اوباما انتقادها نسبت به رفتارش در برابر ایران را جبران می‌کند

اقدام هماهنگ امریکا و اعراب علیه حزب‌الله

۱۰ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۵۹۳۹۱ اخبار اصلی خاورمیانه
اعمال این تحریم‌ها می‌تواند فعالیت‌های حزب الله به ویژه طرح‌های اجتماعی آن را که تحت حمایت و سرمایه‌گذاری ایران پیش می‌رود، تحت تاثیر قرار دهد.
اقدام هماهنگ امریکا و اعراب علیه حزب‌الله

دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده امریکا تحرکات تازه ای را برای تحت فشار گذاشتن حزب الله با اعمال تحریم های جدید مالی آغاز کرده است. واشنگتن اعلام کرده که تحریم های جدید شامل همه افراد حزب الله اعم از وزرا و نمایندگان آن بلااستثنا می شود. حالا با تحریم ها و فشارهایی که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس علیه حزب الله اعمال کرده اند با تحریم های امریکا کار برای این حزب بیش از پیش سخت می شود.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، به همین منظور دانیل گلایزر، معاون وزیر امور خارجه امریکا در امور تروریسم به لبنان سفر کرد تا مقامات لبنانی را در جریان اقدامات تازه امریکا علیه حزب الله قرار دهد و بگوید که امریکا چگونه می خواهد حزب الله، نمایندگان پارلمانی و وزرای آن را مورد تحریم قرار دهد.

بر اساس بیانیه ای که سفارت امریکا در بیروت منتشر کرد، گلایزر که روزهای پنج شنبه و جمعه هفته گذشته در بیروت بود، سلسله دیدارهایی را با مسئولان و بانکداران لبنانی انجام داد که بارزترین آنها نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان، تمام سلام، نخست وزیر، علی حسن خلیل، وزیر دارایی و ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی لبنان بود. وی در این دیدارها تاکید کرد که قانونی که کنگره در 17 دسامبر 2015 تصویب کرده و به موجب آن بانک هایی که با حزب الله همکاری می کنند یا به سود آن اقدام به پول شویی می کنند، مورد تحریم قرار می گیرند، "لبنان را هدف قرار نداده بلکه تنها فعالیت های مالی حزب الله در سراسر دنیا را هدف قرار داده است."

گلایزر در گفت وگوی تلویزیونی با خبرنگار ال بی سی لبنان نیز در پاسخ به سوال خبرنگار این شبکه که آیا قانون جدید شامل نمایندگان و وزرای حزب الله نیز می شود، گفت: «ما هیچ فرقی میان اعضای حزب الله نمی گذاریم. قانون کاملا روشن است، اگر کسی عمدا و به طور جدی در مبادلات مالی حزب الله مشارکت داشته باشد، شامل این قانون خواهد شد.»

وی در ادامه افزود: «تلاش های ما علیه حزب الله جهانی است و حزب الله را به عنوان سازمان هدف قرار می دهد، و علیه هر کدام از اعضا و نهادهایی که تحت کنترل حزب الله است، وارد عمل می شود. این چیزی است که بر آن تمرکز کرده ایم و مطمئنیم که سیاست گذاران مالی در لبنان نیز بر آن متمرکز خواهند شد.»

وی در عین حال تاکید کرد که این قانون طایفه شیعه که حزب الله بر آمده از آن است را هدف قرار نداده است.

بسیاری از تحلیلگران بر این اعتقادند که دولت اوباما با اعمال این قانون تلاش دارد به نوعی انتقادهایی که نسبت به دولت او در گشایشی که در روابط با ایران ایجاد کرد را جبران کند. اعمال این تحریم ها می تواند فعالیت های حزب الله به ویژه طرح های اجتماعی آن را که تحت حمایت و سرمایه گذاری ایران پیش می رود، تحت تاثیر قرار دهد.

پیش از این و در همین رابطه آدم سزوبن، وکیل وزارت خزانه داری امریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی که به "مهندس" تحریم های امریکا علیه ایران معروف است، اعلام کرده بود که ایالات متحده و شرکایش شدیدترین محدودیت ها را علیه حزب الله اعمال کرده اند و آن را در تنگنای شدید مادی در دهه های اخیر قرار داده اند. سزوبن که در جلسه پرسش و پاسخ کنگره درباره توافق هسته ای با ایران شرکت کرده بود گفت که تحریم های اقتصادی اعمال شده علیه ایران در سال های اخیر سبب شد تا حزب الله در بدترین وضعیت اقتصادی قرار بگیرد.

وی ادعا کرد که بر اساس گزارشی که اخیرا از سوی نهادهای امنیتی کشور منتشر شده است ایران سالانه 200 میلیون دلار به حزب الله کمک مالی می کند.

اخیرا بانک های لبنانی حساب های مسئولان سیاسی حزب الله را مسدود کردند که با واکنش حزب الله مواجه شد به گونه ای که رئیس بانک مرکزی را به "اجرای مطالبات واشنگتن" متهم و تاکید کرد که قوانین امریکا را به طور کامل رد می کند. این حزب همچنین واشنگتن را به به راه انداختن جنگ داخلی مالی در لبنان متهم کرد که به موجب آن تلاش می کند بانک مرکزی را در برابر بانک های محلی قرار دهد.»

واشنگتن حزب الله را از سال 1995 در فهرست گروه های تروریستی خود قرار داده است.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: حزب الله لبنان


نظر شما :