افشای رازهای مالیاتی

شاید ترامپ چندان هم ثروتمند نباشد

پل کروگمن، برنده جایزه نوبل اقتصاد می‌نویسد: فردی مانند ترامپ با این سطح پایین از اطلاعات چطور توانسته تا این اندازه در حوزه تجارت موفق باشد؟ نباید فراموش کرد که موفق بودن وی در این زمینه و ثروتمند بودن وی نیز زیر علامت سوال قرار دارد.
شاید ترامپ چندان هم ثروتمند نباشد

نویسنده: پل کروگمن*

دیپلماسی ایرانی: به نظر می رسد که این هفته، زمان مناسب برای افشای رازهای ترامپ در مورد وضعیت مالیاتی خود باشد. یکی از این رازها این است که چرا دوتالد ترامپ بر خلاف هر نامزد دیگری از انتشار فرم های مالیاتی خود امتناع می کند؟ موضوع بعدی این است که چرا وی از کارشناسانی در ارائه طرح مالیاتی خود استفاده کرده که از شایستگی لازم برخوردار نیستند؟

عذری که ترامپ برای مورد اول آورده است این است که وی نمی تواند در حالی که پرونده مالیاتی اش در حال حسابرسی است، به انتشار آن بپردازد. این دعاوی دروغ محض است. اتفاقا اگر ترامپ واقعا حقیقت را گفته باشد و وضعیت مالی مورد بررسی قرار گرفته باشد، وی باید بتواند راحت تر به انتشار فرم های مربوطه بپردازد. اگر این حسابرسی انجام شده باشد، چرا ترامپ باید از انتشار آن واهمه داشته باشد؟ ترامپ سعی دارد چه چیزی را پنهان کند؟

موضوعی که دونالد ترامپ در حال پنهان کردن آن است، می تواند میزان کم مالیات پرداختی وی به نسبت اندازه ثروتش باشد. همین موضوع در 2012 نیز به میت رامنی آسیب زد. اما از آنجایی که ترامپ رفتار عجیبی دارد، می تواند افشای چنین قضیه ای را به هوش و ذکاوت خود برای پیدا کردن کانال های لازم فرار مالیاتی نسبت بدهد.

گمان دیگری که مطرح است و می تواند قوی تر باشد این است که دونالد ترامپ آن اندازه که ادعا می کند ثروتمند نیست. طبق دیدگاهی که ترامپ دارد، افشای این موضوع که حجم دارایی وی زیر 2 میلیارد دلار یا حتی کمتر باشد، می تواند آسیبی جدی به اعتبار وی تلقی شود. بنابراین وی تلاش می کند که این موضوع را از دید افکار عمومی پنهان کند.

موضوع دیگری که می توان به آن توجه کرد، سیاست های مورد نظر نامزدها در زمینه اخذ مالیات است.

در پاییز گذشته ترامپ اعلام کرد که با جمهوری خواهان در مورد کاهش مالیات ثروتمندان اختلاف نظر دارد و خواهان افزایش مالیات پرداختی از سوی آنها است. اما پس از آن در برنامه مالیاتی ارائه شده، بخشش های مالیاتی گسترده ای را به ثروتمندان اعطا کرده بود. به گفته تحلیلگران بی طرف، حجم بخشش های مالیاتی ارائه شده در این برنامه می تواند 10 تریلیون دلار طی یک دهه به بدهی های ملی اضافه کند.

بنظر می رسد که عدم تطابق موجود میان سخنان وی و برنامه ارائه شده مالیاتی، نتوانسته در انتخابات مقدماتی به پیش روی وی آسیب بزند. در همین میان، ترامپ بار دیگر اعلام کرد که قصد دارد مالیات ثروتمندان را افزایش دهد و پس از آن مجددا از این ایده عقب نشینی کرد.

سوال اصلی این است که چه کسی باعث بازنگری وی در طرح مالیاتی خود شده است؟ در این زمینه از چه کسی مشاوره گرفته است؟پاسخ «لری کودلو» از سی.ان.بی.سی و «استفان مور» از بنیاد هریتیج است.

آقای کودلو از جمله کسانی است که عمده تحلیل های اقتصادیش اشتباه از آب در آمد است. در سال 2005 ( پیش از وقوع بحران 2007 و ترکیدن حباب قیمتی در بازار مسکن) وی به سخره کسانی پرداخت که اعلام کرده بودند قیمت املاک و مستغلات کاهش یافته و به دنبال آن اقتصاد دچار رکود خواهد شد. اتفاقی که پس از 2007 عینا به وقوع پیوست. آقای مور نیز سابقه ای مشابه کودلو دارد.

چرا دونالد ترامپ برای مشاوره باید به چنین افرادی روی آورده باشد؟ از آنجایی که این دو نفر از چهره های شاخص و پرنفوذ حزب جمهوری خواه هستند، استفاده از آنها می تواند یک پیشنهاد صلح و تلاشی برای اقناع بزرگان حزب باشد.

اما احتمال قوی تری که می توان مطرح کرد این است که ترامپ اساسا توانایی شناسایی شخص شایسته به عنوان مشاور را ندارد. به نظر می رسد که وی صرفا دو نفر را به صرف دیدن در برنامه های اقتصادی تلویزیونی انتخاب کرده است.

با همه این تفاسیر این سوال مطرح می شود که فردی با این سطح پایین از اطلاعات چطور توانسته تا این اندازه در حوزه تجارت موفق باشد؟ نباید فراموش کرد که موفق بودن وی در این زمینه و ثروتمند بودن وی نیز زیر علامت سوال قرار دارد.

*برنده جایزه نوبل اقتصاد

منبع: نیویورک تایمز / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 25 

کلید واژه ها: ترامپ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انتخابات 2016


نظر شما :