حکومتهای‌ عربی مقابله با ایران را مسئله اول کرده‌اند

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۰:۲۸ کد : ۱۹۵۸۹۵۶ سرخط اخبار

رئیس قوه قضائیه باانتقادازحمایت حکومتهای سعودی ازفعالیتهای مخرب گروههای تروریستی گفت: فلسطین اولویت جهان اسلام است امابرخی دولتهای استعماری مقابله باایران رابه مسئله اول منطقه تبدیل کرده اند.

به گزارش مهر، آیت الله صادق آملی لاریجانی در همایش «همصدا با اقصی» که صبح امروز با حضور مهمانان داخلی و خارجی برگزار شد، گفت: همان طور که امام (ره) و رهبری نیز گفتند اهتمام به مسئله فلسطین، اهتمام به مسئله همه جهان اسلام است چرا که مسئله فقط جنگ بین فلسطین و اسرائیل نیست، بلکه یک حکومت استکباری و کل جهان اسلام است.

وی با بیان اینکه توجه به موضوع فلسطین نباید به عنوان جنگ در یک سرزمین محسوب شود، گفت: همه مسلمانان در این مسئله باید ذی دخل باشند، به همین جهت مسئله فلسطین باید از جهات مختلف در جهان اسلام مطرح شده و رسیدگی شود.

رئیس دستگاه قضا با تاکید بر اینکه از میان حوادث و اتفاقات رقم خورده پیرامون مسئله فلسطین معیارها و میزان هایی از حقیقت آشکار شد، اظهار داشت: سه معیار اصلی از این حوادث برای همه آشکار شده است که اولین آنها موضوع حقوق بشر است، به طوری که این مسئله حقوق بشر را کشورهای غربی بسیار بزرگ جلوه می کنند و فیلسوفان سیاسی آنها در این باب فعالیت های زیادی انجام می دهند.

استفاده ابزاری از حقوق بشر برای حمله به سایر کشورها

آملی لاریجانی با انتقاد از اینکه کشورهای مدعی حقوق بشر این مسئله را به ابزاری برای حمله و فشار به سایر کشورها قرار داده اند، گفت: امروزه کشورهای غربی مدعی حقوق بشر از حقوق بشر به عنوان یک ابزار علیه کسانی که با آنها هفکر نیستند استفاده می کنند که متاسفانه در صحنه تحریم های حقوق بشری، جمهوری اسلامی ایران نیز یکی از کشورهایی است که مورد اجحاف قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: آنها تصور خودشان از حقوق بشر را به سایر کشورها تحمیل می کنند، با این حال این مسئله نادرست است، چرا که مسئله حقوق بشر ناشی از معیارها، مفاهیم و معتقدات دینی است.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه مسئله فلسطین معیار نقض حقوق بشر را آشکار کرد، گفت: چند سالی است که وزارت امور خارجه کشورهای مدعی حقوق بشر علیه فلسطین اقداماتی را انجام می دهند، اما سئوال اصلی اینجاست که مگر فلسطین چه کار کرده است؟ آنها با استفاده از قتل عام و آواره کردن نیمی از فلسطینیان به دنبال اجرای حقوق بشر هستند.

آملی لاریجانی به جنایت های اسرائیل در جنگ غزه اشاره و تصریح کرد: کاری که اسرائیل در این جنگ انجام داد، آشکارا یک کار متناقض با حقوق بشر بود و همه می دانند که فلسطین به محل سنجش ادعاهای کذب مدعیان حقوق بشر تبدیل شده است.

وی با اشاره به قرارداد بین المللی مخالفت با جنایات جنگی اسرائیل، گفت: در این قراردادها که در رابطه با دادگاه کیفری بود، ۱۲۰ کشور حضور داشته و آن قرارداد را امضا کردند و طبق مباحثی که پیرامون جنایات جنگی در این قرارداد مطرح شد، عناوینی مورد بررسی قرار گرفت که بر کار غزه تطمیع می شد.

رئیس دستگاه قضا با قرائت ماده ۸ اساسنامه دیوان کیفری اظهار داشت: در بند (الف) کشتار عمدی و در بند ۴ آن تخریب و ضبط گسترده اموال مطرح شده است و این در حالی است که ما سالهاست شاهد تخریب شدن منازل فلسطینی ها توسط رژیم غاصب هستیم.

آملی لاریجانی در خصوص مصادیق جنایات جنگی اسرائیل در فلسطین اشغالی افزود: تخریب بیمارستان ها، مساجد، بمباران شهرها، روستاها، مناطق مسکونی و ساختمان های بی دفاع تنها بخشی از موارد متعددی است که همگی جنایات جنگی اسرائیل محسوب می شود.

وی تصریح کرد: این اساسنامه بین المللی به امضای ۱۲۰ کشور به جز ۷ کشور رسیده است که در میان مخالفان اسامی اسرائیل و آمریکا نیز دیده می شود و این بدین معناست که آنها مخالف تصویب پیمانی در مورد تشکیل دادگاه کیفری که بتواند از مظلومان در سطح بین المللی حمایت کند، هستند با این حال این پیمان در مسیر تصویب عمومی است.

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از تروریست خواندن حزب الله از سوی حامیان آمریکا، گفت: حزب الله جرمی جز دفاع از خود نداشته و ندارد و امروز چون دُری در جهان اسلام می درخشد و مردم مسلمان کشورهای مختلف حزب الله را از صمیم قلب دوست دارند.

آملی لاریجانی با بیان اینکه تروریست آمریکایی در روز روشن تهدیدها و فعالیت های غیرانسانی خود را انجام می دهد، گفت: آمریکا و حامیان آن در حالی به حزب الله لقب تروریست می دهند که خود کشتارهای بی نظیر در طول تاریخ را انجام داده و حتی به بیمارستان ها و مراکز درمانی نیز رحم نمی کنند، بنابراین باید بگوییم که خود شما تروریست هستید.

وی ادامه داد: اگر حقوق بشری از سوی این افراد مطرح بود، باید نمونه های آن را در افغانستان، عراق و یمن می دیدیم، اما نه تنها خبری از حقوق بشر در این کشورها نیست، بلکه آنها مقاومت را تروریست می خوانند.

بند بند اساسنامه بین المللی دیوان کیفری بر فعالیت های اشغالگران در فلسطین تطبیق می شود

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه بند بند اساسنامه بین المللی دیوان کیفری بر فعالیت های اشغالگران در فلسطین تطبیق می شود، گفت: آمریکایی ها و حکام و حامیان آنها نمی گذارند حقوق بشر در جایی عملی و اجرا شود. کمپانی هایی که این افراد را از لحاظ مالی تامین می کنند نمی گذارند حقوق بشر در جایی ریشه بدواند، بنابراین مسئله فلسطین را به عنوان یک صحنه آزمایشگاه بزرگ حقوق بشری باید دید.

آملی لاریجانی در خصوص معیار دوم از معیارهای آشکارشده ناشی از حوادث فلسطین اظهار داشت: نکته و معیار دوم هوشیاری امت هاست. جهان اسلام برای اینکه بتواند به مقابله با این غده سرطانی بپردازد، باید به گفتمان عمومی بپردازد. در چند ساله گذشته فاصله بیداری کشورها از هم زیاد بود، بنابراین مسئله ای که بتواند به عمومی شدن گفتمان فلسطین کمک کند، بسیار ارزشمند است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: باید تلاش های بیشتری انجام شود تا سازمان های مردم نهاد بتوانند یکصدا و البته همصدا فعالیت های خود را سامان دهند.

رئیس قوه قضائیه به پیش بینی امام راحل در مورد مسئله فلسطین اشاره و تصریح کرد: امام (ره) در سال ۵۱ مسئله فلسطین را به عنوان یک مسئله مهم مطرح کردند و هشدار دادند که اگر جلوی اشغالگران را نگرفته و از مردم مظلوم فلسطین دفاع نشود، تمام کشورهای عربی به سرنوشت فلسطین دچار می شوند.

وی با تاکید بر اینکه خط دفاع از مردم فلسطین در جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد، گفت: در سال ۶۹ و در مجلس کشور قانونی تحت عنوان قانون حمایت از مردم فلسطین مطرح شد و این خود مصداقی است از سابقه تاریخی حمایت های جمهوری اسلامی ایران از مردم مظلوم و بی پناه فلسطین.

آملی لاریجانی در خصوص معیار سوم توضیح داد: مسئله فلسطین علاوه بر اینکه معیار حقوق بشری و آگاهی بخشی ما محسوب می شود، معیاری برای خدمت و خیانت سران حکومت ها و دولت های اسلامی است. جمهوری اسلامی ایران حمایت خود را از قبل از انقلاب تا امروز در حد وسع خود نشان داده است و حتی جنگ های نیابتی در منطقه نیز نتوانست مانع از دفاع ایران باشد، اما سئوال اینجاست دولت های دیگر چه کرده اند.

بزرگترین خیانت آمریکا کاهش اولیت بودن مسئله فلسطین است

رئیس دستگاه قضا با انتقاد از اینکه برخی از دولت های استعمارگر و حکومت های عربی به دنبال این هستند که مقابله با جمهوری اسلامی را به مسئله اول در منطقه تبدیل کنند، گفت: این در حالی است که همه می دانند که مسئله جهان اسلام، مسئله فلسطین است. آمریکا و حامیان خود با جنگ های نیابتی در منطقه می خواهند مسئله فلسطین را از ارزش اولیه خود بکاهند و این بزرگترین خیانتی است که آنها به جهان اسلام می کنند.

وی ادامه داد: آنها به دنبال این هستند که دشمنی که آشکارا دشمن است را با چهره بزک کرده معرفی کنند و این به این دلیل است که این حکومت ها پشتوانه مردمی ندارند.

رئیس قوه قضائیه با انتقاد از حمایت های آشکار سعودی ها از داعش گفت: سعودی ها امروز آشکارا از تغییر مسئله اول جهان اسلام دفاع می کنند و با این کار خیانت بزرگی را رقم می زنند. همچنین آنها از داعش و گروه های تکفیری نیز حمایت آشکار دارند و این در حالی است که رسانه های اختاپوسی آمریکا مسئله این گروه ها را به اسم حکومت اسلامی و برای تخریب چهره اسلام عنوان می کنند، اما سئوال اینجاست که این اسلام بزک شده آنها چه ارتباطی با اسلام ناب دارد.

کشورهای استعمارگر نمی خواهند مسیر پول های نفت گروه های تروریستی را پیدا کنند

آملی لاریجانی افزود: چطور است که آنها می توانند ردپای نفتی ایران را دنبال کنند و در دوران تحریم ایران را از هر گونه خرید و فروشی منع کنند، اما چرا نمی خواهند مسیر پول های نفت این گروه ها را پیدا کنند.

وی با انتقاد از به راه اندازی جنگ بین شیعه و سنی در کشورهای اسلامی افزود: جنگ های فرقه ای که در عالم اسلام راه می اندازند به این دلیل است که مسئله فلسطین را به یک مسئله عربی تبدیل کنند و جنگ شیعه و سنی را نیز به راه بیندازند تا قدرت ایران را تضعیف کنند و این در حالی است که اعتقادات ما همچنان محفوظ است.

رئیس قوه قضائیه گفت: مردم ما با اتحاد و تکیه بر قدرت لایزال الهی به دنبال تحقق اهداف خود هستند و این وعده الهی است که نصرت برای کسانی است که نصرت الهی را می خواهند.

کلید واژه ها: مسئله فلسطین لاریجانی قوه قضائیه جنایات جنگی


نظر شما :