ابهام در قتل جو کاکس

نماینده‌ای که قربانی خشم و نفرت شد

۳۱ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۶۰۲۷۸ اخبار اصلی اروپا
جو کاکس 41 ساله در زمان حضور در حوزه انتخابیه خود از سوی مردی مورد حمله قرار گرفت که به گفته شاهدان عینی فریاد «اول بریتانیا» سر می داده است.
نماینده‌ای که قربانی خشم و نفرت شد

دیپلماسی ایرانی: هم زمان با آغاز بررسی های پلیس درمورد علل و انگیزه قل جو کاکس، نماینده حزب کارگر بریتانیا در پارلمان، همسر وی از مردم خواسته تا به مبارزه با نفرت و انزجاری به پا خیزند که عامل قتل کاکس بود.

جو کاکس 41 ساله در زمان حضور در حوزه انتخابیه خود از سوی مردی مورد حمله قرار گرفت که به گفته شاهدان عینی فریاد «اول بریتانیا» سر می داده است.

اولین حادثه قتل عضو پارلمان پس از قتل «ایان گو» در 1990 روز سه شنبه "وستمینستر" را شوکه کرده و برگزاری کمپین های تبلیغاتی برای همه پرسی را تا شنبه به حالت تعلیق در آورد. چهارشنبه پیش از وقوع حادثه، کاکس در جلسه ای مهم برای حمایت از ابقای بریتانیا در اتحادیه اروپا شرکت کرده بود.

پلیس به سرعت مرد 52 ساله متهم به قتل کاکس را دستگیر کرد. به گفته شاهدان عینی، ضارب در خارج از کتابخانه عمومی در بریستال به وی نزدیک شده و پس از شلیک سه گلوله، چندین ضربه چاقو به وی وارد می کند.

همسر وی در بیانیه ای گفته: «وی ورای همه چیز دو خواسته داشت: اول، عشق و محبت به فرزندانمان و دوم اتحاد همه ما برای مبارزه با نفرتی که عامل قتل وی بود. نفرت متعلق به کیش، نژاد یا مذهب مشخصی نیست. نفرت زهرآلود است. جو به جهانی بهتر باور داشت و در همه زندگی خود با توان و انرژی برای آن جنگید.»

جستجوهای اولیه پلیس نشان می دهد که بررسی ها روی دو موضوع پیوند وی با جریان راست افراطی یا عدم برخورداری از سلامت روانی تمرکز دارند. چند ساعت پس از وقوع جرم، نیروهای پلیس خانه متهم را مورد جستجو قرار دادند تا بتوانند موارد احتمالی تایید کننده رابطه وی با احزاب راست افراطی را تایید کنند. پیگیری های مربوطه از نظام سلامت و بهداشت ملی هم به منظور استفاده احتمالی وی از خدمات مربوط به بیماری های روانی انجام شده است.

به گفته استیفن داتی، همکار وی، کاکس مانند بسیاری دیگر از اعضای پارلمان با موارد توهین و استهزا بر سر مسائل مختلف از جمله موضوع بمباران سوریه مواجه بوده است.

به گفته منبعی نزدیک به حزب کارگر، سران حزب از نیروهای امنیتی خواسته اند که محافظت بهتری از اعضای پارلمان صورت بگیرد.

شش سال پیش نیز سوء قصدی نافرجام به استفان تیمس در نیوهام، حوزه انتخابیه وی صورت گرفته بود.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر در همین زمینه گفته است: «کل خانواده حزب و در واقع کل کشور در شوک و عزای قتل فجیع جو کاکس فرو رفته است. وی در شرایطی کشته شد که مشغول خدمت بوده و در حال گوش دادن به سخنان مردمی بوده که وی را انتخاب کرده بودند.»

دیوید کامرون هم که با لغو یک مراسم مربوط به کمپین رفراندوم به لندن بازگشته بود در همین زمینه گفت: «خبر قتل کاکس خبری غم انگیز و وحشتناک است. ما ستاره بزرگی را از دست دادیم. وی قلبی بزرگ و مهربان داشت. مردم بسیاری بابت این حادثه ناراحت هستند.»

حزب دست راستی اول بریتانیا اعلام کرده که در این حادثه دخیل نبوده است. جایدا فرنسون، قائم مقام رهبر حزب اعلام کرده که شدیدا از این حادثه شوکه شده است و حوادثی از این دست از سوی این حزب مورد چشم پوشی قرار نخواهد گرفت.

به گفته دی کولینز، رئیس پلیس یورکشایر غربی (حوزه انتخابیه کاکس) بررسی های همه جانبه برای مشخص شدن انگیزه قاتل ادامه دارد و در حال حاضر پلیس دنبال فرد یا افراد دیگری که با این موضوع مرتبط باشند، نیست.

تحقیقات از همسایه های مضنون نشان می دهد که همگی وی را فردی منزوی و آرام توصیف می کنند.

منبع: گاردین / ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 25 

کلید واژه ها: کاکس


نظر شما :