توصیه صندوق بین المللی پول به ایران

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۳:۳۷ کد : ۱۹۵۹۰۹۲ سرخط اخبار

«دیوید لیپتون» معاون اول مدیرعامل صندوق بین المللی پول که این هفته برای ملاقات با مدیران عامل بانک های ایرانی به تهران آمده بود، به دولت و بانک های ایران توصیه کرده که با اعتمادسازی، بانک های خارجی را به ورود به کشور تشویق کنند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، لیپتون در برابر مدیران ایرانی، مشکل عدم تمایل موسسات مالی حارجی به ورود به ایران را مشکلی ایرانی دانسته و راه حل آن را نیز در «دولت و بانک های ایران» پیدا کرده است.

بحث امتناع موسسات مالی بین المللی از تعامل با ایران، پس از هشدار و اعلام نارضایتی آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در اوایل سال جاری، خبرساز شد و حتی هفته گذشته، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا برای سوق دادن بانک های خارجی به سمت بازار ایران پسابرجام، به لندن رفت..

سران موسسات مالی اما همانجا در لندن به جان کری متذکر شدند که مشکل، آن سوی اقیانوس آرام و در وزارت خزانه داری خود آمریکایی هاست زیرا تحریم های اولیه ایران (تحریم های اتباع و شرکت های آمریکایی برای تعامل با ایران) هنوز برداشته نشده و در صورت سرمایه گذاری موسسات اروپایی در ایران، مایملک آنها در آمریکا در خطر خواهد بود.

شرکت کنندگان در نشست مشترک با وزرای خارجه آمریکا در انگلیس، از کری خواستند که در کنار اصرار شفاهی به ورود این موسسات به بازار ایران، چند خط تضمین کتبی هم برای عدم تحریم این موسسات در آینده بدهد؛ جان کری این درخواست را رد کرد.

فردای آن روز، سرمقاله نویس تحریریه دیپلماتیک آسوشیتدپرس نوشت که آمریکا می داند با ارائه چنین تضمینی، سایه تهدید تحریم ها از بالای سر ایران کنار می رود و بازگرداندن تحریم ها مشکل می شود.

معاون صندوق بین المللی پول اما معتقد است که مشکل را باید در ایران جستجو و برطرف کرد، لیپتون این نظر خود را در یک سخنرانی برای مدیران عامل بانک های ایرانی هم توضیح داده است.

لیپتون به حمایت بانک های ایرانی از تروریسم و پول شویی در نظام مالی ایران پرداخته و گفته: «بهترین کاری که دولت و بانک های ایران می توانند انجام دهند، این است که استانداردهای مربوط به این دو زمینه را به طرح استانداردهای بین المللی برسانند و تلاش کنند که برای شرکای خارجی، اعتمادسازی کنند.»


نظر شما :