بحرین روی نرمش آمریکا و انگلیس حساب کرده است

الگوی مصری منامه در سرکوب مخالفان

۲۰ تیر ۱۳۹۵ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۶۱۰۱۳ اخبار اصلی اروپا آمریکا آسیا و آفریقا
چرخش سیاست بحرین در تشدید سرکوب مخالفان با سفر اخیر پادشاه بحرین به عربستان ارتباط دارد.
الگوی مصری منامه در سرکوب مخالفان

دیپلماسی ایرانی: بحرینی ها رویکرد دولت در سرکوب هرگونه مخالفت را «استراتژی مصری» می خوانند و معتقدند منامه با الگوبرداری از روش های خشن نیروهای امنیتی مصر تلاش دارد تا حتی کوچکترین مخالفت را با شدت تمام در هم بشکند.

در هفته های اخیر حامیان و فعالان حقوق بشر در بحرین با هدف درهم شکستن شرایط جسمی و روانی آنان در شرایط نامناسبی زندانی شده اند و آنانی هم که در زندان بودند به محکومیت شان اضافه شده است. شهروندی بحرینی شیخ عیسی قاسم، رهبر معنوی اکثریت شیعیان، لغو شد و مقر اصلی حزب مخالف الوفاق تعطیل و فعالیت های آن به حالت تعلیق درآمد.

بحرین که روزگاری به عنوان یکی از آزادترین پادشاهی های عربی شناخته می شد، در حال تبدیل شدن به یکی از بدترین دولت های پلیسی خودسر در تمام منطقه است. اعتراض های گسترده در جریان بهار عربی در سال 2010 با هدف درخواست برای پایان انحصار سیاسی خاندان سنی مذهب آل خلیفه، با حمایت نظامی و مالی عربستان سعودی به شدت سرکوب شد. مقام های بحرینی با تحقیقاتی بین المللی برای مشخص شدن آنچه اتفاق افتاده موافقت کردند. تحقیقاتی که در نهایت فاش کرد نیروهای آل خلیفه به طور گسترده مرتکب شکنجه، بازداشت های غیرقانونی و ناعادلانه و حتی قتل معترضان شده اند. این سرکوب شدید در پنج سال بعد (تا همین امروز) نیز ادامه یافت، اما با وجود زندانی شدن حداقل 3500 بحرینی نتوانست جنبش اعتراضی را به طور کامل در این کشور از میان ببرد.

خشونت وحشیانه علیه بازداشت شدگان در چند ماه گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته است. یک مثال روشن آن، بازداشت نبیل رجب، فعال حقوق بشر بحرینی است. نبیل رجب سیزدهم ژوئن به دلیل انتقاد از شکنجه زندانیان و همچنین انتقاد از حملات هوایی ائتلاف عربستان به یمن بازداشت شد. او پیشتر هم به دلیل بیان نظرات انتقادی اش بازداشت شده بود اما این بار مدت 15 روز را در سلول انفرادی گذراند.

به نظر می رسد که شرایط بسیار بد نگهداری نبیل رجب در ایستگاه پلیس در شرق رفاع و بعد در ایستگاه پلیس در غرب رفاع عامدانه و برای درهم شکستن روحیه او در نظر گرفته شده بود، به عنوان مثال او را مجبور کرده اند که از دستشویی بسیار کثیف و مملو از حشرات استفاده کند، به طوری که نبیل رجب تلاش داشته تا غذا بسیار کمی بخورد که مجبور نشود از این دستشویی استفاده کند.

نبیل رجب در مدت 15 روز سلول انفرادی هشت کیلوگرم وزن کم کرده است. او سپس به بیمارستان برده شده که در آن جا ضربان قلبش نامنظم تشخیص داده شده است. سمیه رجب، همسر نبیل، می گوید که پلیس به پزشک اجازه نداده که تا پیش از بازگرداندن دوباره او به ایستگاه پلیس، آزمایش های نبیل رجب را کامل کند. جوی استورک، معاون خاورمیانه ای رییس دیده بان حقوق بشر، در این باره می گوید: «مقام های بحرینی آشکارا قصد دارند که نبیل رجب را به عنوان مجرمی خطرناک با منزوی کردن تنبیه کنند.»

نبیل رجب سه شنبه در دادگاه به 13 سال زندان محکوم شد. اما او تنها قربانی تشدید بدرفتاری نیروهای امنیتی بحرین نیست.               

دکتر عبدل الجلیل السنکیس‎‎، یکی دیگر از فعالان حقوق بشری در بحرین، از سال 2011 در زندان بوده است. او در جریان اعتراض های بهار عربی دستگیر و به اتهام توطئه برای سرنگونی دولت محاکمه و به حبس ابد محکوم شد. السنکیس یک قربانی فلج اطفال است که تنها می تواند بر روی یک پای خود بایستد. با این حال او در زمان بازداشت نه تنها ضرب و جرح و شکنجه شد، بلکه مورد تجاوز جنسی نیز قرار گرفت و مجبور شد با وجود ناتوانی جسمی مدت طولانی را تنها بر روی یک پای خود بایستد.  

مقام های بحرینی در زمان تحقیق کمیسیون مستقل تحقیقات بحرین در سال 2011 وعده دادند که شرایط زندانیان بهبود یابد. اما اخیرا خانواده السنکیس ابراز نگرانی کرده اند که نیروهای امنیتی بحرین او را از دسترسی به داروهای مورد نیازش برای درمان ناتوانی جسمی محروم می کنند.

رهبران در تبعید بحرینی می گویند که تصمیم نهایی برای تشدید فشارها بر مخالفان توسط مقام های رسمی و حدود دو ماه پیش اتخاذ شده است. نیروهای امنیتی بحرین در برخورد با مخالفان تحت تاثیر الگوی مصر هستند، جایی که تقریبا 60 هزار مخالف سیاسی در زندان هستند. علی الاسود، یک نماینده سابق مخالف بحرین، می گوید: «منابع مطلعی به ما گفته اند که در نظر دارند که روش های خشن تری را بر اساس الگوی مصری در پیش بگیرند.»

به نظر می رسد که این چرخش در سیاست بحرین با سفر اخیر حامد بن عیسی ال خلیفه، پادشاه بحرین به عربستان سعودی ارتباط دارد. عربستان، بحرین را حوزه نفوذ خود می داند و به همین دلیل در سال 2011 با اعزام نیروهای نظامی به آل خلیفه برای پایان دادن به اعتراض های بهار عربی کمک کرد.

استفاده از این روش برای اولین بار در پایان ماه می خود را نشان داد، زمانی که شیخ علی سلمان، رهبر حزب مخالف الوفاق که پیشتر به اتهام نفرت پراکنی، نافرمانی و توهین به نهادهای دولتی به چهار سال زندان محکوم شد، محکومیتش از چهار سال به 9 سال افزایش یافت. این مساله از آن جا قابل توجه است که ایالات متحده و انگلیس در حال رایزنی با مقام های بحرینی بودند تا محکومیت شیخ علی سلمان را بخشیده یا حداقل کاهش دهند. جای تعجب ندارد که عربستان سعودی به دنبال تشدید اقدامات سرکوبگرانه علیه مخالفان شیعی بحرین باشد، چرا که اکثریت جمعیت استان شرقی عربستان سعودی در همسایگی بحرین شیعه هستند.

در این میان مقام های بحرینی احتمالا محاسبه کرده اند که واکنش ایالات متحده و انگلیس به نقض گسترده حقوق مدنی مخالفان بسیار ملایم خواهد بود. چرا که ناوگان پنجم ایالات متحده در این کشور قرار دارد و انگلیس نیز در حال توسعه تاسیسات ناوبری خود در بحرین است.

(محاسبات بحرینی ها چندان هم به خطا نرفته است) واشنگتن سال گذشته ممنوعیت فروش تسلیحات به بحرین را که از سال 2011 در نظر گرفته شده بود، لغو کرد و فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس، نیز دولت بحرین را به دلیل تعهدش برای انجام اصلاحات ستوده و گفته که این کشور در مسیر درستی حرکت می کند.

بحرین با این ادعا که فعالان حقوق بشر و فعالان سیاسی عوامل ایران هستند، تشدید سرکوب مخالفان را توجیه می کند، ادعایی که تحقیقات 2011 آن را رد کرده است. همین هفته هم آیت الله خامنه ای، رهبر ایران، اعلام کرد که "جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه در امور بحرین دخالت نمی کند."

در حال حاضر خاندان آل خلیفه در داخل یا خارج با هیچ تهدیدی که موجودیت این سلسه را به طور جدی تهدید کند روبه رو نیست، اما چرخش این رژیم به سوی استفاده از مدل مصری برای سرکوب کامل مخالفان به نفرت پراکنی فرقه ای که در حال حاضر منطقه را فرا گرفته دامن خواهد زد.

منبع: ایندیپندنت/ تحریریه دیپلماسی ایرانی/30 

کلید واژه ها: بحرین نبیل رجب آل خلیفه


نظر شما :