رقابت‌ها به مراحل آخر نزدیک می‌شوند

ترامپ و کلینتون نامزدهای نهایی

نویسنده خبر: حسین هوشمند
با پیروزی دونالد ترامپ در این ایالت و کناره‌گیری تد کروز و جان کیسیک، راه برای دستیابی ترامپ به حد نصاب نامزدی نهایی حزب جمهوری خواه هموار شد.
ترامپ و کلینتون نامزدهای نهایی

دیپلماسی ایرانی: با برگزاری انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان در ایالت ایندیانا تحولات مهمی در کمپین این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 رخ داد. با پیروزی دونالد ترامپ در این ایالت و کناره گیری تد کروز و جان کیسیک، راه برای دستیابی ترامپ به حد نصاب نامزدی نهایی حزب جمهوری خواه هموار شد. ترامپ توانست با کسب 53.3 درصد آرای ایندیانا در این ایالت پیروز شود و تمام 57 نماینده حزبی (Delegates) آن را به دست بیاورد. کروز با 36.7 درصد و کیسیک با کسب 7.5 درصد آرا در رتبه های بعدی قرار گرفتند. ترامپ با این پیروزی شمار نمایندگان حزبی اش را به عدد 1069 رساند و برای کسب نامزدی نهایی حزب باید به حد نصاب 1237 نماینده حزبی برسد. این در حالی است که رقبای وی، کروز و کیسیک تنها موفق به کسب 565 و 153 نماینده حزبی شده اند.

ترامپ در مسیر پیروزی نهایی

پیروزی ترامپ در ایندیانا در حالی به دست آمد که نظرسنجی ها و پیش بینی های قبل از انتخابات حکایت از پیروزی کروز در این ایالت داشت. اما با پیروزی قاطعانه ترامپ بار دیگر ثابت شد که کسی نمی تواند مانع حرکت وی به سمت پیروزی نهایی شود. پس از این پیروزی بود که کروز و کیسیک از ادامه رقابت ها انصراف دادند و هم اکنون ترامپ بدون داشتن رقیبی به رقابت ها ادامه می دهد و با نزدیک شدن به حد نصاب، خط بطلانی بر این فرضیه که نمی تواند به حد نصاب برسد و این کنوانسیون ملی حزب خواهد بود که کاندیدای نهایی جمهوری خواهان را تعیین خواهد کرد، کشید.

با این تحولات، پیروزی ترامپ در رقابت های مقدماتی جمهوری خواهان و رسیدن به حد نصاب را باید قطعی بدانیم، چون وی برای رسیدن به حد نصاب 1237 نماینده حزبی تنها نیاز به کسب 168 نماینده حزبی دارد. این در حالی است که در 9 ایالت باقی مانده، 445 نماینده حزبی برای جمهوری خواهان تقسیم می شود که مطمئناً ترامپ می تواند به 168 نماینده حزبی مورد نیاز دست پیدا کند. نزدیک شدن ترامپ به کاندیدای نهایی جمهوری خواهان، با اظهار نظرها و موافقت و مخالفت هایی از سوی جمهوری خواهان همراه شده است. ترامپ پوپولیست توانسته حمایت طیف گسترده ای از رای دهندگان جمهوری خواه را به دست بیاورد، اما مخالفان زیادی هم در این حزب دارد. جناح اصلی حزب هنوز با وی که تاکنون هیچ گونه فعالیت سیاسی نداشته است مخالف هستند. جورج بوش پدر، جورج دبلیو بوش و میت رامنی اعلام کرده اند از ترامپ حمایت نخواهند کرد. نومحافظه کاران هم اعلام کرده اند که با دیدگاه های ترامپ در زمینه سیاست خارجی مشکل دارند و در جریان انتخابات نهایی، هیلاری کلینتون را به وی ترجیح می دهند. در مقابل افرادی همچون کریس کریستی، فرماندار نیوجرسی، سناتور کلی آیوت (جمهوری خواه از نیوهمشایر) و بن کارسون اعلام کرده اند از ترامپ حمایت می کنند. راینس پریبس، مدیر کمیته ملی حزب جمهوری خواه هم پس از انصراف کروز از رقابت ها اعلام کرد: «دونالد ترامپ کاندیدای احتمالی حزب جمهوری خواه خواهد بود و همگی باید برای شکست هیلاری کلینتون با یکدیگر متحد شویم.»

پایان رویای کروز

تد کروز، سناتور تازه کار تگزاس که به امید رئیس جمهور شدن پای به سنای ایالات متحده گذاشته بود پس از شکست سنگین در ایندیانا از رقابت ها انصراف داد. همان طور که پیش از این گفته شده بود باقی ماندن کروز در رقابت ها فقط برای ممانعت از دستیابی ترامپ به حد نصاب نمایندگان حزبی بود و خودش امیدی به پیروزی و رسیدن به حد نصاب مورد نیاز نداشت. کروز امیدوار بود با نرسیدن ترامپ به حد نصاب و تعیین کاندیدای نهایی در کنوانسیون ملی حزب بتواند به عنوان کاندیدای نهایی جمهوری خواهان انتخاب شود.

کروز در سخنرانی کناره گیری اش از رقابت ها گفت: «ما در ایندیانیا هر آن چه در توانمان بود انجام دادیم. اما رای دهندگان مسیر دیگری را انتخاب کردند. بنابراین با قلبی اندوهگین اما با خوشبین نسبت به آینده طولانی مدت کشور، ما کمپین ریاست جمهوری مان را متوقف می کنیم.»

کروز در قسمت دیگری از سخنانش به شانسش برای پیروزی اشاره کرد: «ما تا زمانی که شانسی برای پیروزی داشتیم به رقابت ها ادامه دادیم. ما به سختی در ایالت ایندیانا رقابت کردیم و من امیدوار و خوشبین بودم. اما در این مقطع، این موضوع در دست رای دهندگان است.»

کروز در جریان رقابت ها در مجموع توانست در 9 ایالت به پیروزی دست یابد و با این پیروزی ها و تعداد نماینده حزبی ای که به دست آورد نفر دوم رقابت مقدماتی جمهوری خواهان باشد.

انصراف کاندیدایی که شانسی نداشت

جان کیسیک از ابتدای رقابت ها به عنوان کاندیدایی محسوب می شد که هیچ شانسی ندارد. اما با انصراف اکثریت کاندیداها در طول رقابت ها و کسب تنها پیروزی اش در اوهایو (ایالت خودش) مورد توجه قرار گرفت و نقشی به عهده گرفت که مانع از رسیدن ترامپ به حد نصاب شود. کیسیک که به عنوان جمهوری خواهی میانه رو در رقابت ها حضور داشت در سخنرانی انصراف از رقابت ها گفت: «در جریان این رقابت ها به خودم گفتم شاید خدا برای من هدف دیگری را در نظر داشته باشد. امروز در حالی که کمپینم را متوقف می کنم اعتقاداتم قوی تر شده و خدا مسیر پیشرفت و هدف زندگی ام را نشان داده است.»

کیسیک 63 ساله که 18 سال در مجلس نمایندگان حضور داشت و پنج سال هم به عنوان فرماندار محبوب ایالت اوهایو مشغول به فعالیت است به عنوان یک محافظه کار عمل گرا محسوب می شود.

کلینتون رقیب ترامپ خواهد بود

با وجود این که برنی سندرز توانست در ایندیانا با کسب 52.7 درصد آرا هیلاری کلینتون با 47.3 درصد آرا را شکست دهد و 44 نماینده حزبی در مقابل 38 نماینده کلینتون به دست بیاورد، اما کلینتون همچنان با فاصله زیاد جلوتر است و سندرز نمی تواند به وی برسد. مجموع نمایندگان حزبی کلینتون به 2228 نماینده حزبی رسیده و این میزان برای سندرز 1454 نماینده است. این در حالی است که دموکرات ها برای این که کاندیدای نهایی بشوند باید به حد نصاب 2383 نماینده حزبی دست پیدا کنند و کلینتون تنها نیاز به کسب 155 نماینده حزبی دارد.

در 8 ایالت پیش روی دموکرات ها، 1102 نماینده حزبی توزیع می شود که کلینتون بدون شک به راحتی 155 نماینده حزبی را به دست خواهد آورد و کاندیدای نهایی دموکرات ها برای انتخابات ریاست جمهوری 2016 خواهد بود.

حسین هوشمند

نویسنده خبر

عضو هيئت تحريريه ديپلماسي ايراني

hossein. houshmand@gmail.com

 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ترامپ ایندیانا انتخابات آمریکا انتخابات 2016 کلینتون


نظر شما :