انتظار رفتار متفاوت از مقاومت

حزب‌الله پاسخ خواهد داد

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۲:۰۹ کد : ۱۹۵۸۹۲۱ نگاه ایرانی خاورمیانه
محمدعلی مهتدی، تحلیلگر مسایل خاورمیانه در گفتاری برای دیپلماسی ایرانی به ترور سیدمصطفی بدرالدین فرمانده نظامی حزب‌الله لبنان و آینده مقاومت پرداخته است.
حزب‌الله پاسخ خواهد داد

دیپلماسی ایرانی: تحقیقات حزب الله در خصوص شهادت سید مصطفی بدرالدین معروف به ذوالفقار شروع شده است. ترور سید مصطفی بدرالدین در خانه امنی در نزدیکی فرودگاه دمشق صورت گرفت که در نتیجه یک انفجار بود. از این رو تحقیقات برای مشخص شدن عوامل و ابزار مورد استفاده برای ترور در حال انجام است. فرضیه ها و پرسش های مختلفی در این باره مطرح شده از جمله این که: آیا بمب در کار بوده است؟ آیا انفجار از طریق پرتاب موشک زمین به زمین یا هوا به زمین بوده است؟ آیا موشک از طریق راکت هواپیما شلیک شده؟ نوع انفجار چیست و سوالاتی از این دست. بنابراین تحقیقات گسترده ای دراین زمینه لازم خواهد بود تا علت و عوامل اصلی واقعه مشخص شوند.

نکته حایز اهمیت این است که تا کنون 4 فرمانده نظامی مهم حزب الله در سوریه به شهادت رسیده اند. نخست شهادت مرحوم عماد مغنیه، فرمانده حزب الله در منطقه کفرسوسه در دمشق بر اساس انفجار اتومبیل، دوم سمیر قنطار در حومه دمشق، سومین نفر جهاد مغنیه فرزند عماد مغنیه در منطقه جولان و در نهایت سید مصطفی بدرالدین. تقریبا نحوه شهادت ها همگی شبیه به هم هستند. از این رو پرسش این خواهد بود که دشمن یا هر کسی چگونه دست به این اقدامات زده است. گرچه معمولا اسرائیل در پشت این عملیات بوده اما به طور حتم شبکه اطلاعاتی وجود داشته که توانسته تحرکات این فرماندهان را از اعم از محل اقامت و دیگر موارد شناسایی و به منظور انجام عملیات ترور، مورد استفاده قرار دهند.

نکته نخست آن که، دستگاه امنیتی حزب الله در داخل لبنان بسیار نیرومند است و بارها مشاهد شده دستگاه اطلاعاتی اسرائیل را سردرگم کرده است. اما در سوریه وقایعی روی می دهد که منجر به چنین ترورهایی می شود. این که این شبکه اطلاعاتی از کجا تغذیه شده و چه دستگاه هایی در این شبکه اطلاعاتی حضور دارند، جای پرسش دارد. این ها مسایل پیچیده ای هستند که باید مورد توجه قرار گیرد.

نکته دوم آنکه، پس از دخالت های نظامی روسیه در سوریه، روس ها اقدام به استقرار سامانه ضدهوایی S400 در سوریه کردند. بر این اساس اگر هواپیمایی وارد حریم هوایی سوریه شود، و اقدام به پرتاب راکت کند، به طور خودکار این سامانه اقدام به انهدام آن می کند. اما در این زمینه به نظر می رسد این سامانه عمل نکرده است. این احتمال وجود دارد که عملیات از طریق پرتاب موشک از راه دور مثلا از طریق کشتی های مستقر در دریای مدیترانه صورت گرفته باشد و از طریق ماهواره موشک هدایت شده تا به هدف اصابت کند. این موارد باید مورد بررسی قرار گیرد. در عین حال اگر رخنه ای وجود دارد، باید آن را مسدود کرد تا در آینده شاهد تکرار چنین ترورهایی نباشیم.

اسرائیل همواره اعلام کرده بزرگترین خطری که آن را تهدید می کند، حزب الله است. از این رو رژیم صهیونیستی سعی کرده، با استفاده از عملیات تروریستی اقدام به حذف فرماندهان حزب الله کند. گرچه صرفا مسئولان نظامی مورد هدف نبوده اند، اما ترورهای صورت گرفته علیه نظامیان بوده است. با توجه به تحولات منطقه و بحران سوریه، هدف اسرائیل ضربه زدن به حزب الله و محروم کردن محور مقاومت از عمق استراتژیک به خصوص در سوریه بوده است.

بنابراین طبیعی خواهد بود که اسرائیل در این زمینه نیز دست داشته باشد. گرچه معتقدم در حال حاضر عملیات صورت گرفته در سوریه، از مجرای دو اتاق فرماندهی نظامی یکی در ترکیه و دیگری در اردن هدایت می شود. اتاق های فرماندهی که افسران آمریکایی، اسرائیلی، اردنی، عربستانی، قطری و ترکیه ای در آن حضور داشته و از امکانات گسترده اطلاعاتی، امنیتی و نظامی برای انجام ترورها برخوردار هستند. این مورد نیز به پیچیده شدن مساله کمک می کند. و مستلزم فراهم آوردن امکانات گسترده ای برای مقابله با امکانات دستگاه هایی اطلاعاتی یاد شده است.

حال این سوال مطرح می شود که آیا حزب الله پاسخ چنین عملیاتی را خواهد داد؟ و چگونه؟ در گذشته هنگامی که اسرائیل در یک عملیات تروریستی، عماد مغنیه را به شهادت رساند، حزب  الله اعلام کرد، انتقام آن را خواهد گرفت. البته عملیات پاسخی حزب الله علیه ترورهای صورت گرفته به صورت گسترده نبوده یا اسرائیل نیز آنها را اعلام نکرده است. اما اکنون پس از چهار ترور موفق صورت گرفته از سوی دشمن، آن هم در خاک سوریه، تصور بر این خواهد بود که حزب الله منتظر نخواهد ماند. اما این که چگونه پاسخ می دهد، مساله ای است که هیچ کسی پاسخ آن را نمی داند و مسئولان حزب الله به خصوص شخص سید حسن نصرالله دراین باره تصمیم خواهند گرفت. هرآن چه گفته می شود بر اساس حدس و گمان است.

حدس و گمان های مطرح شده نیز بر این اساس است که پاسخ حزب الله به نحوی نخواهد بود که جنگ سراسری در منطقه شکل بگیرد. این در حالی است که عملیات گسترده ای علیه مقاومت در سوریه، لبنان، عراق، و یمن از سوی جریان های تکفیری صورت می گیرد. با این وجود باید در آینده شاهد رفتار جدیدی از سوی مقاومت باشیم. تا به امروز مقاومت در موقعیت دفاع از نفس بوده اما از این به بعد ممکن است دست به اقدامات جدیدی بزند و دامنه درگیری ها در منطقه گسترش یابد. باید منتظر ماند و دید طی هفته های آینده، چه موضع گیری هایی می شود. سید حسن نصرالله نیز قرار است روز جمعه سخنرانی داشته باشد که به احتمال قوی در آن سخنرانی، مسایل را  توضیح و مواضع حزب الله در آینده در منطقه را مشخص خواهد کرد.

انتشار اولیه: شنبه 25 اردیبهشت 1395 / انتشار مجدد: جمعه 31 اردیبهشت 1395

کلید واژه ها: حزب الله سید مصطفی بدرالدین محمد علی مهتدی


( ۱ )

نظر شما :