ارتش نیجریه در واقعه کشتار شیعیان این کشور متهم شناخته شد

۱۳ مرداد ۱۳۹۵ | ۰۵:۴۵ کد : ۱۹۶۱۸۵۲ سرخط اخبار

هشت ماه پس از واقعه سرکوب و کشتار خشونت بار شیعیان نیجریه به دست ارتش این کشور، کمیسیون تحقیقاتی که مسئول بررسی این واقعه بود، ارتش را در این زمینه مسئول و مجرم شناخته است. این کمیسیون همچنین پیشنهاد پیگیری قضایی متهمین را مطرح کرده است.

 

به گزارش «تابناک» به نقل از «اینترنشنال بیزنس تایمز»، کمیسیون تحقیق نیجریه که مسئولیت پیگیری واقعه کشتار صدها تن از شیعیان این کشور در دسامبر 2015 در شهر «زاریا» را بر عهده داشت، ارتش نیجریه را در این زمینه مسئول و متهم شناخت.

بنا بر گزارش این کمیسیون، استفاده ارتش از «قوه قهریه بیش از حد» سبب کشته شدن 349 نفر شده است. کمیسیون مذکور همچنین پیشنهاد پیگیری قضایی آن دسته از پرسنل ارتش که در این ماجرا مسئول بوده اند را صادر کرده است.

این در حالی است که پیش از این، ارتش نیجریه، شیعیان را در واقعه زاریا مقصر دانسته و آن ها را متهم کرده بود که قصد ترور توکور بوراتای، فرمانده ارتش را داشته اند. جنبش اسلامی نیجریه (IMN) این اتهامات را رد و اعلام کرده بود که ارتش مسئول کشته شدن صدها فرد بیگناه و غیرمسلح بوده است.

بر اساس یافته های کمیسیون تحقیق که در ایالت «کادونا» (جایی که شهر زاریا در آن قرار دارد) تشکیل شده بود، همچنین اشاره کرده که از میان 349 قربانی واقعه مذکور، 347 تن از آن ها در یک گور دسته جمعی دفن شده اند. این گزارش همچنین بیان می کند، در پی واقعه زاریا، اموال عمومی نیز تخریب شده و هزاران دلار خسارت متوجه دولت شده است.

در این گزارش 193 صفحه ای آمده است: «ارتش نیجریه از قوه قهریه بیش از حد استفاده کرده است. بر همین اساس، کمیسیون پیشنهاد می کند که فوراً باید اقداماتی جهت شناسایی آن دسته از اعضای ارتش که در جریان کشتار 12 تا 14 دسامبر حضور داشتند، انجام شود و این افراد تحت تعقیب قرار گیرند».

این گزارش پس از آن منتشر می شود که نهادهای حقوق بشری بین المللی نسبت به نحوه رفتار ارتش نیجریه با افراد غیرنظامی، ابراز نگرانی کردند. محمدو بحاری، رئیس جمهور نیجریه که خود نیز سابقه نظامی دارد، وعده داده که ریشه نقض حقوق بشر در کشور خود را خواهد خشکاند.

کلید واژه ها: نیجریه


نظر شما :