سفر قریب‌الوقوع ظریف به آمریکای لاتین

۲۷ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۹:۵۳ کد : ۱۹۶۲۳۳۹ سرخط اخبار

معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه کشورمان با بیان اینکه هیچ ذهنیت منفی برای کار با آمریکای لاتین وجود ندارد، گفت که یک هیأت اقتصادی ۶۰ نفره ظریف را در اولین سفرش به ۶ کشور آمریکای لاتین همراهی می کند.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اوایل هفته آینده در اولین سفرش به آمریکای لاتین پس از تصدی این سمت قرار است با سفر به ۶ کشور کوبا، نیکاراگوئه، اکوادور، شیلی، بولیوی و ونزوئلا ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه تهران با این کشورها را پس از اجرایی شدن برجام مورد بحث و بررسی قرار دهد. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پس از اجرایی شدن برجام نیز سفرهای دوره ای به جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه، اروپا و غرب آفریقا داشت. قرار بود ظریف نیمه دوم اردیبهشت سال جاری سفری به چند کشور آمریکای لاتین شامل برزیل، کوبا، ونزوئلا، بولیوی و نیکاراگوئه داشته باشد که به دلیل تحولات داخلی یکی از کشورهای مقصد این سفر به تعویق افتاد.

در همین راستا مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه کشورمان در آستانه سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به 6 کشور آمریکای لاتین در هفته آینده در گفت وگویی با خبرنگاران به تشریح ابعاد و ویژگی های این سفر و مناسبات جمهوری اسلامی ایران با این منطقه پرداخت. 

*سفری هفت روزه به 6 کشور

وی این سفر را هفت روزه و به مقصد کشورهای کوبا، نیکاراگوئه، اکوادور، شیلی، بولیوی و ونزوئلا برشمرد و افزود: به دلیل بعد مسافت سفر به هر یک از این کشورها یک روزه خواهد بود. 

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه این سفر اولین سفر ظریف به آمریکای لاتین در دولت یازدهم است، خاطرنشان کرد: من پیش از این به چند کشور این منطقه سفر کرده و از نزدیک شاهد علاقمندی این کشورها برای کار با ایران و همچنین فراهم بودن زمینه همکاری بودم.

معاون وزیر خارجه کشورمان آمریکای لاتین را دارای اهمیت بسیار بالایی برای جمهوری اسلامی خواند و گفت: علی رغم بعد مسافت، اما بر این اعتقادیم که زمینه های همکاری با این کشورها بسیار متنوع و زیاد است. 

تخت روانچی با اشاره به عضویت ایران و کشورهای این منطقه در سازمان ملل متحد، عدم تعهد، گروه 77 و ... عنوان کرد: ما در این سازمان ها فعال هستیم و به لحاظ سیاسی روابط خوبی بین ما برقرار است. 

*مشکل عمده ای بر سر راه گسترش روابط با آمریکای لاتین نیست

این دیپلمات کشورمان با ذکر این نکته که مشکل عمده ای بر سر راه گسترش روابط با کشورهای این منطقه نمی بینیم به زمینه های اقتصادی زیادی در مناسبات با این کشورها اشاره کرد و گفت: هنوز از همه این زمینه ها استفاده نشده و بر این باوریم که می توانیم در راستای منافع دو طرف کارهای خوبی را در این خصوص صورت دهیم. 

معاون وزیر خارجه کشورمان آمریکای لاتین را به لحاظ جغرافیایی صحنه وسیعی با 39 کشور و جمعیتی بالغ بر 600 میلیون نفر برشمرد که برخی از این کشورها به لحاظ اقتصادی و سیاسی در سطح بین المللی و از جمله سازمان ملل در راستای فرآیند تصمیم سازی در این سازمان و مجامع بین المللی نقش حائز اهمیتی دارند. 

تخت روانچی با ذکر این نکته که ما و کشورهای این منطقه در سطح بین المللی به لحاظ سیاسی می توانیم همکاری های خوبی را داشته باشیم، به همکاری های تجاری و اقتصادی ایران با تعدادی از این کشورها اشاره کرد و گفت: ابعاد دیگر مناسبات می تواند در دستور کار قرار بگیرد و به توافقات خوبی به لحاظ تجاری و اقتصادی برسیم. 

وی با اشاره به اقلام صادراتی این کشورها به ایران از جمله گوشت، دانه های گیاهی، گندم، برنج، تجهیزات کشاورزی و ... و اقلام صادراتی ایران شامل خشکبار و فرش به این کشورها، خاطرنشان کرد: از جمله مواردی که معتقدیم می توان با این منطقه همکاری کرد در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی است که این روند آغاز شده، ولی زمینه های گسترده تری برای همکاری در این زمینه وجود دارد. 

تخت روانچی در توضیح بیشتر با بیان اینکه در برخی از این کشورها صادرات خدمات فنی و مهندسی آغاز شده و مورد استقبال زیادی قرار گرفته، به نمونه هایی چون ساخت مسکن و احداث کارخانه سیمان در ونزوئلا اشاره و عنوان کرد: در بسیاری از کشورهای این منطقه زمینه چنین کارهایی فراهم می باشد و مورد استقبال طرف مقابل نیز قرار گرفته است. 

وی ادامه داد: ما به آنها اعلام کردیم که توانایی شرکت های فنی و مهندسی ما در اختیار آنهاست و می توانند از این توانمندی در راستای توسعه اقتصادی استفاده کنند. 

معاون وزیر خارجه زمینه هایی چون بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، دارو و ... را از جمله مواردی برشمرد که می توان با کشورهای این منطقه در این راستا همکاری کرد و افزود: در حال حاضر همکاری خوبی بین کوبا و انستیتو پاستور ایران در زمینه تولید واکسن وجود دارد و می توانیم در صنعت دارو مکمل همدیگر باشیم. 

* یک هیأت اقتصادی 60 نفره همراه ظریف

تخت روانچی با بیان اینکه در این سفر یک هیأت سیاسی و یک هیأت اقتصادی 60 نفره شامل تجار و بازرگانان ایرانی در حوزه های مختلف از جمله خدمات فنی و مهندسی حضور دارند، خاطرنشان کرد: علاوه بر ملاقات های دوجانبه با مقامات عالی رتبه این کشورها قرار است سمینارهای اقتصادی با حضور بخش خصوصی ایران و بخش های خصوصی این کشورها برگزار شود تا زمینه های همکاری را مورد بررسی قرار دهند. 

این دیپلمات کشورمان سفر ظریف به آمریکای لاتین را فرصت بسیار خوبی برای گسترده تر کردن مناسبات تهران با این کشورها در زمینه های مختلف به ویژه در بعد اقتصادی برشمرد. 

* بازگشایی سفارت شیلی در تهران پس از 36 سال/ اعزام کاردار موقت شیلی به ایران

معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه کشورمان در ادامه این گفت وگو به بازگشایی سفارت شیلی در تهران پس از 36 سال و همچنین ابراز تمایل کشورهای مختلف برای کار با ایران پس از رفع تحریم ها اشاره کرد. 

تخت روانچی با بیان اینکه تحریم های ظالمانه بر روابط عادی ایران با سایر کشورها تاثیر گذاشته بود، افزود: با رفع این تحریم ها زمینه خوبی برای کار اقتصادی با کشورهای این منطقه فراهم شده است. 

تخت روانچی با بیان اینکه چند ماه است که کاردار موقت شیلی در تهران مستقر است، عنوان کرد: دولت سانتیاگو تصمیم گرفت که سفارت خود را بعد از 36 سال در ایران باز کند و در حال حاضر و علی رغم اینکه تنها یک دیپلمات از این کشور در تهران حضور دارد، ولی خدمات کنسولی در این سفارتخانه به ایرانیان ارائه می شود.

* هیچ ذهنیت منفی برای کار با آمریکای لاتین وجود ندارد

وی در پاسخ به سؤالی با بیان اینکه هیچ ذهنیت منفی برای کار با کشورهای این منطقه وجود ندارد، عنوان کرد: ممکن است دشمنان ما در این منطقه همچون بقیه نقاط دنیا چهره منفی از جمهوری اسلامی ترسیم کرده و سمپاشی هایی را انجام دهند، ولی این کشورها (آمریکای لاتین) شاهد بوده اند که کار با ایران برای آنها مثبت بوده است. 

 

 

*رضایت ونزوئلا از شرکت های ایرانی

معاون وزیر خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس، در خصوص مسائل پیش آمده در تحویل واحدهای مسکونی ساخته شده توسط پیمانکاران ایرانی در ونزوئلا با بیان اینکه چند شرکت ساختمانی در ونزوئلا فعال بودند، گفت: چند مشکل جزیی در اجرای این پروژه رخ داده بود که در حال حاضر همه آنها رفع شده است. طبیعتا چنین مسائلی در اجرای پروژه های بزرگ پیش می آید که به دلیل دوستی بین دو کشور موانع را به سرعت برطرف کردیم. 

وی افزود: دولت ونزوئلا از شرکت های ایرانی که توانسته اند منشاء خدماتی باشند بسیار خرسند و راضی هستم. 

تخت روانچی با ذکر این نکته که هنوز کار جدی در زمینه ساخت و ساز در کشورهای دیگر نداشتیم، عنوان کرد: گفت وگوهایی با کشورهای مختلف آمریکای لاتین صورت گرفته که این خدمات را به آنها ارائه دهیم. 

وی با بیان اینکه شرکت های ایرانی در زمینه سدسازی، راهسازی، انرژی شامل نفت و گاز بسیار توانمند هستند و در این کشورها می توانند منشاء کارهای خوبی باشند، عنوان کرد: در سفر وزیر خارجه زمینه طرح این مباحث وجود دارد که بتوانیم در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی فعالیت مان را بیشتر کنیم. 

*تسلیم دعوتنامه شرکت در نشست سران عدم تعهد در ونزوئلا

معاون وزیر خارجه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس، درباره برگزاری هفدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در جزیره مارگاریتا ونزوئلا در نیمه دوم شهریور ماه عنوان کرد:وزیر خارجه ونزوئلا در سفر اخیرش به منطقه و از جمله ایران، دعوتنامه های شرکت در این اجلاس را تسلیم کرد. 

* سفرها به آمریکای لاتین مختص به چند کشور خاص نبود

تخت روانچی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری درباره تحولات داخلی ونزوئلا و احتمال تغییر دولت کنونی و تاثیر آن بر مناسبات تهران - کاراکاس عنوان کرد: تحولات کنونی در ونزوئلا موضوع داخلی این کشور است. در حال حاضر مشکلات اقتصادی در این کشور وجود دارد. چند ماه پیش انتخابات مجلس برگزار و ترکیب مجلس تقریبا عوض شد که در حال حاضر مجلس ونزوئلا به برخی سیاست های دولت انتقاد دارد.

وی ادامه داد: ما به عنوان جمهوری اسلامی، ونزوئلا را کشور دوست خود می دانیم و تصمیمات داخلی در این کشور برعهده مردم آن کشور است. 

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه در دولت یازدهم سفرهای انجام شده از ناحیه ایران به کشورهای حوزه آمریکای لاتین و همچنین سفرهای متقابل مختص به چند کشور خاص نبوده، افزود: ما در حال حاضر با کشورهای این منطقه با گرایشات مختلف از جمله مکزیک، کلمبیا و ... ارتباط داریم و این گونه نیست که در صورت تغییر حکومت ها در برخی از این کشورها روابط ما تحت الشعاع قرار گیرد؛ زیرا اساس روابط ما براساس یکسری اصولی است که مورد احترام جامعه بشری و حقوق بین الملل است و ما معتقد به عدم دخالت در امور داخلی کشورها و مذاکره از موضع برابر هستیم. 

*کار اقتصادی ما براساس تغییر دولت ها تنظیم نمی شود

وی توضیح داد: اینکه در یک کشور دولتی عضو شود و دولت دیگری بر سر کار بیاید در اصول ما تغییری ایجاد نمی کند و کار اقتصادی ما براساس تغییر دولت ها تنظیم نمی شود و تحت تاثیر آن قرار نمی گیرد. 

* تحرکات رژیم صهیونیستی در آمریکای لاتین علیه ایران

تخت روانچی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص مقاله الشرق الاوسط درباره وجود تاسیسات نظامی ایران در کشورهای منطقه آمریکای لاتین و ... با بیان اینکه برخی کشورها درصدد تخریب مناسبات ایران و سایر نقاط دنیا هستند، اظهار داشت: در آمریکای لاتین هم شاهد چنین حرکت هایی بودیم و رژیم صهیونیستی سال ها تلاش هایی را در این خصوص صورت داده و به تلاش خود در این زمینه ادامه می دهد. 

وی اضافه کرد: برخی کشورهای منطقه نیز به رژیم صهیونیستی پیوسته و تصویر غلطی از ایران مخابره می کنند که همه اینها در راستای ایران هراسی و ترساندن بقیه کشورها از کار با ایران صورت می گیرد. 

معاون وزیر خارجه طرح چنین ادعاهای بی اساسی را خبرسازی بیش ندانست و گفت: ما در حال حاضر در ونزوئلا وابسته نظامی داریم که به صورت شفاف و روشن فعالیت می کند، اما هدف رسانه هایی از جمله نشریه الشرق الاوسط و طرح این گونه خبرسازی ها در راستای ارائه تصویری مغشوش و غلط از ایران است. 

به گزارش فارس، تخت روانچی اضافه کرد: بعد از برجام تعدادی از کشورها که محدود هستند، احساس می کنند بازنده برجام بودند و به همین خاطر هر جا که دست شان برسد می خواهند این بازندگی را جبران کنند. 

*سیاست شفاف ایران در قبال آمریکای لاتین

تخت روانچی ضمن رد این خبرسازی های کذب عنوان کرد: سیاست ما در قبال آمریکای لاتین کاملا شفاف و براساس منافع متقابل ایران و این کشورهاست. البته گرایش برای همکاری اقتصادی بیشتر است، زیرا سال ها تحریم های ظالمانه باعث شد که نتوانیم روابط تجاری و اقتصادی خیلی عادی داشته باشیم و در حال حاضر زمینه خوبی وجود دارد که این بعد روابط را گسترش دهیم. 

به گزارش فارس، وی در خصوص سفر وزیر خارجه ونزوئلا به همراه وزیر نفت این کشور به تهران در روز دوشنبه 25 مرداد ماه عنوان کرد: یکی از مباحث کاری ما با ونزوئلا و بقیه اعضای اوپک موضوع نفت است و ما زمینه های کار زیادی با این کشورها در حوزه نفت و گاز داریم که در سفر وزیر خارجه کشورمان به ونزوئلا نیز این مباحث مورد بحث قرار می گیرد. 

به گفته تخت روانچی نفت گاز و انرژی از جمله مباحثی هستند که در این سفر مورد توجه قرار خواهد گرفت. 

معاون وزیر خارجه در خصوص همکاری ها در زمینه انرژی با کشورهای مقصد سفر ظریف خاطرنشان کرد: ما قبل از تحریم ها فعالیت هایی با بولیوی داشتیم و شرکت نفت ما به دلیل این تحریم ها بسته شد و فکر می کنیم می توانیم با بولیوی و بقیه کشورها در این زمینه همکاری کنیم. 

*فیدل کاسترو چهره برجسته انقلابی و مورد توجه ایران

وی در خصوص دیدار ظریف با فیدل کاسترو در سفر به کوبا با بیان اینکه معمولا آقای کاسترو ملاقات خارجی انجام نمی دهند، عنوان کرد: اگر فرصتی فراهم و این ملاقات انجام شود، مورد استقبال و توجه ماست. 

تخت روانچی فیدل کاسترو را چهره برجسته انقلابی و مورد توجه جمهوری اسلامی برشمرد.

*پیام دوستی ایران به کشورهای آمریکای لاتین

وی در خصوص اینکه آیا ظریف در این سفر حامل پیام دعوت کتبی از سران این کشورها برای سفر به ایران است؟ گفت: خیر وزیر خارجه حامل پیام کتبی نیست، ولی پیام دوستی ایران را به مقامات این کشورها ابلاغ خواهد کرد. 

معاون وزیر خارجه در خصوص اینکه آیا سفر رئیس جمهور کشورمان به منطقه آمریکای لاتین در دستور کار قرار دارد و آیا سفر ظریف به این منطقه در راستای آماده سازی مقدمات سفر رئیس جمهور است؟ گفت: قطعا در نظر داریم که در سطح رئیس جمهور به این منطقه سفری صورت گیرد که می تواند زمینه ساز کارهای اقتصادی بیشتری باشد. 

*حل موضوع بدهی نفتی نیکاراگوئه به ایران

تخت روانچی همچنین در این گفت وگو عنوان کرد که موضوع بدهی نفتی نیکاراگوئه به ایران حدود یک سال پیش حل شده و افزود: در سفر سال گذشته وزیر خارجه نیکاراگوئه به ایران به ترتیبات جدی برای بازپرداخت این بدهی رسیدیم و براساس قراری که صورت گرفت، پرداخت بدهی مزبور انجام خواهد شد. 

به گزارش فارس، ایران در سال 1986 میلادی چند محموله نفت خام به ارزش تقریبی حدود 53 میلیون دلار به نیکاراگوئه صادر کرد که با گذشت 30 سال میزان این بدهی افزایش یافته است.

*فعالیت های فرهنگی شفاف ایران در آمریکای لاتین

معاون وزیر خارجه کشورمان در پایان عنوان کرد که روابط فرهنگی با آمریکای لاتین مورد توجه جمهوری اسلامی ایران است و علی رغم بعد مسافت، زمینه های زیادی برای همکاری فرهنگی و جود دارد.

تخت روانچی تصریح کرد که فعالیت های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آمریکای لاتین بسیار شفاف است و با هماهنگی دولت های منطقه و براساس توافقات فرهنگی صورت گرفته با آنها انجام می شود.

کلید واژه ها: آمریکای لاتین روانچی کشورهای این منطقه کشورهای این نیکاراگوئه برای کار شیلی برای کار با با این کشورها بولیوی با کشورهای این فنی و مهندسی با کشورهای این منطقه از این کشورها


نظر شما :