ولایتی: قرارهایی با مسکو گذاشته‌ایم

۲۸ مرداد ۱۳۹۵ | ۰۲:۳۴ کد : ۱۹۶۲۳۴۹ سرخط اخبار

رئیس مرکزتحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: طی ماه های گذشته، قرارهایی با روسیه و دیگر دوستانمان گذاشته ایم که در برابر تهاجمات بایستیم که از آن جمله همکاری های دفاعی است که مشاهده کردید و این نیز امر غیرمنتظره ای نیست.

به گزارش فارس، علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با «میخائیل اشپیندل» معاون صدر اعظم و وزیر خارجه سابق اتریش اظهار داشت: تحولاتی که ظرف چند هفته اخیر رخ داده کاملاً غیرقابل پیش بینی بود و این تحولات هم در ترکیه هم در اروپا و هم در غرب آسیا و سوریه تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وی افزود: وضعیت دنیا به صورت عام و وضعیت آسیای غربی و شمال آفریقا به صورت خاص، نسبت به گذشته مشکل تر شده و مشخص نیست در حال حاضر دنیا به چه سمتی حرکت می کند.

* معادلات بین المللی و منطقه ای در حال تغییر است

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نمی دانیم در آینده جهان چند قطبی خواهد شد، عنوان کرد: معادلات بین المللی و منطقه ای در حال تغییر است و نمی دانیم موازنات سیاسی آینده چه خواهد شد. 

ولایتی تاکید کرد: دقیق ترین و با تجربه ترین سیاستمداران نیز نمی توانند وضعیت سیاسی و موازنات آینده را پیش بینی کنند، لذا هر تصمیم سیاسی احتیاج به احتیاط بیشتری دارد. 

وی با بیان اینکه هر نوع گفت وگو و تبادل نظر بسیار ضروری است، اظهار داشت: ضرورت دارد که فاصله بین گفت وگوها به خصوص بین موسسات مطالعاتی بیشتر شده و به تبع آن محدودیت ها نیز کمتر شود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه وضعیت کنونی سوریه در یک سال پیش برای کسی قابل پیش بینی نبود، افزود: وضعیت اوکراین نیز در سه سال پیش با وضعیت کنونی هرگز قابل پیش بینی نبوده است. 

ولایتی تاکید کرد: چند ماه پیش حتی پیش بینی حوادث ترکیه نیز ممکن نبود و باید گفت که تحولات ترکیه علاوه بر اروپا در غرب آسیا و سوریه نیز تاثیرگذار خواهد بود. 

وی خاطرنشان کرد: هر فراز و نشیبی که ایران داشته، اتریش ارتباط خود را با ایران حفظ کرده و دو کشور در همه حوزه ها ارتباط نزدیک کاری و دوستانه داشته اند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نگاه جمهوری اسلامی ایران به رابطه با روسیه، نگاهی راهبردی و جامع الاطراف است و در سطح همکاری های سیاسی، دفاعی و اقتصادی است.

* همکاری های راهبردی ایران و روسیه

ولایتی پس از دیدار معاون صدر اعظم اتریش همچنین در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص همکاری های ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم افزود: همکاری ایران و روسیه در سطح راهبردی است.

وی با بیان اینکه نگاه جدید جمهوری اسلامی ایران نگاه به شرق است، اظهار داشت: این نگاه جدید مستلزم اجزائی است که از جمله این اجزاء داشتن ارتباط راهبردی با کشورهایی مانند روسیه و چین است.

ولایتی اضافه کرد: داشتن روابط راهبردی با روسیه نیز مستلزم الزاماتی است که ازجمله آنها داشتن این نوع همکاری ها و مبارزه با تروریسم است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این نوع همکاری مشترک در مبارزه با تروریسم و تهاجم آمریکا و متحدان آن به متحدان ما است و هنگامی که آمریکا و متحدان آن به سوریه و عراق حمله می کنند و قصد شکستن زنجیره مقاومت و کشتار مردم بی گناه این کشور را دارند، طبیعی است که ایران در مقابل آنها بایستد همانگونه که روسیه ایستاده است.

* اقدامات ایران نیازمند تفسیر به رای آمریکا نیست

ولایتی افزود: طی ماه های گذشته، قرارهایی با روسیه و دیگر دوستانمان گذاشته ایم که در برابر این تهاجمات بایستیم که از آن جمله همکاری های دفاعی است که مشاهده کردید و این نیز امر غیرمنتظره ای نیست.

وی در ادامه در خصوص نگرانی آمریکا در این خصوص گفت: اقدامات ایران نیازمند تفسیر به رای آمریکا نیست و تفسیر به رای آمریکا نیز ملاک ما نبوده و برای قابل قبول نیست.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه حرکت جمهوری اسلامی ایران در چارچوب روابط بین الملل است، عنوان کرد: تفسیرهای آمریکا را قبول نداریم و ایران از متحدان منطقه ای خود و همچنین سوریه دفاع می کنند.

* حضور آمریکا در سوریه غیرقانونی است

ولایتی افزود: کمک به سوریه مانند کمک به عراق براساس درخواست دولت قانونی این کشور است.

وی در خصوص حضور آمریکا و متحدان آن مانند عربستان در سوریه گفت: این موضوع خلاف نظر دولت سوریه است و حضور آمریکایی ها غیرقانونی است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران منتظر نشده است که ببیند آمریکایی ها در مورد اقدامات ایران نگران هستند یا نه؛ نگران باشند.

کلید واژه ها: مجمع تشخیص مصلحت نظام


نظر شما :