بذر تروریسم را سعودی‌ها می‌کارند

عربستان در حال نابود کردن جهان اسلام

۱۶ تیر ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۶۰۸۲۵ اخبار اصلی خاورمیانه
نیکولاس کریستوف می نویسد: در پاکستان سیستم آموزشی به شدن ضعیف است و عربستان این خلاء را با تامین مالی مدارس تندرو، تهیه انواع امکانات برای آنها و بورس دانش آموزان آن برای مطالعه در خارج از کشور پر می کند.
عربستان در حال نابود کردن جهان اسلام

نویسنده: نیکولاس کریستوف 

دیپلماسی ایرانی: کدام کشور مسلمانی است که برای یک قهرمان ملی مسیحی که در قرن پانزدهم با متجاوزان مسلمان مبارزه کرد، بزرگداشت می گیرد؟

کدام کشور مسلمانی تا اندازه ای حامی آمریکا است که مجسمه ای از بیل کلینتون و فروشگاه بزرگی به نام هیلاری در بلواری به نام بیل کلینتون داشته باشد؟

کدام کشور مسلمانی است که در مقایسه با سایر کشورهای اروپا بیشترین تعداد داوطلبان پیوستن به داعش، به نسبت جمعیت خود را دارد؟

پاسخ به همه سوالات فوق کوزوو، در جنوب شرق اروپا است. این موضوع زنگ هشدار جدی است. هر وقت که یک حمله تروریستی از سوی افراط گرایان مسلمان صورت می گیرد، همه توجهات متوجه داعش و القاعده می شود. اما شاید بد نباشد به برخی از دوستان آمریکا مثل عربستان هم در این مواقع توجه شود.

چندین دهه است که عربستان علنا نسخه غیرمتساهل و سخت گیرانه وهابی گری از اسلام را در اقساء نقاط جهان مورد حمایت قرار می دهد. این روند به شکلی کاملا قابل پیش بینی تروریست ها را به وجود می آورد. بهترین مثالی که برای نقش عربستان در به وجود آوردن تروریست ها می توان به آن اشاره کرد، مورد بالکان است.

کوزوو و آلبانی مدل هایی از مدرن سازی مذهبی و تساهل بوده اند و همان طور که مجسمه بیل کلینتون در کوزوو گواه است، این کشور برای آمریکا و انگلیس به خاطر جلوگیری از بروز نسل کشی از سوی صرب ها در 1990 احترام قائل است. با این وجود عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس طی 17 سال گذشته با تزریق پول به این جامعه نوپا بسترساز شیوع افراط گرایی مذهبی شدند.

در نتیجه این تلاش ها، بنا به آمار رسمی دولت کوزوو حدود 300 تن از اتباع این کشور برای پیوستن به داعش به سوریه و عراق سفر کرده اند و پول های عربستان یک جامعه مسلمان متساهل را تبدیل به بستر پرورش تروریست ها کرد.

به عنوان نمونه دولت سال گذشته مجبور شد ذخیره آب در پایتخت را به طور موقت به خاطر نگرانی از برنامه داعش برای مسموم کردن آب شهری، ببندد.

به گفته «زهدی حاجزری» یکی از روحانیون کوزوو عربستان در حال نابود کردن اسلام است. وی یکی از چهره ای مذهبی میانه رو و نزدیک به رویکرد متساهل پیشین کوزوو است. به اعتراف حاجزری وی بیشترین تهدیدها را از سوی نیروهای افراطی دریافت کرده است.

حاجزری و سایر چهره های معتدل هم سو با وی در پاسخ به این تهدیدات وبگاهی تاسیس کرده و در آن به مباحث مربوط به انتقاد از تفسیر وهابی از اسلام می پردازند. با این وجود متاسفانه منابع مالی گسترده ای که عربستان، کویت، قطر، امارات و بحرین برای تقویت وهابی گری خرج می کنند، صدای حاجزری و امثال وی را خفه می کند.

به گفته «ویسار دوریگی»، یکی دیگر از روحانیون پیشین کوزوو و خبرنگار فعلی، عربستان با پول های خود به کلی اسلام را در این کشور تغییر داده است. دوریگی از دورانی مثال می آورد که خودش شستشوی مغزی شده و با روی آوردن به افراط گرایی خواستار اجرای قوانین شریعت شده و به بروز خشونت مجوز داده بود. البته هم اکنون وی از افراط گرایی فاصله گرفته است.

این مشکل تنها به کوزوو محدود نمی شود، بلکه همه جای جهان شایع است. پاکستان به شدت حوزه نفوذ عربستان است. در پاکستان سیستم آموزشی به شدت ضعیف است و عربستان این خلاء را با تامین مالی مدارس تندرو، تهیه انواع امکانات برای آنها و بورس دانش آموزان آن برای مطالعه در خارج از کشور پر می کند.

به همین ترتیب در کشورهایی مانند مالی، بورکینافاسو و نیجر که به طور سنتی رویکردی میانه رو داشتند نیز مدارسی وجود دارد که از سوی خارجیان تامین مالی می شود و در آنها تفسیر افراطی از اسلام تبلیغ می شود. در بالکان، بوسنی به طور ویژه تحت حمایت افراط گرایان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس قرار دارد.

البته هنوز هم احساسات و عواطف حامی آمریکا و مسیحیت در کوزوو دیده می شود. به علاوه پس از یک دوره دستگیری پیشوایان رادیکال در کوزوو و آلبانی ممکن است شرایط به ثبات رسیده باشد.

اما دنیا باید با عربستان و نقش برجسته آن در اشاعه تروریسم مواجه شود. همان طور که حاجزری گفته است حرکت هایی مانند کاریکاتورهای دانمارک نمی تواند به اعتبار اسلام آسیب بزند بلکه این اقدامات عربستان است که در حال لطمه زدن به ریشه اسلام است.

منبع: نیویورک تایمز / ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 25

کلید واژه ها: کوزوو عربستان سعودی وهابیت


( ۲ )

نظر شما :