کامرون: برای حمایت از اسرائیل و مقابله با ایران باید در اتحادیه اروپا بمانیم

۰۲ تیر ۱۳۹۵ | ۱۷:۴۵ کد : ۱۹۶۰۳۵۱ سرخط اخبار

نخست وزیر انگلیس گفت لندن برای آنکه بتواند در مسائل جهانی اثرگذار باشد و به حمایت از تل آویو ادامه دهد، باید در اتحادیه اروپا بماند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس دوشنبه شب گفت که به نفع اسرائیل است که انگلستان در اتحادیه اروپا بماند.

وی که در جمع گروهی از یهودیان در لندن صحبت می کرد، گفت اگر انگلستان در اتحادیه اروپا باقی بماند، قدرت بیشتری برای مقابله با برنامه هسته ای ایران و همچنین جلوگیری از گسترش فعالیت های جنبش موسوم به تحریم اسرائیل خواهد داشت. 

مردم انگلستان قرار است روز پنج شنبه برای تصمیم گیری در مورد ماندن یا خروج این کشور از اتحادیه اروپا در همه پرسی شرکت کنند. کامرون که از حامیان ابقا در اتحادیه است، تلاش گسترده ای را برای متقاعد کردن انگلیسی ها به نه گفتن به خروج، انجام داده است. 

کامرون شب گذشته به حاضران در نشستی به میزبانی سازمان رفاه یهودیان گفت: «آیا می خواهید که بریتانیا، بزرگترین دوست اسرائیل، آنجا (در اتحادیه) باشد و با بایکوت و جنبش محروم سازی و تحریم مخالفت کند؟ یا اینکه می خواهید ما بیرون اتاق باشیم و قدرتی برای اثرگذاری بر بحث هایی که انجام می شود، نداشته باشیم؟»

به نوشته روزنامه هاآرتص، این اولین بار است که کامرون در ارتباط با بحث همه پرسی از اسرائیل نام می برد. این روزنامه اسرائیلی نوشته است که در تل آویو هم دیدگاه مشابهی وجود دارد، اما اسرائیل از اعلام نظر علنی خودداری می کند. 

کامرون با انتقاد از کسانی که می گویند حضور در اتحادیه قدرت بریتانیا را کاهش می دهد، گفت بودن در اتحادیه اروپا قدرت انگلستان را در موضوعاتی چون «مقابله با تغییرات اقلیمی، مبارزه با تروریسم، ایستادن در برابر روسیه و جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای»، افزایش می دهد. 

«مارک رگو» سفیر اسرائیل در انگلیس هم در این نشست حضور داشته، اما سخنرانی نکرده است. یک مقام اسرائیلی که در این نشست حاضر بوده، به هاآرتص گفته است که «کامرون دوستی واقعی برای اسرائیل و جامعه یهودیان است، درست همانطور که در صحبت های شب گذشته او هم مشخص بود. دوستی پایدار وی در طول سالیان گذشته موجب تقویت بیش از پیش همکاری بین این دو دموکراسی شده است.»

تل آویو تاکنون از موضع گیری علنی در مورد همه پرسی انگلستان خودداری کرده، اما هاآرتص نوشته است که تل آویو از باقی ماندن لندن در اتحادیه اروپا حمایت می کند، چراکه معتقد است که انگلستان می تواند منافع اسرائیل را در اتحادیه اروپا حفظ کند.

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا انگلستان


نظر شما :