان از آزمایش موشکی ایران

۲۵ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۹۵۷۲۲۹ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
مقامات دولت اوباما بر روی این موضوع تاکید می‌کنند که برنامه موشک بالستیک خارج از حیطه توافق هسته‌ای است.
بهانه‌جویی جمهوری‌خواهان از آزمایش موشکی ایران

نویسنده: کریستینا وونگ

دیپلماسی ایرانی: آزمایش موشک بالستیک توسط ایران موجب مطرح شدن مجدد بحث ها درباره اعمال تحریم علیه ایران و فشار جدید به دولت اوباما شد. جمهوری خواهان و تعدادی از دموکرات ها از جمله هیلاری کلینتون، خواستار پاسخی قاطع به آزمایش موشک بالستیک توسط ایران شده اند.

قانونگذاران آمریکایی به طور ویژه بر روی روز دوم رزمایش که ایران موشک هایی با نوشته ای به زبان عبری با این مضمون که «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود» آزمایش کرد، تمرکز کرده اند.

جمهوری خواهان می گویند این آزمایش نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت ملل متحد است که در آن هرگونه آزمایش موشک هایی که قادر به حمل کلاهک اتمی هستند برای ایران ممنوع شده بود. ایران این قضیه را انکار می کند.

قانونگذاران جمهوری خواه می گویند ایران با این آزمایش موشکی نشان داد که برای پایبند بودن به توافق هسته ای نمی تواند مورد اعتماد قرار بگیرد. آنها دولت اوباما را به خاطر این که تحریم های هسته ای علیه این کشور را لغو کرد، مورد انتقاد قرار می دهند.

سناتور تام کاتن (جمهوری خواه از آرکانزاس) می گوید: «آزمایش موشک بالستیک همانند پرتاب خاک به صورت کل جهان آزاد است و نشان می دهد که ایران قصد ندارد به توافق هسته ای که چند ماه پیش به دست آمد، پایبند باشد.»

جمهوری خواهان می گویند تحریم هایی که دولت در اوایل سال جاری در پاسخ به آزمایش های ماه اکتبر و نوامبر وضع کرد، بسیار ضعیف هستند و به دنبال اعمال فشار به دولت برای افزایش این تحریم ها هستند.

سناتور باب کورکر (جمهوری خواه از تنسی) رئیس کمیته روابط خارجی سنا در این رابطه می گوید: «به وضوح مشحص است که رژیم کنونی تحریم های موشکی غیرموثر است.» وی به خبرنگاران گفت که سنا در حال کار بر روی لایحه تحریم های ایران است که در پایان سال به انقضا می رسد. کورکر می گوید: «جنبشی دو حزبی در حمایت از این لایحه در سنا وجود دارد.»

چند تن از دموکرات ها، به ویژه آنهایی که از توافق هسته ای حمایت نکرده بودند هم خواستار واکنشی سخت هستند. سناتور بن کاردین (دموکرات از مریلند) عضو بلندپایه کمیته روابط خارجی سنا که مخالف توافق هسته ای بود در این باره می گوید: «دولت باید سریعاً در سازمان ملل در راستای رفع نگرانی ها اقدام کند، و همه طرفین باید در این زمینه مسئولیت پذیر باشند و در صورت لزوم اگز نیاز به اقدام یکجانبه است، باید در این زمینه تصمیم گیری شود.»

حتی هیلاری کلینتون، کاندیدای پیشتاز دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری که حامی وفادار توافق هسته ای است، خواستار تحریم های جدید شده است. اگرچه وی به این موضوع اشاره نکرده که این اقدام باید به تنهایی توسط ایالات متحده صورت بگیرد یا توسط جامعه بین الملل. وی در بیانیه ای اعلام کرد «ایران باید به خاطر این اقدامش مورد تحریم قرار بگیرد و جامعه بین الملل باید نشان دهد که تهدیدات ایران علیه اسرائیل مورد اغماض قرار نمی گیرد.»

این اظهارات دولت را در حالت تدافعی قرار داده است. مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه می گوید: «در مقطع کنونی ما هنوز در مرحله بررسی گزارش ها، جمع آوری حقایق و تعیین تکلیف آن هستیم. منظورم این است که در حال درک آن چیزی هستیم که اتفاق افتاده است.» مقامات دولتی همچنین بر روی این موضوع تاکید می کنند که برنامه موشک بالستیک خارج از حیطه توافق هسته ای است.

نماینده اد رویس (جمهوری خواه از کالیفرنیا) رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان روز چهارشنبه گفت: «دولت به جای محکوم کردن آزمایش موشکی خطرناک ایران، فقط در حال توجیه این مسئله است که این آزمایش توافق هسته ای را نقض نکرده است.»

منتقدین معتقدند که دولت باید بدون توجه به امکان لغو توافق هسته ای، علیه ایران اقدام کند. امری سرن، مدیر اسرائیل پراجکت (گروهی مستقر در واشینگت که مخالف توافق هسته ای است) می گوید: «به نظر می رسد ایرانی ها معتقدند که می توانند همچنان ایالات متحده و سازمان ملل را زیر سوال ببرند، چون به خاطر توافق هسته ای دچار یک مصونیت شده اند.»

منبع: هیل/ ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی/20

کلید واژه ها: موشک بالستیک آزمايش موشكي تحريم موشكي جمهوري خواهان


نظر شما :