سربازان آمریکایی پشت نقاب شبه نظامیان کرد پنهان می‌شوند

کردهای جعلی در سوریه

۱۲ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۰:۵۷ کد : ۱۹۵۹۴۰۶ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: پل پیلار
پل پیلار می‌نویسد: آخرین خبرها حاکی از این است که برخی از سربازان آمریکایی با علامت مخصوص یگان مدافع خلق در شمال سوریه با جنگجویان داعش مبارزه می‌کنند.
کردهای جعلی در سوریه

دیپلماسی ایرانی: مداخله آمریکا در سوریه روز به روز بیشتر می شود. ۵۰ نیروی زمینی آمریکایی حاضر در سوریه در ماه گذشته به ۳۰۰ نفر رسید. توضیحات مقامات در مورد اینکه این گروه مستقیما وارد درگیری ها نمی شوند، دیگر به راحتی قابل قبول نیست.

آخرین خبر ها حاکی از این است که برخی از سربازان آمریکایی با علامت مخصوص یگان مدافع خلق (وای. پی. جی) در شمال سوریه با جنگجویان داعش مبارزه می کنند. به گفته سخنگوی پنتاگون نیروهای عملیات ویژه برای انجام وظیفه خود در مناطق مشخص از هر روشی استفاده می کنند تا جزئی از آن جمعیت به نظر آیند و بتوانند امنیت را برای خود بیشتر کنند. با این حال سخنگوی نیروهای ویژه آمریکا در خاورمیانه مدعی شده است که نیروهای عملیات ویژه آمریکا و همتایان آن ها برای بالا بردن اعتماد میان خود به تبادل نیرو می پردازند و این یک تصمیم تاکتیکی است و نمی توان آن را به بازتابی از سیاست دولت مرکزی آمریکا تفسیر کرد. یک روز بعد سخنگوی فرمانده نظامی آمریکا در سوریه و عراق برای مبارزه با داعش یک قدم به عقب گذاشته و اعلام کرد که استفاده از نشان یگان های مدافع خلق اقدامی بدون مجوز و اشتباه بوده و اصلاح خواهد شد.

دولت ترکیه از این اقدام ناراحت شده و واکنش منفی نشان داده است. آنکارا همواره با هر گونه کمک به یگان مدافع خلق، یعنی بازوی نظامی کردهای سوریه مخالف بوده است. آنکارا آن ها را وابسته به پ. ک. ک می داند. استفاده از نشان یگان مدافع خلق از سوی سربازان آمریکایی به این معناست که آمریکا نه تنها کرد ها را در مبارزه با داعش مفید می داند، بلکه به معنای تایید ضمنی اهداف آن ها نیز می باشد. وزیر خارجه ترکیه به توضیحات سخنگوی پنتاگون در مورد هدف محافظت از نیرو ها برای استفاده از این نشان ها، به تندی جواب داده است. به گفته وی: «اگر توضیحات وی قابل قبول باشد، باید به سربازان آمریکایی توصیه کرد که وقتی به سایر قسمت های سوریه می روند از نشان داعش و جبهه النصره استفاده کنند و وقتی عازم آفریقا هستند، نشان بوکوحرام را برای استفاده برگزینند.»

عواقب استفاده نیروهای آمریکایی از نشان شبه نظامیان کرد، ورای ناراحتی ترک ها است و می تواند باعث شود که آمریکا خواسته های خود را تابع منافع و اهداف طرف های محلی درگیر در منازعه قرار دهد. در این شرایط اجتناب از درگیری بیشتر در جنگ پیچیده سوریه دشوار تر خواهد شد. این موضوع یادآور استفاده روسیه از سربازان سبزپوش در بحران اوکراین است. در آن زمان روسیه از سربازانی با لباس های سبز رنگ استفاده کرد که لباس هایشان هیچ نشانه ای دال بر وابستگی آن ها به روسیه نداشت. هر دو مورد یادآور استفاده جعلی از نشان های مشخص کننده هویت نیروهای نظامی است، با این تفاوت که آمریکا سعی نمی کند حضور سربازان خود را در سوریه کتمان کند. بعد منفی استفاده از نشان جعلی این است که فرصت را در اختیار کسانی قرار می دهد که به نیات آمریکا بدگمان هستند. به طور مثال می توان به روس ها اشاره کرد.

ممکن است که یونیفرم های نظامی و نشان آن ها در مقایسه با بسیاری از دیگر موضوعات مطرح در شرایط جنگی بی اهمیت به نظر برسد، اما اینگونه نیست. پوشش نیروهای نظامی نیز جزئی از قواعد و حقوق بین المللی جنگ است که می تواند منجر به شناسایی نیروهای نظامی از غیرنظامیان و دیگر طرف های درگیر شود. با توجه به در هم تنیدگی اهداف و اولویت های مداخله آمریکا در تعارض چندجانبه سوریه، می توان گفت که سربازان آمریکایی اعزام شده به سوریه وظیفه بسیار سنگینی دارند و پنهان شدن پشت نقاب نیروهای کرد می تواند بازتابی از سختی این وظیفه باشد.

منبع: نشنال اینترست / ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 25  

پل پیلار

نویسنده خبر

پل آر. پيلار استاد دانشگاه و عضو سابق آژانس اطلاعات مركزي آمريكا (CIA) است كه 28 سال در اين نهاد خدمت كرده است. وي اكنون عضو ارشد ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: پل پیلار سوریه کردها مبارزه با داعش


( ۱ )

نظر شما :