روایت دکتر برومند از وضعیت فاجعه‌بار طب در زادگاه بوعلی سینا

۱۱ فروردین ۱۳۹۵ | ۰۳:۲۷ کد : ۱۹۵۷۵۸۷ سرخط اخبار

پدر علم نفرولوژی ایران با تشریح جزئیات سفر علمی – پژوهشی چند تن ازپزشکان برجسته ایرانی به کشور تاجیکستان وضعیت بیماران کلیوی و دیالیزی در این کشور را فاجعه بار خواند.

دکتر بهروز برومند - فوق تخصص بیماری های کلیه - در گفت و گوی اختصاصی با شفا آنلاین درباره هدف از این سفر بیان کرد: در سراسر دنیا هر ساله در دومین پنج شنبه ماه مارس مراسمی با عنوان روز جهانی کلیه برگزار می شود که هدف از چنین مراسمی جلب توجه مردم به بیماری های کلیه و اهمیت راه های جلوگیری از آن است. اما امسال در کنفرانس انجمن بیماری های کلیه که در سان دیه گو برگزار شد اتفاق عجیبی افتاد و متوجه شدم که متاسفانه آسیای مرکزی در سازمان بین المللی بیماری های کلیه هیچ عضوی ندارد. بنابراین از آنجا که بنده را به عنوان پایه گذار و پیشگام در دانش نفرولوژی خاورمیانه می شناسند، از من خواستند که این موضوع را پیگیری کنم.

دکتر برومند در ادامه گفت: پس از تحقیق و جست و جوی فراوان موفق شدم فقط یک آقای دکتر به نام آلن را در کشور تاجیکستان پیدا کنم که در زمینه بیماری های کلیه فعالیت می کرد. از سوی دیگر متوجه شدم که در این کشور با اینکه به زبان فارسی صحبت می کنند اما خطشان روسی است و به هیچ عنوان انگلیسی بلد نیستند یعنی حتی نمی توانند از مجلات علمی روز دنیا استفاده کنند و این خیلی تاسف بار بود.

وی تصریح کرد: با این حال تصمیم گرفتیم برای بررسی بیشتر موضوع و علت عقب ماندگی این کشور در حوزه بیماری های کلیه از طرف انجمن نفرولوژی ایران و با هزینه خودمان راهی این کشور شویم که در این سفر خانم دکتر شهرزاد عصاره -استاد نفرولوژی دانشگاه تهران - و دکتر حسن اتو کش -متخصص اطفال – نیز ما را همراهی می کردند. چرا که روز جهانی کلیه امسال مختص به اطفال بود.

رییس سابق انجمن نفرولوژی ایران اظهار داشت: هرچند سفر به این کشور دردسرهای فراوانی داشت و ما به علت محدودیت پرواز به شهر دوشنبه مجبور شدیم سفر ۳ ساعته را ۱۲ ساعته طی کنیم اما نخستین موضوعی که توجه ما را به خود جلب کرد وضعیت بسیار نامناسب بیمارستان های شهر دوشنبه بود. با اینکه شهر، معماری بسیار زیبا و آب و هوای دل انگیزی دارد اما بیمارستان ها به خصوص در بخش اطفال بسیار قدیمی و شبیه بیمارستان های ۵۰ سال پیش ایران بود. علاوه بر این فقط چهار دستگاه دیالیز داشتند که فقط دو یا سه پزشک بلد بودند با آن ها کار کنند.

پروفسور برومند خاطرنشان کرد: در حالی که در ایران طول عمر یک بیمار دیالیزی ۲۰ سال است در این کشور بیماران دیالیزی فقط ۶ ماه عمر می کنند. هزینه آزمایش های پزشکی برای بیماران کلیوی نیزحدود سه، چهار هزار دلار تمام می شود. حال آنکه آن ها فقط حدود ۲۵۶ پیوند کلیه در طول تاریخ داشته اند که آن هم از سوی پزشکان ایرانی در این کشور انجام شده است.

دکتر برومند گفت: متاسفانه ۷۰ سال حکومت روسیه بر این کشور بسیار آن ها را عقب مانده نگه داشته است. با آنکه جوانان مشتاق و مستعد بسیاری در این کشور هستند اما امکانات لازم را برای آموزش و کار ندارند. در سال ۱۵۰۰ فارغ التحصیل پزشکی دارند اما در عمل هیچ کاری نمی توانند انجام دهند و غیر از دو سه نفر هیچ کدام در حوزه بیماری های کلیه تخصصی ندارند. در کل باید گفت طب این کشور بسیار عقب تر از طب ایران است در حالی که این کشور زادگاه ابوعلی سینا نخستین پزشک ایرانی است.

رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: متاسفانه روس ها از اینکه ما برای کمک به علم و دانش مردم این کشور به آنجا سفر کرده بودیم اصلا راضی نبودند و با جوسازی علیه ما و طرح این موضوع که ما به خاطر مسایل مالی چنین اقدامی کرده ایم سعی داشتند کار ما را زیر سوال ببرند. در حالی که سرلوحه اقدام انسان دوستانه ما این شعر بود «تو کز محنت دیگران بی غمی/ نشاید که نامت نهند آدمی».

به گفته دکتر برومند این کشور مهد پزشکانی مثل کمال خوجندی و پور سینا است و نباید تا این حد عقب مانده باشند. ضمن اینکه مقایسه نفرولوژی ایران با شهر دوشنبه مانند این است که ما هر شب سر سفره ای رنگین بنشینیم اما همسایه ما گرسنه باشد.

پروفسور برومند در پایان افزود: امیدواریم دولت ایران و جمعیت هلال احمر و سایر نهاد ها دراین باره به شدت کمک کنند. پیشنهاد من به دولت این است که پزشکانی از ایران برای آموزش و کمک به این کشور بفرستد و پزشکان آن ها را نیز برای آموزش به ایران بیاورند. البته ما گزارشی هم برای انجمن جهانی کلیه تهیه و ارسال کرده ایم تا بتوانند برنامه های آموزشی بیشتری برای این کشور تدارک ببینند.

کلید واژه ها: بیماری های کلیه بهروز برومند تاجیکستان


نظر شما :