پیشنهاد تهران برای ایجاد مجمع گفتگوی منطقه‌ای

۱۱ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۰:۲۶ کد : ۱۹۵۹۴۳۸ سرخط اخبار

 وزیر امور خارجه برنامه گفت وگوی سیاسی در هلسینکی را فرصتی برای بررسی امکان گفت و گو در منطقه دانست و گفت: پیش از این هم ضرورت ایجاد یک مجمع گفت و گوی منطقه ای در خلیج فارس را مطرح کرده ایم.

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف عصر روز گذشته (دوشنبه) به وقت محلی در بدو ورود به فنلاند در جمع خبرنگاران درباره برنامه ها و اهداف سفر به این کشور اظهار داشت: گفت وگوهای سیاسی و روابط گسترده اقتصادی با فنلاند را با سفر هیات فنلاندی به ایران که یکی از بزرگترین هیات های اقتصادی در تاریخ روابط خارجی فنلاند بود، شروع کردیم.

وی افزود: گفت و گوهای بسیار خوبی بین بخش خصوص فنلاند در تهران انجام شده و امروز هم هیات بلند پایه بخش خصوصی به همراه بنده برای گفت وگو با طرف های خودشان به فنلاند آمدند که حتما گسترش همکاری های اقتصادی یکی از برنامه های ما در این سفر است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: برنامه گفت و گوی سیاسی هلسینکی که اخیرا به ابتکار دولت فنلاند شروع شده برای بررسی این که آیا امکان گفت و گو در منطقه ما وجود دارد یا خیر؟

ظریف اضافه کرد: این نشست در جهت پیشنهادهایی است که قبلا جمهوری اسلامی ایران داشته است. از دهه 60 به دبیر کل ملل متحد پیشنهاد گفت و گوی منطقه ای دادیم و نتیجه آن در بند 8 قطعنامه 598 آمد.

وی یادآور شد: در دوران مسئولیت بنده در وزارت امور خارجه نیز چند بار در مقالاتی که در روزنامه های منطقه ونیویورک تایمز نوشتم، ضرورت ایجاد یک مجمع گفت و گوی منطقه ای در خلیج فارس را مطرح کردیم. لذا این نشست فرصت خوبی است برای این که این موضوع را بررسی کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی، ملاقات ها با وزیر خارجه، رئیس جمهوری و سایر مقامات فنلاندی را از دیگر برنامه های سفر به فنلاند دانست و اظهار امیدواری کرد که این دیدارها برای منافع ملی مفید باشد.

ظریف عصر یکشنبه دیدار از شرق وشمال اروپا را با سفر به لهستان آغاز کرد و قرار است با هیات اقتصادی همراه وی پس از فنلاند عازم سوئد و لتونی شود.

کلید واژه ها: فنلاند


نظر شما :