در کنگره آمریکا چه می گذرد

اهم موضوعات مربوط به ایران و خاورمیانه در کنگره

۳۱ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۶۰۱۶۸ اخبار اصلی آمریکا
اصلاحیه ارائه شده از سوی سناتور گراهام و کروز مبلغ 302.3میلیون دلار اضافی به بودجه وزارت دفاع برای برنامه موشکی اسرائیل تخصیص داده است.
اهم موضوعات مربوط به ایران و خاورمیانه در کنگره

دیپلماسی ایرانی: لوبلاگ مانند سال گذشته گزیده ای از گزارش های هفتگی لارا فریدمن (عضو سازمان مردم نهاد آمریکا برای صلح) در مورد اقدامات صورت گرفته در کنگره و فعالیت اعضای کنگره در مورد موضوع اسرائیل- فلسطین و ایران چاپ کرده که خلاصه آن در زیر می آید.

در پنجم ژانویه 2016 فرماندار نیویورک دستوری اجرائی با عنوان «هدایت نهادهای دولتی و مسئولین برای منع اختصاص وجوه دولتی به حمایت از کمپین تحریم اسرائیل» امضا کرد. بنیاد «آمریکا برای صلح» با تحریم اسرائیل مخالف است. این بنیاد همچنین با قانون گذاری ها و دستورات اجرائی که به دنبال غیرقانونی اعلام کردن تحریم ها و سایر اشکال فعالیت های غیرخشونت آمیز هستند علیه اسرائیل هستند نیز مخالف است. این بنیاد تصویب چنین قوانینی برای مقابله با کمپین تحریم اسرائیل (بی.دی.اس) را اشتباه می داند.

لوایح و بیانیه ها

اسرائیل باید بلندی های جولان را حفظ کند (768): در هفتم ژوئن از سوی لامبورن با عبارت به رسمیت شناختن احساس مجلس نمایندگان در این مورد که حفظ بلندی های جولان از سوی اسرائیل جزئی از منافع امنیت ملی آمریکاست، به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ارائه شد. لامبورن تلاش کرده بود که این بیانیه از همان لحن اصلاحیه مجلس نمایندگان بر ان.دی.ای.ای برخوردار باشد.

سال مالی ان.دی.ای.ای در سنا

سنا عمده وقت خود را در هفته جاری به بحث پیرامون نسخه خود از سال مالی هفدهم قانون دفاع ملی (ان.دی.ای.ای) با شماره 2943 پرداخت. بیانیه کاخ سفید در مورد نسخه سنا از این لایحه می گوید: «اگر 2943 به رئیس جمهور ارائه شده بود، مشاوران به وی توصیه می کردند که آن را وتو کند.» همین عبارت برای طرح 4909 ارائه شده از سوی مجلس نمایندگان هم تکرار شده است.

امسال نیز مانند سال های پیشین این لایحه که تصویب آن الزامی به نظر می رسید با اصلاحیه های فرصت طلبانه ای مواجه شد. از جمله این اصلاحیه می توان به اصلاحیه های مربوط به اسرائیل و فلسطین و ایران اشاره کرد. تا کنون 18 اصلاحیه پذیرفته شده که هیچ کدام مربوط به خاورمیانه نیستند. بخش گسترده ای از آنها ارتباطی با ان.دی.ای.ای ندارند. اما هیچ تضمینی وجود ندارد که آنها به طرح اضافه نشوند.

تخصیص بودجه بیشتر برای برنامه های موشکی اسرائیل(4289): از سوی کروز و گراهام به هدف اضافه کردن بخشی جدید برای افزایش وجوه برای فعالیت های موشکی مشخص، ارائه شده است. به طور ویژه این اصلاحیه 302.3میلیون دلار برای برنامه موشکی اسرائیل تخصیص خواهد داد. این اصلاحیه به قانون بودجه وزارت دفاع اضافه می شود. 290میلیون دلار دیگر هم برای برنامه های همکاری جویانه اسرائیل اختصاص داده شده است که به شرح زیر است: 20 میلیون برای گنبد آهنین. 150 میلیون برای سیستم تسلیحاتی دیویود اسلینگ و 120 میلیون دلار برای سپر موشکی پیکان 3. افزون بر این اصلاحیه 12.3میلیون دلار دیگر هم به بودجه وزارت دفاع با جزیئات زیر اضافه می کند: 10میلیون برای سامانه تسلیحاتی دیوید اسلینگ و 2.3 میلیون دلار دیگر برای سپرموشکی پیکان 3 . این موارد به وجوهی که هم اکنون در این لایحه تعبیه شده، اضافه می شود. بخش 1662 لایحه بیش از 42 میلیون برای گنبدآهنین و بخش 4201 مبلغ 238.835 میلیون برای برنامه های همکاری جویانه اسرائیل تامین می کند.

مقابله با اقدامات قاچاق ایران در خلیج فارس(4470): از سوی پیترز و روبیو در سنا برای اضافه کردن بخشی با عنوان  مجوز ارائه کمک و آموزش برای افزایش امنیت دریایی کشورهای خارجی همجوار خلیج فارس و دریای مدیترانه ارائه شده است. هدف اعلامی از این اصلاحیه ایجاد بازدارندگی و مقابله با قاچاق غیرقانونی و اقدامات دریایی مربوط به آن از سوی ایران از جمله حمل و نقل تسلیحات عنوان شده است.

ارزیابی نارسایی های رصد برنامه هسته ای ایران (4514): از سوی ویتر برای وارد کردن اصلاحیه هایی با عنوان ارزیابی نارسایی ها در رصد و ارزیابی بین المللی برنامه هسته ای ایران ارائه شده است. این اصلاحیه خواستار گزارش به کنگره در مورد نارسایی های موجود در رصد بین المللی و سیستم نظارتی شده است. این گزارش باید شامل توصیه ها برای غلبه بر این مشکلات هم باشد.

افزایش وجوه برای اردن، اسرائیل و لبنان (4549): از سوی رید و میکولسکی بخشی جدید با عنوان دیگر عملیات های خارجی هم مهم هستند ارائه شده است.

تخصیص بودجه مجدد به تمامی برنامه های بین المللی مربوط به تغییرات آب و هوایی به خاطر فلسطین (4561): پیشنهاد شده از سوی جمعی از جمهوری خواهان برای اضافه کردن بخشی که توضیحات مبسوطی در مورد رفتار نامناسب فلسطین برای کسب مشروعیت در سازمان ملل دارد. این بخش یادآوری می کند که آمریکا قانونی دارد که خواستار قطع وجوه به هر کشور عضو سازمان ملل است که فلسطین را به عنوان یک دولت مستقل بپذیرد. این اصلاحیه بدان جا ختم می شود که از آمریکا می خواهد وجوه خود برای همه برنامه های تغییرات آب و هوایی را به خاطر قانون پیوستن فلسطین به کنوانسیون سازمان ملل برای تغییرات آب و هوایی قطع کند.

تقاضای فروش جنگنده های چندکاره به بحرین (4585): ارائه شده از سوی کورنین. این اصلاحیه دولت اوباما را متهم به تاخیر بی مورد در صادرات جنگنده های چندکاره به بحرین کرده و مستقیما از رئیس جمهور می خواهد که فروش اف16 به بحرین و ارتقا جنگنده های قبلی را در در بازه 30 روز پس از تصویب آغاز کند.

گزارش جدید در مورد ایران (4600): از سوی کورنین ارائه شده و خواستار گزارش به کنگره در مورد تخطی های احتمالی ایران از حقوق بین الملل برای تامین حق عبور آزادانه است. این اصلاحیه، نسخه ای جدید از اصلاحیه پیشین است که مدعی شده بود ایران حقوق بین الملل را نقض کرده و باید مورد تحریم قرار گیرد.

محدودیت فروش مهمات به عربستان(4625) : با هدف محدود کردن فروش مهمات هوا به زمین به عربستان مگر این که عربستان ثابت کند که با تهدید متقابل تروریسم مبارزه می کند.

تعارض در یمن (4660): پیشنهاد شده از سوی مورفی و پاول برای اعلام لزوم اطاعت همه طرف ها از قواعد بین المللی برای محافظت از غیرنظامیان

منبع: لوبلاگ / ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 25

کلید واژه ها: برای برنامه میلیون برای


نظر شما :