حزبی که تمام آلمان را شکست داد

شیب سیاسی آلمان به سمت افراط

۱۷ شهریور ۱۳۹۵ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۶۲۹۲۰ اخبار اصلی اروپا
حزب مرکل یعنی حزب دموکرا ت مسیحی در نظرسنجی روز یکشنبه در ایالت شمال شرقی مکلنبورگ ـ فورپومرن به جایگاه سوم رسید، و برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم در بدترین نمایش خود پشت سر راست افراطی AFD قرار گرفت.
شیب سیاسی آلمان به سمت افراط

دیپلماسی ایرانی: آنگلا مرکل صدراعظم آلمان روز دوشنبه مسئولیت شکست حزبش در انتخابات منطقه ای ایالت خودش را برعهده گرفت و تاکید کرد که موضع خود را در قبال پناهندگان علی رغم ناراضی بودن رای دهندگان تغییر نخواهد داد. حتی اگر ادامه دفاع مرکل از این سیاست باعث شود رای دهندگان به آغوش پوپولیستی حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان (AFD)» بروند.

حزب مرکل یعنی حزب دموکرات مسیحی در نظرسنجی روز یکشنبه در ایالت شمال شرقی مکلنبورگ ـ فورپومرن به جایگاه سوم رسید، و برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم در بدترین نمایش خود پشت سر راست افراطی AFD قرار گرفت.

مرکل که در چین حضور داشت درباره نتایج به دست آمده گفت: «من از نتیجه بسیار ناراضی هستم.» او که باید تمام آخر هفته را در ملاقات های اجلاس G20 سر کند گفت: «البته این به سیاست های پناهندگی ما مربوط می شود. من رئیس حزب و صدراعظم هستم پس به طور طبیعی من نیز مسئول هستم.»

با این حال مرکل به دفاع از تصمیمش مبنی بر اجازه دادن به بیش از یک میلیون پناهنده برای ورود به آلمان در سال گذشته ادامه می دهد و اصرار دارد که اگر دولت بتواند در فرآیند پذیرش رای دهندگان و ادغام آنها با جامعه آلمان موفق باشد رای دهندگان دوباره به گرد او و حزبش خواهند آمد.

«باید تشخیص دهیم که مردم به اندازه کافی اعتماد به توانایی ما در حل این مشکل را ندارند با این که ما اکنون نیز چیزهای زیادی به دست آورده ایم.» مرکل اضافه کرد که اولویت او در حال حاضر «به دست آوردن دوباره اعتماد» است. حتی با این که او مسئولیت شکست را برعهده گرفته اما یک یادداشت مبارزه تند باقی گذاشته و مشخص کرده است که او به هیچ وجه قصد کنار گذاشتن سیاستش درباره پناهندگان را ندارد. «من هنوز باور دارم که تصمیمی که گرفته ایم درست است و لازم است که کار کردن روی آن را ادامه دهیم.»

آن چه وفاداران به مرکل را نگران می کند کاهش شیب ورود تعداد پناهندگان به آلمان و شرایط توافق اتحادیه اروپا با ترکیه که براساس آن آنکارا متعهد به جلوگیری مهاجران از عبور به سمت یونان است. آن چه بیشتر دولت مرکل در چندماه گذشته به عنوان یک سری اقدامات فوری تصویب کرده و هدف قرار داده است، آموزش آلمانی به تازه واردها و گام های دیگری به سمت ادغام آنها با جامعه است.

در مکلنبورگ - فورپومرن، یک منطقه کم جمعیت روستایی که در آن احزاب جناح راست به طور سنتی دست بالا را دارند، دولت قول داد تعداد کمی از مسلمانان را با جمعیت حاضر ادغام کند اما به نظر می رسد که نکته ای فراموش شده باشد. با توجه به خروجی نظرسنجی ها حتی در این ایالت که تعداد کمی از مسلمانان مهاجر حضور یافتند بسیاری از مردم محلی ـ ازجمله 96درصد از رای دهندگان AFD ـ نگران گسترش افراط گرایی بودند. پیام های ضدمهاجرت و ضد اسلامیAFD  مورد علاقه رای دهندگان است. الکساندر گائولند از مقامات ارشد حزب نگرانی اش را این طور بیان می کند: «آنها به تدریج میهن خود را از دست می دهند.»

رای دهندگان جدید و علاقه به راست

هسته اصلی حامیان AFD را جوانانی تشکیل می دهند که در انتخابات گذشته حق رای نداشتند. این حزب که 21 درصد آرا یا 180هزار رای را به خود اختصاص داد و از این تعداد 55هزار رای به رای اولی های آلمان اختصاص داشت.

خروجی نظرسنجی ها نشان می دهد، بیشتر رای دهندگان به  AFD از این میل انگیزه گرفتند که صدای نارضایتی خود را به احزاب حاکم برلین نشان دهند. با وجود پیشرفت این حزب اما باز پیش بینی های ناظران سیاسی این احتمال را می دهد که حزب سوسیال دموکرات به رهبری مرکل با ائتلاف با محافظه کاران راست رای کافی برای پیروزی در انتخابات و تشکیل دولت جدید را خواهد داشت. اگرچه حزب سوسیال دموکرات به رهبری مرکل سخت ترین شکست را از AFD متحمل شد اما تمام احزاب بزرگ و تاثیرگذار آلمان در این شکست دخیل بودند. 22هزار رای از CDU و 15هزار رای از ADR به حساب پوپولیست ها واریز شد.

دست چپی ها کمی بیش از 13 درصد آرا را به دست آوردند، نتیجه ای که 5 درصد پایین تر از آرای آنها در سال 2011 بود. منطقه ای که دژی محکم برای پست کمونیست بود فروریخت. برند رازینگر، رهبر حزب می گوید: «باید سخت در این باره فکر کنیم و عواقب را بپذیریم.»

حزب دست راست افراطی ملی دموکرات (NPD) نیمی از حامیان خود یعنی 20هزار نفر را به AFD باخت. حزب نئونازی نیز پنج درصد از آرای خود را از دست داد، عددی که امنیت این حزب برای به دست آوردن کرسی در مجلس را برای اولین از سال 2006 به بعد به خطر می اندازد. سبزها هم که در انتخابات گذشته از ترس رای دهندگان از فاجعه هسته ای فوکوشیما بهره برده بودند سقوطی 5 درصدی را تجربه کردند و تنها 4,8 درصد از آرا را کسب کردند.  

مکلنبورگ - فورپومرن دورافتاده از نظر اندازه کوچک است و ناحیه کم جمعیتی محسوب می شود. بسیاری از جوانان پس از اتحاد مجدد این ایالت را در جستجوی فرصت های اقتصادی بهتر ترک کرده اند. بر اساس پیش بینی های دولت انتظار می رود که 14 درصد از جمعیت 1,7میلیون نفری این ناحیه تا سال 2020 کاهش یابد.

در مقایسه، در حدود 18 میلیون نفر در ایالت نورد راین وستفالیا، بزرگترین ایالت آلمان زندگی می کنند. و در ایالت باواریا بیش از 12 میلیون نفر زندگی می کنند. جمعیت این دو ایالت نیز در حال رشد است. با این وجود نتایج به دست آمده در ایالت مکلنبورگ - فورپومرن که مهاجرت و رکود اقتصادی را تجربه می کند از نظر تحلیلگران سیاسی شیب چشم انداز سیاسی آلمان به سمت افراط را نشان می دهد.

منبع: پولیتیکو/ ترجمه: روزبه آرش

کلید واژه ها: آنگلا مرکل آلمان


نظر شما :