رای مسلمانان به کاندیدای یهودی

مسلمانان آمریکا از سندرز حمایت می‌کنند

نویسنده خبر: حسین هوشمند
۴۰ درصد اهالی شهر دیربورن را اعراب و مسلمانان تشکیل می‌دهند. سندرز توانست ۶۰ درصد آرای این شهر را به دست آورد و کلینتون هم ۳۹ درصد آرا را کسب کرد.
مسلمانان آمریکا از سندرز حمایت می‌کنند

دیپلماسی ایرانی: برنی سندرز در حالی توانست هفته گذشته در انتخابات مقدماتی میشیگان به پیروزی دست پیدا کند، که بهترین پیروزی اش در رقابت های انتخاباتی امسال را به دست آورد. سندرز در این ایالت توانست با کسب 50 درصد آرا، هیلاری کلینتون را که 48 درصد آرا را کسب کرده بود شکست دهد.

پیروزی غیرمنتظره سندرز در حالی در میشیگان به دست آمد که وی تا روز قبل انتخابات در نظرسنجی ها به طور متوسط 21 درصد از کلینتون عقب تر بود. با وجود این که اکثر اقلیت های نژادی از جمله سیاهپوستان و هیسپنیک ها از کلینتون حمایت می کنند و 21 درصد رای دهندگان میشیگان هم سیاهپوست بودند، اما یک اقلیت دینی و نژادی به پیروزی سندرز در میشیگان کمک کرد. این اقلیت مسلمانان بودند.

میشیگان یکی از ایالت هایی است که تعداد قابل توجهی از مسلمانان در آن زندکی می کنند. اکثر مسلمانان این ایالت را اعراب تشکیل می دهند. 40 درصد اهالی شهر دیربورن را اعراب و مسلمانان تشکیل می دهند. سندرز توانست 60 درصد آرای این شهر را به دست آورد و کلینتون هم 39 درصد آرا را کسب کرد.

دیربورن، شهری در حومه دیترویت میشیگان است که مرکز اسلامی آمریکا در آن قرار دارد. مدیر مرکز اسلامی آمریکا یا امام جماعت مسجد دیربورن، سید حسن قزوینی از روحانیون شیعه عراقی است. مسجد دیربورن بزرگترین مسجد قاره آمریکای شمالی و همچنین قدیمی ترین مسجد شیعیان آمریکا است. از سید حسن قزوینی به عنوان رهبر شیعیان آمریکا هم یاد می شود. وی در جریان انتخابات سال 2008 دیداری محرمانه با باراک اوباما داشت.

رای مسلمانان میشیگان به سندرز دارای نکته جالبی است و آن این که سندرز یهودی است و مسلمانان حاضر شده اند به وی رای دهند. دالیا مجاهد، مدیر مرکز تحقیقات اجتماعی در این باره می گوید: «من فکر می کنم این نتیجه تصدیقی بر ضد این کلیشه بود که مسلمانان ضد یهود هستند.»

براساس گزارش مرکز تحقیقات پیو در سال 2015، مسلمانان حدود 1 درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می دهند و حدود 70 درصد آنها حامی دموکرات ها هستند. مجاهد معتقد است سندرز با قدرت علیه اسلام هراسی صحبت کرده است. «صحبت های سندرز برای بسیاری از رای دهندگان مسلمان جوان، قاطعانه و قابل باور است.»

علاوه بر حضور پرشمار مسلمانان در کمپین و سخنرانی های سندرز، نماینده کیث الیسون (دموکرات از مینه سوتا) که اولین عضو مسلمان کنگره است نیز در سخنرانی وی حاضر شد. سندرز هم در دسامبر سال گذشته در مسجد محمد(ص) در واشینگتن دی.سی حاضر شد و با امام جماعت مسجد دیدار کرد و برای حضار سخنرانی کرد. این مسجد در دهه 1930 ساخته شده است.

سندرز در کنار کیث الیسون

حضور اوباما و سندرز در مساجد آمریکا به منظور مقابله با پدیده اسلام هراسی در آمریکا است که پس از حمله سن برناردینو تشدید شده و جمهوری خواهان همچون دونالد ترامپ آن را منتشر می کنند. ترامپ اخیراً گفته است: «مسلمانان از آمریکا متنفر هستند.» وی پیش از این هم گفته بود در 11 سپتامبر با چشمان خودش دیده است که هزاران نفر از مسلمانان پس از این حمله دست به شادمانی و پایکوبی زده بودند.

فرح ارزوقی، دانشجوی23 ساله دانشگاه میشیگان که به سندرز رای داده می گوید: «من درستی کمپین سندرز را ستایش می کنم. من از بیمه درمانی همگانی و از مجانی بودن شهریه دانشگاه ها حمایت می کنم.»

محمد نعیم، ساکن دیربورن که به سندرز رای داده است هم می گوید: «سندرز متعلق به مردم است. ما رئیس جمهوری می خواهیم که از سوی شرکت ها خریده نشده باشد و قصد به راه انداختن جنگ نداشته باشد.» نعیم با پدر و مادرش هم که مهاجرانی از لبنان بوده اند در رابطه با لزوم رای دادن به سندرز صحبت کرده بود.

وی به والدینش گفت: «سندرز به جنگ عراق رای مخالف داده بود. وی مخالف وال استریت است و والدین من می دانستند که وی یهودی است.» نعیم 25 ساله که معلم است در ادامه می گوید: «من هیچ وقت به یهودیت به عنوان این که با دیدگاه های من در تعارض است، نگاه نکرده ام.» پس از ساعت ها بحث سیاسی بر سر میز شام، پدر 57 ساله نعیم هم به سندرز رای داد.

مسلمانان در آمریکا

به دلیل این که سرشماری در آمریکا براساس ادیان انجام نمی شود نمی توان آمار دقیقی از مسلمانان آمریکا به دست آورد. براساس گزارش شورای روابط خارجی آمریکا، جمعیت مسلمانان آمریکا بین 2 تا 7 میلیون نفر تخمین زده می شود، یعنی بین 1 تا 2 درصد جمعیت آمریکا. طبق گزارش مرکز تحقیقات پیو، بیش از 60 درصد مسلمانان آمریکا مهاجر هستند، که 70 درصد آنها شهروند آمریکا می باشند. پیش بینی می شود جمعیت مسلمانان آمریکا همانند مسلمانان اروپا تا سال 2030 دو برابر شود.

بررسی ها نشان می دهد آفریقایی تبارها، عرب ها و اهالی جنوب آسیا، بزرگ ترین نژادهای مسلمانان آمریکا باشند که جنوب آسیایی ها بیشترین رشد جمعیتی را در میان مسلمانان مهاجر دارند. همچنین حدود 60 درصد از مسلمانان که در آمریکا متولد شده اند آفریقایی تبار هستند. بر اساس گزارش مرکز پیو در سال 2010، تعداد مسجدهای آمریکا 1825 عدد است که به نسبت سال 2001 که 1209 مسجد بوده، رشد داشته است. احسان بگبی پروفسور مطالعات اسلامی دانشگاه کنتاکی می گوید، مساجد اکثراً در مناطق شهری هستند مانند شهرهایی که کالج دانشجویان مسلمان در دهه 60 و 70 میلادی در آنجا بوده و بعدها این دانشجویان به نقاط مختلف کشور رفته اند. همچنین رشد مساجد در شهرهای کوچک شگفت انگیز است.

میزان درآمد و تحصیلات مسلمانان مانند دیگر شهروندان آمریکا است. مسلمانان دومین گروه مذهبی تحصیلکرده در آمریکا هستند. همچنین بررسی ها نشان می دهد که مسلمانان آمریکا ثروتمندتر و تحصیل کرده تر از مسلمانان اروپا هستند. به طور مثال بررسی سال 2007 مرکز پیو نشان می دهد، فقط 2 درصد از مسلمانان آمریکا جزو اقشار فقیر جامعه هستند. در حالی که این میزان برای مسلمانان بریتانیا، فرانسه و آلمان 20 درصد است. دو نماینده مسلمان در کنگره ایالات متحده به نام های کیث الیسون و آندره کارسون حضور دارند.

کیث الیسون

کیث الیسون 52 ساله، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان ایالات متحده از ناحیه 5 مینه سوتا است. وی در سال 2006 در انتخابات پیروز شد و اولین نماینده مسلمان کنگره ایالات متحده نام گرفت. وی در روز 3 ژانویه 2007 با سوگند به قرآن کار خودش را در مجلس نمایندگان آغاز کرد. وی از قرآنی که متعلق به توماس جفرسون (سومین رئیس جمهور ایالات متحده) بود برای ادای سوگند استفاده کرد. وی قبل از مجلس نمایندگان ایالات متحده نماینده مجلس ایالتی مینه سوتا در سال های 2002 تا 2006 بود. الیسون قبل از ورود به سیاست حقوقدان بود. الیسون در 19 سالگی زمانی که در کالج مشغول به تحصیل بود از کاتولیک به اسلام روی آورد. وی در سال 2008 به سفر حج هم رفت.

آندره کارسون

آندره کارسون 41 ساله نماینده دموکرات مجلس نمایندگان ایالات متحده از ناحیه 7 ایندیانا است. وی دومین نماینده مسلمان تاریخ کنگره است. وی در سال 2008 به این مقام رسید. کارسون قبل از نماینده مجلس در سال 2007 تا 2008 عضو شورای شهر ایندیاناپولیس بود. کارسون هم خودش به اسلام گرویده است.

پیروزی این دو نفر در سال های اخیر با دشواری زیادی روبه رو بوده است. به خصوص در سال 2010 با ظهور تی پارتی فشار زیادی به این دو نفر وارد شد تا در انتخابات شکست بخورند. نمایندگان جمهوری خواهی مانند میشل باکمن، پیتر کینگ و آلن وست به شدت به این دو نماینده مسلمان فشار وارد می کردند تا آنها را تندرو نشان دهند. باکمن با اشاره به این که مسلمانان در بدنه دولت نفوذ کرده اند از این  دو نفر نام برد. به خصوص که الیسون و کارسون از حامیان اوباما هستند و هر دو در انتخابات دوره های مختلفشان از سوی اوباما حمایت شده اند و این دو هم در هر دو دوره از اوباما حمایت کرده اند.

حسین هوشمند

نویسنده خبر

عضو هيئت تحريريه ديپلماسي ايراني

hossein. houshmand@gmail.com

 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سندرز میشیگان مسلمانان آمریکا الیسون کارسون دیربورن انتخابات 2016


نظر شما :