ماجرای هواپیمایی که ۴۰۰ میلیون دلار پول به ایران آورد

۱۵ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۸:۳۲ کد : ۱۹۶۱۹۳۴ سرخط اخبار

وقت ایران: رئیس جمهور آمریکا می گوید ۴۰۰ میلیون دلار پول نقدی که به ایران داده شده، باج نبوده است. روزنامه وال استریت ژورنال روز سه شنبه گزارش داد که آمریکا در روز اجرای برجام همزمان با آزادی ۴ آمریکایی زندانی در ایران ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد را به صورت محرمانه با هواپیما به تهران فرستاده است. این پول اولین قسط از  ۱.۷ میلیارد دلاری بود که از سوی دولت اوباما برای حل اختلاف بر سر عدم تحویل سلاح های سفارش داده شده در دوره حکومت پهلوی، به ایران تحویل داده شد. اوباما سال قبل گفته بود «با انجام توافق اتمی و آزادی زندانیان، وقت آن بود که این اختلاف هم حل شود.»
به گزارش «وقت ایران»، اصل این پول که برای خرید سلاح از آمریکا در یک حساب امانی نگهداری می شد ۴٠٠ میلیون دلار و بهرۀ آن یک میلیارد و ٣٠٠ میلیون دلار است که به نوشته وال استریت ژورنال ۴۰۰ میلیون دلار آن روز ۲۶ دی ۹۴ همزمان با آزادی سعید عابدینی، امیر میرزا حکمتی، جیسون رضاییان و نصرت الله خسروی در ایران و زندانیان ایرانی در آمریکا به صورت یورو، فرانک سوئیس و سایر ارزها در جعبه های چوبی جاسازی و با یک هواپیمای باربری بی نشان به ایران فرستاده شد. طبق این گزارش این پول از بانک های مرکزی هلند و سوئیس برداشت شده بود.
به رغم طرح ادعای ارتباط بین آزادی زندانیان آمریکایی در ازای پرداخت بدهی ایران، باراک اوباما روز پنجشنبه گفت آمریکا هرگز برای آزادی گروگان ها به کسی باج نمی دهد. به گفته او به دنبال رای دیوان بین المللی لاهه در خصوص دارایی مسدود شده ایران، وکلا و مشاوران حقوقی توصیه کردند این پول پرداخت شود وگرنه در آینده می بایست میلیاردها دلار خسارت به ایران پرداخت شود. «به پیشنهاد این مشاوران و وکلا پذیرفتیم تا این مبلغ به ایران پرداخت شود. وقتی پرداخت یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به ایران در ژانویه نهایی و تایید شد، ما خیلی شفاف بودیم در این مورد و این امر موضوع محرمانه ای نبود.»
اوباما درباره دلیل ارسال پول نقد به ایران نیز گفت که «چون با ایران هیچ رابطه مالی نداشتیم و ارسال چنین پولی از طریق نظام مالی نقض تحریم های موجود بود به همین دلیل می بایست این مبلغ به صورت نقد پرداخت می شد.»
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز پنجشنبه در آرژانتین در اظهاراتی مشابه با اوباما گفت ایالات متحده آمریکا باج نمی دهد و توضیح داد که این پول بخشی از دعوای حقوقی طولانی مدت میان ایران و آمریکا است که در دادگاه لاهه مطرح بود و جدا از مسئله توافق هسته ای درباره آن مذاکره شد و پرداخت این پول ربطی به توافق اتمی با ایران ندارد. جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در توئیتر نوشت «ارتباط میان پول پرداخت شده به ایران با آزادی زندانیان، کاملا غلط است.»
جمهوری خواهان پس از انتشار گزارش وال استریت ژورنال، دولت اوباما را به «باج دهی» به ایران متهم کردند و پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار توضیح دولت اوباما درباره پرداخت این پول شد.
دونالد ترامپ، کاندیدای جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری نیز  مدعی شد یک نوار ویدیوئی حاوی تصاویر هواپیمای حامل پول نقد برای ایران را دیده است. به گزارش بی بی سی، او گفت: «هواپیما وارد می شود، هواپیمای قشنگی است و تصور می کنم پول را از آن منتقل می کنند.» او تلویحا دولت یا نهادهای اطلاعاتی ایران را عامل تهیه و توزیع این فیلم دانست و گفت که «فکر می کنم خود ایرانی ها آن را در اختیار ما گذاشتند تا باعث شرمساری کشور ما و رئیس جمهوری ما شوند» و نتیجه گرفت که «ما یک رئیس جمهور بی کفایت داریم.»
در مورد فیلم مورد نظر ترامپ اطلاعاتی در دست نیست اما روزنامه واشنگتن پست نوشته است که در گزارش تصویری خبرگزاری فاکس نیوز در مورد پرداخت این پول، تصویری از یک هواپیمای اختصاصی نشان داده شده که به نظر می رسد در روز پرداخت، در ژنو بود و مشخص نیست که در انتقال پول به ایران نقش داشته باشد. این روزنامه نوشته است که ممکن است این هواپیما صرفا به عنوان یک تصویر تزئینی در این گزارش به کار رفته اما آقای ترامپ آن را همان هواپیمای حامل پول نقد برای ایران تصور کرده است.
ترامپ همچنین در صفحه توئیتر خود به رقیب دموکراتش حمله کرد و نوشت: «وزیر امور خارجه بی کفایت ما، هیلاری کلینتون، کسی بود که گفت وگو برای دادن ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد به ایران را آغاز کرد. شرم آور است.»

کلید واژه ها: اموال آزاد شده ایران و آمریکا


( ۲۷ )

نظر شما :