ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از سردبیری باراک اوباما تا اظهارات تازه ضد ایرانی پلیس دبی

۱۱ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۶۲۷۶۱ اخبار اصلی خاورمیانه
سردبیری باراک اوباما برای یک مجله تخصصی آی تی، اظهارات تازه ضد ایرانی تازه پلیس دبی، دستگیری 21 متهم به فعالیت‌های تروریستی در قزاقستان و کشف تونل‌های 11 ساله داعش در الانبار از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از سردبیری باراک اوباما تا اظهارات تازه ضد ایرانی پلیس دبی

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

کشف تونل های 11 ساله داعش در الانبار

ارتش عراق اعلام کرد به تونل های تازه ای از داعش دست یافته که نشان می دهد حفر آنها دست کم 11 سال طول کشیده است.

به گزارش پایگاه خبری نون، این نشان می دهد که با وجود این که داعش تنها دو سال است وارد عراق شده اما تونل های تحت اختیار آنها دست کم از 9 سال قبل تهیه شده بودند. به گفته بسیاری از کارشناسان ارتش عراق این نشان می دهد که توطئه ورود داعش به عراق از مدت ها قبل کشیده شده بود.

ارتش عراق می گوید که مهندسی تونل ها به گونه ای است که دقت بسیاری در حفاری آنها صرف شده و نشان می دهد که طراحان آن با خیال آسوده و با حمایت خارجی اقدام به حفاری آنها کرده اند.

 

کشف پایگاه های دست نخورده بعثی ها در فلوجه

منابع عراقی می گویند که بعد از پاکسازی شهر فلوجه از لوث داعش، ارتش عراق به نقاطی رسید که برای نخستین بار بعد از سقوط صدام حسین بود که افرادی از حکومت فعلی وارد آن می شدند.

به گزارش پایگاه خبری الفرات نیوز، این مناطق حتی در زمان اشغال عراق توسط امریکا نیز دست نخورده باقی مانده بودند و هیچ کس وارد آنها نشده بود و این مساله سبب شده بود تا به جایی علیه حکومت فعلی عراق تبدیل شوند و از آن جا فعالیت های تروریستی در دیگر مناطق عراق هدایت شوند.

به گفته این افراد این مناطق عموما تحت اختیار بعثی ها و متحدان تکفیری آنها بوده است.

 

زیباری: مالکی و ائتلافش می خواهند دولت را زمین بزنند

هشیار زیباری، وزیر دارایی عراق، نوری مالکی و حامیان او را عامل اصلی تلاش برای استیضاح خود دانست.

او در مصاحبه با شبکه ماهواره ای عراق دجله تأکید کرد که آنچه در مجلس عراق و استیضاح او می گذرد یک نزاع سیاسی واقعی است و افزود که ائتلاف دولت قانون و جبهه اصلاح در پی آن اند که با تحمیل نظر اکثریت سیاسی بر دولت کار قوه قانون گذاری را تعطیل کنند.

او گفت که به زودی شاهد شکل گیری پیمان های سیاسی تازه ای خواهیم بود که به این روند پایان خواهد داد.

او افزود که این گروه در صدد است که به زودی طرح برکناری نخست وزیر و رئیس مجلس را نیز مطرح کند و هدف نهایی آنان زمین زدن دولت است.

زیباری تأکید کرد که ائتلاف دولت قانون و جبهه اصلاح در به دست گرفتن کنترل دولت و مجلس هستند و افزود که همه اتهاماتی که علیه وی در جلسه استیضاح مطرح شد بی اساس و با اهداف سیاسی بوده است.

پیش از این مجلس عراق در جلسه ای پر تنش اعلام کرد که از توضیحات وزیر دارایی دربارۀ سؤالات برخی نمایندگان قانع نشده است.

حمایت رئیس پلیس دبی از فعالیت های تروریستی در ایران

ضاحی خلفان، معاون رئیس پلیس و معاون امنیت دبی که به اظهارات ضد ایرانی خود معروف است و گاهی اوقات از شدت افراط در اظهار نظرش علیه ایران، مورد تمسخر افکار عمومی قرار می گیرد، در تازه ترین اظهار نظر خود ادعا کرده است که باید "اسلام را مجددا در ایران گسترش داد".

به گزارش دروازا نیوز، وی همچنین خواستار حمله نظامی به ایران شده و به ادعای او حمایت از گروه های مسلح ایرانی خارجی برای انجام عملیات نظامی در داخل ایران ضروری است.

 

پیام عربستان به روسیه برای رهایی از باتلاق یمن

پایگاه خبری مدی نیوز، گزارش داد که مقامات عربستانی به مقامات روسی پیام داده اند که حاضرند برای پایان دادن به جنگ یمن همکاری های تازه ای را آغاز کنند.

بنا به این گزارش عربستانی ها از روس ها خواسته اند در حل بحران یمن پا در میانی کنند و اجازه ندهند که بحران یمن بیش از این ادامه یابد.

آنها همچنین خواستار مذاکره دوباره اما جدی تر با حوثی ها شده اند.

 

تقاضای اردوغان از بارزانی

پایگاه خبری اسکای پرس گزارش داد که مقامات ترکیه در سفر مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق به آنکارا از او خواستند از نفوذ خود در میان کردها استفاده کند و اجازه ندهد که کردهای سوریه به مرز با ترکیه نزدیک شوند.

بنا به این گزارش، ترکیه از نزدیک شدن کردهای سوریه به مرز ترکیه نگران است و آن را تهدیدی برای امنیت ملی خود می داند.

به گفته این منابع، ترکیه ای ها از مسعود بارزانی خواسته اند از نفوذ خود استفاده کند و رهبری کردهای سوریه را خود به عهده بگیرد.

ترکیه کردهای سوریه را متهم به همکاری با پ.ک.ک در ترکیه می کند و معتقد است که آنها از رهبران پ.ک.ک در ترکیه دستور می گیرند.

 

بازداشت 21 نفر متهم به عملیات تروریستی در قزاقستان

سازمان امنیت قزاقستان اعلام کرد که 21 نفر را به اتهام همکاری با گروه های تروریستی دستگیر کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این افراد متهم هستند که برای انجام فعالیت های تروریستی در کشورهای آسیای میانه تلاش کرده اند.

قزاقستان همچنین اعلام کرده است سه نفر از این افراد وابسته به گروه های تندروی تکفیری بوده اند.

 

اوباما یک ماه سردبیر مجله می شود

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا در ماه نوامبر به مدت یک ماه سردبیر مجله "وایرد" می شود.

به گزارش ای اف پی، مجله وایرد مجله تخصصی در حوزه تکنولوژی و آی تی است.

مجله وایرد ضمن تایید این خبر اعلام کرد که رئیس جمهوری ایالات متحده به تکنولوژی علاقه بسیاری دارد و برای همین سردبیری این مجله تخصصی را پذیرفته است. وی در این یک ماه با رویکرد رو به آینده تکنولوژی، سردبیری این مجله را بر عهده خواهد داشت.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: کردهای سوریه باراک اوباما ترکیه دبی


نظر شما :