نقض زودهنگام آتش بس یمن از سوی عربستان

۲۳ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۶:۰۶ کد : ۱۹۵۷۹۶۷ سرخط اخبار

جنگنده های عربستان سعودی آتش بس اعلام شده تحت نظارت سازمان ملل در یمن را اندکی پس از به اجرا درآمدن، نقض کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های یمن، جنگنده های سعودی بامداد دوشنبه با پرواز گسترده در آسمان یمن، استان تعز را مورد حمله قراردادند و مزدوران سعودی نیز مواضع ارتش و کمیته های مردمی یمن را در حومه غربی این استان گلوله باران کردند.

شاهدان عینی گفتند که جنگنده های متجاوز سعودی حمله به استان تعز را از سرگرفتند و مزدوران سعودی نیز مواضع ارتش و کمیته های مردمی در اطراف تعز را گلوله باران کردند.

بر اساس این گزارش، مزدوران سعودی از ساعات اولیه اعلام آتش بس با انتشار مطالبی بر روی توئیتر ، ارتش و کمیته های مردمی یمن را متهم به حمله به مرکز شهر تعز کردند.
عربستان سعودی که اخیرا با هواپیما و ازطریق چتر مقادیر زیادی سلاح برای مزدوران خود در تعز پائین انداخته بود ، برای نقض آتش بس روی آنها حساب باز کرده است.

آتش بس جدید در یمن، از ساعت 12نیمه شب یکشنبه بمنظور فراهم شدن مقدمات مربوط به مذاکرات آینده که قراراست درتاریخ 18 آوریل درکویت برگزار شود، به مرحله اجرا گذاشته شد.
سرتیپ احمد العسیری سخنگوی نیروهای ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی نیز پیش از اعلام آتش بس گفته بود فرماندهی ائتلاف به آتش بس دریمن پایبند خواهد بود.

وی درعین حال تهدید کرد که نیروهای ائتلاف واکنش به هرگونه نقض آتش را برای خود محفوظ می دارد. همزمان با این تهدید، رسانه های عربی هوادار ائتلاف تحت رهبری عربستان از جمله الجزیره در زمینه سازی برای حملات آتی ائتلاف عربی، مدعی نقض زودهنگام آتش بس توسط انصارالله شدند.
این ادعا بارها در رسانه های هوادار عربستان سعودی تکرار شد.

رسانه ها همچنین از پرواز جنگنده های سعودی بر فراز صنعا پایتخت و شهر ساحلی الحدیده در کنار دریای سرخ خبردادند.

تاکنون چندین بار تلاش برای رفع مناقشه یمن که موجب یک بحران انسانی در فقیر ترین کشور عربی شده است ، با شکست روبرو شده و تهدیدهای جدید سعودی ها موفقیت آتش بس جدید را نیز در هاله ای از ابهام قرار داده است.

با گذشت یک سال از تجاوز ائتلاف تحت رهبری عربستان به یمن، مقاومت مردم در برابر حملات همچنان ادامه دارد.

عربستان با ائتلاف 9 کشور عربی منطقه به جز عمان و با همراهی آمریکا از ششم فروردین سال گذشته حملات گسترده ای را علیه یمن آغاز کرد تا «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور را به حاکمیت بازگرداند. عربستان و متحدانش در این مدت جنایات زیادی مرتکب شده از جمله جنگنده های عربستان اواخر اسفند ماه سال گذشته در یکی از خونبارترین حملات به بازاری در استان حجه 119 نفر را به خاک و خون کشیدند و برای کاستن از فشار محکومیت جهانی ، وعده کاهش حملات و آتش بس را دادند.

کلید واژه ها: تعز مزدوران یمن


نظر شما :