ویسکانسین میدان رقابت نامزدهای جمهوری‌خواه

انتخاباتی که برای ترامپ حیاتی است

نویسنده خبر: حسین هوشمند
اهمیت انتخابات ویسکانسین از این جهت است که ترامپ با پیروزی در آن می‌تواند به خوبی پیشتازی‌اش را ادامه دهد، اما پیروزی کروز موجب می‌شود تا ترامپ کم کم نتواند به حد نصاب برسد. تمام تلاش کروز، کیسیک و جناح اصلی حزب این است که ترامپ نتواند به حد نصاب برسد.
انتخاباتی که برای ترامپ حیاتی است

دیپلماسی ایرانی: رقابت مقدماتی جمهوری خواهان و دموکرات ها برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 به ایالت ویسکانسین رسید. ایالتی که از جهاتی دارای اهمیت زیادی است. ویسکانسین به ویژه در زمینه تعیین سرنوشت دونالد ترامپ نقش بسزایی خواهد داشت. در ابتدا نگاهی به وضعیت کاندیداها در نظرسنجی ها می اندازیم.

نظرسنجی و پیش بینی

تد کروز در 10 روز اخیر توانسته در ویسکانسین از ترامپ پیشی بگیرد. در میانگین کل نظرسنجی ها کروز با 38.7 درصد پیشتاز است و پس از وی ترامپ با 32.4 درصد و جان کیسیک با 19 درصد قرار دارند.

در جدیدترین نظرسنجی یوگاو، کروز با 43 درصد در مقابل 37 درصد ترامپ و 18 درصد کیسیک پیشتاز است. در نظرسنجی اخیر فاکس نیوز هم کروز با 42 درصد در مقابل 32 درصد ترامپ و 19 درصد کیسیک بالاتر است. در آخرین نظرسنجی پابلیک پالیسی هم کروز با 38 درصد، ترامپ با 37 درصد و کیسیک با 17 درصد قرار دارند.

این در حالی است که تا 24 مارس ترامپ در نظرسنجی ها پیشتاز بود و در نظرسنجی اوپتیموس که در 22 تا 24 مارس انجام شده بود وی با 31 درصد در صدر قرار داشت و پس از وی کیسیک با 29 درصد و کروز با 27 درصد قرار داشتند.

براساس مدل پیش بینی سیلور، کروز از شانسی 95 درصدی برای پیروزی در ویسکانسین برخوردار است و شانس ترامپ برای پیروزی 5 درصد است.

در جبهه دموکرات ها، رقابت نزدیکی میان برنی سندرز و هیلاری کلینتون وجود دارد. تا 24 فوریه کلینتون پیشتاز بود و از آن موقع تا 23 مارس، سندرز در صدر قرار داشت. بعد از پیشتازی چند روزه کلینتون، هم اکنون در روزهای ابتدایی آوریل، سندرز پیشتاز است. براساس میانگین کل نظرسنجی ها سندرز با 46.7 درصد در مقابل کلینتون با 44.9 درصد پیشتاز است.

در جدیدترین نظرسنجی یوگاو، سندرز با 49 درصد در مقابل 47 درصد کلینتون جلوتر است. در نظرسنجی فاکس نیوز، سندرز 48 درصد آرا و کلینتون 43 درصد آرا را در اختیار دارد. براساس نظرسنجی کالج لوراس، کلینتون با 47 درصد از 41 درصد سندرز جلوتر است.

براساس مدل پیش بینی سیلور، کلینتون از شانسی 52 درصدی برای پیروزی در ویسکانسین برخوردار است و سندرز هم شانسی 48 درصدی در این ایالت دارد.

رقابت حساس ترامپ و کروز

پس از هجمه همه جانبه جناح اصلی حزب جمهوری خواه به ترامپ و حمایت بیشتر اعضای این جناح از کروز، هم اکنون ویسکانسین تبدیل به محل رقابت کروز و ترامپ برای مشخص شدن یک مسئله شده است، این که آیا جمهوری خواهان می توانند مانع از رسیدن تعداد نمایندگان حزبی (Delegates) ترامپ به حد نصاب 1237 نماینده شوند؟

جمهوری خواهان برای این که بتوانند به عنوان نامزدی نهایی حزب برسند باید به حد نصاب 1237 نماینده حزبی برسند. ترامپ تاکنون توانسته 736 نماینده حزبی، کروز 463 نماینده و کیسیک 143 نماینده به دست بیاورند.

ویسکانسین دارای 42 نماینده حزبی است که برنده، قسمت عمده آن را به دست می آورد و بقیه نمایندگان حزبی میان دیگر کاندیداها تقسیم می شود. تا 7 ژوئن که رقابت جمهوری خواهان ادامه دارد، 848 نماینده حزبی باقی مانده است که در 17 ایالت پیش رو حضور دارند.

اهمیت انتخابات ویسکانسین از این جهت است که ترامپ با پیروزی در آن می تواند به خوبی پیشتازی اش را ادامه دهد، اما پیروزی کروز موجب می شود تا ترامپ کم کم نتواند به حد نصاب برسد. تمام تلاش کروز، کیسیک و جناح اصلی حزب این است که ترامپ نتواند به حد نصاب برسد.

کیسیک که هیچ شانسی برای رسیدن به حد نصاب ندارد، اما کروز هم کار بسیار سختی پیش رو دارد و تنها هدفش مانع شدن از پیروزی ترامپ است. با توجه به وضعیت نظرسنجی های ویسکانسین و شکست احتمالی ترامپ در این ایالت و شانس بیشتر کروز برای پیروزی در ایالت های مونتانا و داکوتای جنوبی که برنده تمام نمایندگان حزبی را به دست می آورد، به نظر می رسد ترامپ نمی تواند به حد نصاب برسد و این کنوانسیون رقابتی حزب خواهد بود که در جولای کاندیدای نهایی را انتخاب می کند.

یکی از دلایل افت جایگاه ترامپ در ویسکانسین، حملات و تبلیغات تلویزیونی گسترده علیه وی است. یکی از مواردی که به ترامپ ضربه زد، جنگ لفظی میان وی و کروز بر سر همسرانشان بود. ترامپ در توییترش عکسی زشت از همسر کروز در کنار عکسی زیبا از همسر خودش منتشر کرده بود. خیلی ها به این اقدام ترامپ و کشاندن پای همسران به رقابت ها انتقاد کردند. خود ترامپ هم اخیراً در مصاحبه ای گفت: «انتشار عکس همسر کروز کار اشتباهی بود. اگر بتوانم دوباره در این باره تصمیم بگیرم، این کار را نخواهم کرد.»

سندرز و رقابت بی امان با کلینتون

سندرز همچنان به خوبی در حال رقابت با کلینتون است. ویسکانسین برای سندرز هم حائز اهمیت است. در رقابت دموکرات ها، ویسکانسین دارای 96 نماینده حزبی است که براساس درصد آرا بین دو کاندیدا تقسیم می شود. سندرز با پیروزی در این ایالت می تواند روند پیروزی های اخیرش را ادامه دهد و فاصله اش را با کلینتون کاهش دهد.

سندرز در هفته های اخیر به لطف وضعیت جغرافیایی ایالت هایی که در آنها انتخابات برگزار شده است، عملکرد خوبی داشته و توانسته در 5 انتخابات اخیر پیروز شود. وی در انتخابات 22 مارس و 26 مارس توانست در ایالت های آیداهو، یوتا، آلاسکا، هاوایی و واشینگتن پیروز شود.

در ویسکانسین هم امید سندرز به جوانان است. براساس نظرسنجی فاکس بیزینس که روز پنجشنبه منتشر شد، 69 درصد از رای دهندگان دموکرات زیر 45 سال از سندرز و 22 درصدشان از کلینتون حمایت می کنند. اما در میان دموکرات های 45 سال به بالا، 53 درصد آنها از کلینتون و 38 درصد از سندرز حمایت می کنند.

وضعیت نمایندگان حزبی دموکرات ها به این صورت است که از لحاظ شمار نمایندگان حزبی متعهد (Pledged Delegates) کلینتون 1243 نماینده کسب کرده و سندرز 980 نماینده حزبی در اخیتار دارد. در میان نمایندگان حزبی ارشد (Super Delegates) کلینتون حمایت 469 نفر از آنها را کسب کرده که این میزان برای سندرز فقط 31 نماینده است.

در مجموع کلینتون 1712 نماینده حزبی و سندرز 1011 نماینده کسب کرده است. دموکرات ها برای این که به حد نصاب نامزدی نهایی برسند باید به عدد 2383 نماینده حزبی برسند.

حسین هوشمند

نویسنده خبر

عضو هيئت تحريريه ديپلماسي ايراني

hossein. houshmand@gmail.com

 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ترامپ سندرز ویسکانسین نماینده حزبی کیسیک كلينتون كروز انتخابات 2016 انتخابات آمريكا


نظر شما :