برآورد رئیس سازمان اطلاعات ملی آمریکا:

داعش را دست‌کم گرفته بودیم

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۵۸۸۶۱ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
دیوید ایگناتیوس می‌نویسد: جیمز کلپر معتقد است که عملیات بازپس گیری موصل دشوارتر از آن است که در دوران اوباما به نتیجه برسد. وی باور دارد که آمریکا به تنهایی نخواهد توانست از عهده مشکلات عمیق و پیچیده خاورمیانه برآید.
داعش را دست‌کم گرفته بودیم

نویسنده: دیوید ایگناتیوس

دیپلماسی ایرانی: جیمز کلپر 75 ساله با سابقه 53 سال کار اطلاعاتی، شش سال است که مدیریت اطلاعات ملی آمریکا را در دست دارد. وی کار خود را در سال 1963 و با پیوستن به نیروی هوایی آغاز کرد. وی یکی از شاخص ترین چهره ها در امور اطلاعاتی در سراسر جهان است. کلپر نظراتی دارد که به احتمال زیاد با دیدگاه واشنگتن چندان هماهنگ نیست. برای شروع می توان به دیدگاه وی در مورد ناتوانی آمریکا در حل موضوعات خاورمیانه بدون کمک دیگران اشاره کرد. به نظر می رسد که در این مورد کلپر و رئیس جمهور با یکدیگر هم عقیده هستند.

با توجه به این دیدگاه کلپر که سرویس های اطلاعاتی باید برای مبارزه با تروریسم با یکدیگر همکاری کنند، یکی از پیشرفت های انجام شده دیدار وی با برخی از مقامات اطلاعاتی اروپا در اواسط آوریل در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان بود. در این دیدار در خصوص به اشتراک گذاشتن اطلاعات بحث و گفتگو شد. این جلسه به درخواست کاخ سفید برگزار شد، اما اخبار مربوط به آن منتشر نگریدید.

پیتر ویتینگ، سفیر آلمان در آمریکا ضمن تایید برگزاری این جلسه گفت: «ما اهداف مشترکی داریم و باید هر چه در توان داریم انجام دهیم تا تبادل اطلاعات را در حدود چارچوب های قانونی خود افزایش دهیم.»

کلپر در سپتامبر 2014 اعتراف کرد که آمریکا داعش را دست کم گرفته بوده است، اما وی حالا دیگر مرتکب این اشتباه نمی شود. به گفته کلپر، آمریکا به تدریج در حال بی اعتبار کردن افراط گرایان است، اما به احتمال زیاد نخواهد توانست مواضع اصلی داعش در عراق را در سال جاری باز پس بگیرد و بدین ترتیب با جنگی طولانی رو به رو خواهد شد که می تواند برای دهه ها به طول بیانجامد.

به گفته کلپر، داعش سرزمین های زیادی را از دست داده است و آمریکا نیز در حال کشتن بسیاری از ستیزه جویان این گروه است. آمریکا می تواند موصل را بازپس بگیرد، اما این عملیات بسیار پیچیده و طولانی خواهد بود. احتمال این که این اتفاق در دوران باقیمانده از ریاست جمهوری اوباما بیفتد، بسیار کم است.

حتی پس از شکست افراط گرایان در عراق و سوریه، مشکل همچنان پا برجا خواهد ماند. آمریکا نمی تواند مشکلات را حل کند. موضوعات بنیادینی که این دو کشور با آن رو به رو هستند- شامل افزایش نارضایتی، سرزمین های بدون حاکمیت، چالش های اقتصادی و در دسترس بودن سلاح- تا مدت ها ادامه پیدا خواهند کرد. مشکلات بسیار پیچیده است.

کلپر با دیدگاه اوباما در مورد خاورمیانه که در مصاحبه خود با آتلانتیک مطرح کرد، موافق است. رئیس جمهور در این مصاحبه اعلام کرد که آمریکا مانند سابق به خاورمیانه نیاز ندارد و تمرکز بیش از اندازه در این منطقه و هزینه کردن برای آن می تواند منافع آمریکا را در سایر نقاط مورد تهدید قرار دهد. اما کلپر این نکته را نیز اضافه می کند که آمریکا نمی تواند منطقه خاورمیانه را ترک کند، زیرا زمانی که نقش رهبری آمریکا غایب باشد، تحولاتی بروز پیدا خواهد کرد.

وی معتقد است که آمریکا هنوز نمی تواند اعلام کند که جمع آوری اطلاعات و اطلاعات ملی دقیقا چه اندازه از افشاگری های ادوارد اسنودن آسیب دیده است. کلپر گفته است: «افشاگری های اسنودن تروریست ها را نسبت به بالا بردن امنیت اطلاعاتی اقدامات خود آگاه ساخته و آنها را به سرعت به سوی استفاده از کدگزاری های غیرقابل بازگشایی هدایت کرده است.» مهم تر این که  افشاری های اسنودن هنوز پایان نیافته است. اسناد بسیار دیگری نیز وجود دارد که وی می تواند به خواست خود و در هر زمانی که تشخیص داد، آنها را افشا کند.

جیمز کلپر در مورد فعالیت های چین در دریای چین جنوبی نیز معتقد است که به احتمال زیاد چین به زودی حریم هوایی تدافعی را در این منطقه اعلام می کند و هم اکنون نیز تحرکات آنها به همین سمت و سو است.

کلپر موضوعات اطلاعاتی را ساده می داند، اما سیاست پیرامون آن را پیچیده می داند.

منبع: واشنگتن پست / ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی / ۲۵

کلید واژه ها: کلپر خاورمیانه داعش آمریکا


نظر شما :