نخست‌وزیر جدید انگلیس مشخص شد

۲۱ تیر ۱۳۹۵ | ۲۱:۲۶ کد : ۱۹۶۱۱۰۶ سرخط اخبار

«آندرا لیدسام» یکی از دو نامزد ریاست حزب محافظه کار روز دوشنبه از رقابت کناره گیری کرد تا عملا «ترزا می» تنها نامزد نخست وزیری انگلستان باشد.

به گزارش فارس، «آندرا لیدسام» یکی از دو نامزد ریاست حزب محافظه کار روز دوشنبه در اقدامی غیرمنتظره از رقابت ها کناره گیری کرد.

در پی این رخداد، «ترزا می» وزیر کشور کنونی انگلستان عملا به تنها نامزد ریاست حزب و نخست وزیری انگلستان تبدیل شد.

لیدسام امروز مجبور شده بود به دلیل اظهاراتش در مورد می، از او عذرخواهی کند. وی در مصاحبه ای با نشریه تایم، تلویحا گفته بود از آنجا که او فرزند دارد، می تواند در مقایسه با می که تاکنون مادر نشده، نخست وزیر بهتری برای انگلستان باشد. 

وی که امروز از برابر خانه اش با خبرنگاران صحبت می کرد، گفت معتقد است که از حمایت کافی برای ریاست حزب برخوردار نبوده و به همین جهت تصمیم گرفته که از این سمت کناره گیری کند. 

لیدسام همچنین به حمایت از ترزا می پرداخت و گفت وی شخیت مناسبی برای اجرای روند خروج انگلستان از اتحادیه اروپا است.

وی از معرفی مستقیم می به عنوان نخست وزیر پشتیبانی کرد و گفت انجام 9 هفته رقابت درون حزبی برای انتخاب رئیس جدید، «کاملا غیرضروری است.»

با کنار رفتن لیدسام، دو احتمال وجود داشت. یا اینکه ترزا می به صورت خودکار و به دلیل نبود رقیب، به ریاست حزب و نخست وزیری انگلستان می رسید و یا اینکه نفر سوم رقابت های مقدماتی درون حزبی، یعنی «مایکل گوو» جایگزین لیدسام شده و انتخابات ریاست حزب با شرکت می و گوو برگزار می شد. 

با این حال بعد از کناره گیری لیدسام، گوو در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد که نامزد ریاست حزب نشده و از می حمایت می کند. او گفت باید تلاش کرد تا می هرچه زودتر قدرت را به دست گرفته و فرآیند خروج از اتحادیه اروپا را آغاز کند. 

وی گفت: «ترزا می می تواند به عنوان رئیس قدرت را به دست بگیرد. من کاملا از او برای نخست وزیری حمایت می کنم.»

 با این حال حتی با مسجل شدن نخست وزیری ترزا می ، احتمالا دیوید کامرون نخست وزیر مستعفی دستکم تا چند هفته دیگر همچنان در قدرت باقی بماند. 

کمیته 1922 حزب محافظه کار، که فرآیند انتخاب رئیس را بر عهده دارد، بعد از اظهارات گوو اعلام کرد که ترزا می تنها نامزد ریاست حزب است و به زودی به عنوان نخست وزیر جدید معرفی می شود. 

بوریس جانسون شهردار سابق لندن و رهبر جنجالی جنبش خروج از اتحادیه اروپا هم با صدور بیانیه ای از ریاست می بر حزب حمایت و تأکید کرده است که فرآیند انتقال قدرت باید در اسرع وقت انجام شود. 

دیوید کامرون نخست وزیر کنونی پس از آن تصمیم به کنار رفتن از قدرت گرفت که کارزار تحت رهبری او برای ماندن انگلستان در اتحادیه اروپا شکست خورد و مردم این کشور در همه پرسی دو هفته قبل، به خروج از اتحادیه رأی دادند.

کلید واژه ها: ریاست حزب انگلستان اتحادیه اروپا ترزا می


نظر شما :