ترکیه گولن را می‌خواهد

۱۵ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۳:۵۴ کد : ۱۹۶۱۹۳۷ سرخط اخبار

وقت ایران: رئیس جمهوری ترکیه از آمریکا می خواهد استرداد فتح الله گولن را بیش از این طول ندهد. رجب طیب اردوغان در گفت وگو با کانال تی آر تی خبر داد که پرونده های مربوط به روند استرداد در حال تهیه است و افزود: «آمریکا تاکنون هر مجرمی را که خواهان استردادش شده، تحویل دادیم. هرگز طلب مدرک نکردیم. اکنون ما از آمریکا می خواهیم تا این کار را بیش از این طول ندهد.»

اما طرف آمریکایی مستندات ارائه شده از سوی دولت ترکیه مبنی بر مشارکت فتح الله گولن در کودتای اخیر ترکیه، را برای استرداد او کافی نمی داند. آنطور که روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نوشته گفت وگوهای محرمانه ای میان مقامات آمریکا و ترکیه درباره استرداد گولن انجام شده اما تاکنون نتیجه ای نداشته و احتمالاً این مذاکرات تا چند ماه دیگر ادامه می یابد. مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت: آمریکا مدارک بیشتری از ترکیه دریافت کرده و در حال مرور آن هاست، اما فکر نمی کند که هنوز به مرحله تصمیم گیری رسیده باشد.

به گزارش «وقت ایران»، مستندات بیشتر دولت ترکیه قرار است طی هفته های آتی در اختیار آمریکا قرار گیرد و گفته شده تصمیم نهایی درباره استرداد گولن را باید جان کری، وزیر خارجه آمریکا بگیرد که در ماه جاری به ترکیه خواهد رفت.

دادگاه استانبول روز پنجشنبه حکم بازداشت غیابی فتح الله گولن، چهره بانفود مذهبی ترکیه که از ۱۳ سال پیش در تبعیدی خودخواسته در پنسیلوانیا زندگی می کند را صادر کرده است. جرم او، سازماندهی کودتای نظامی در ترکیه است که در جریان آن ۲۴۶ کشته و بیش از ۲ هزار نفر زخمی شدند. اردوغان هم به حامیان فتح الله گولن هشدار داده که «از این به بعد همه کسانی که به شارلاتان ها و به سردسته تروریست ها در پنسیلوانیا توجه می کنند بدانند که باید عواقب این کار را هم بپذیرند.» حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان نیز در دستورالعملی از تمامی شعبه هایش خواسته تا فوراً اقدامات لازم را برای تصفیه کسانی که با گولن در ارتباط هستند، انجام دهند.

اردوغان ابراز امیدواری کرده که خدا و مردم او را به دلیل اینکه قادر نبوده است «چهره واقعی» طراحان کودتا را زودتر ببیند ببخشند. به گزارش یورونیوز، او با اشاره به سابقه همکاری اش با فتح الله گولن گفت: «من شخصاً در بعضی از حوزه ها با آن ها موافق نبودم اما به آن ها کمک کردم چون فکر می کردم که در مسائل ریشه ای با هم موافق هستیم.»

گولن اما با رد دخالتش در کودتای ترکیه، صدور حکم بازداشت خود را نمونه ای دیگر از اقتدارگرایی اردوغان دانسته است.

به گزارش دویچه وله، او می گوید: «من هیچ ارتباطی با کودتا ندارم. رفتار اردوغان به مرز جنون رسیده است. من بارها گفته ام که مخالف به کارگیری هر نوع خشونت برای مقاصد سیاسی هستم. من طرفدار دموکراسی در ترکیه هستم و کودتای نظامی را رد می کنم.»

گولن بر این نظر است که اردوغان به یک مستبد تبدیل شده و به شدت تشنه قدرت است: «اردوغان از یک قشر فقیر جامعه برخاسته و حالا در کاخ ها زندگی می کند. موفقیت و قدرت او را فاسد کرده و این نوعی نابودی است.»

جدال اردوغان - گولن اما مورد توجه ویژه کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی است. به نوشته نیلوفر قدیری در توئیتر «اردوغان استاد فشار تبلیغاتی، داره آمریکا رو آچمز میکنه، میگه یا گولن رو تحویل بده یا کودتا رو گردن بگیر.»

کاربری به نام «میرزا فرهیخته» هم نوشته است: «اینطور که اردوغان اخراج، تعطیل و پاکسازی می کنه گویا ترکیه کلاً دست عوامل گولن بوده و اردوغان انقلاب کرده و دنیا اشتباه متوجه شده!» توئیت اسماعیل زاده هم پیامی مشابه دارد: «نزدیک به ۵۰ هزار نفر به اتهام ارتباط با گولن از کار تعلیق شده اند. با این حساب کل ترکیه دست گولنی ها بوده، موندم چرا کودتا کردن!!!»

کلید واژه ها: گولن اردوغان فتح الله گولن


نظر شما :