افشای راز سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی از زبان پرز

۱۱ مهر ۱۳۹۵ | ۲۰:۲۶ کد : ۱۹۶۳۵۷۲ سرخط اخبار

راز رژیم صهیونیستی درخصوص مالکیت سلاح های هسته ای به دنبال انتشار یک مصاحبه شیمون پرز پیش از مرگش که در آن پذیرفته بود که خودش بنیانگذار برنامه تسلیحات هسته ای این رژیم بوده، سرانجام علنی شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه دیلی میل، رهبران اسرائیل تا پیش از این از پذیرفتن اینکه دارای سلاح هسته ای هستند خودداری می کردند و ترجیح می دادند دشمنانشان را در شک و تردید نگه دارد. با این حال شیمون پرز، رئیس پیشین رژیم صهیونیستی که روز پنج شنبه گذشته در سن 93 سالگی مرد در مصاحبه ای پیش از مرگش نه فقط داشتن سلاح هسته ای توسط اسرائیل را تایید می کند بلکه اذعان می کند به اینکه خودش معمار این برنامه بوده است.

این اعتراف صادقانه در پی چند دهه گمانه زنی درباره اینکه اسرائیل توانسته در نیروگاه هسته ای دیمونا بمب اتمی بسازد مطرح می شود. مقامات اسرائیل تا پیش از این تاکید می کردند که این نیروگاه هسته ای عمدتا مصرف پژوهشی و علمی دارد.

پرز در مصاحبه با مجری آمریکایی ـ اسرائیلی به نام "دافنه باراک"، اذعان کرد: در موضع من پارادوکسی وجود ندارد، من می خواستم اول قدرتمان را تقویت کنم تا پس از آن ما بتوانیم صلح را برقرار کنیم.

پرز در این مصاحبه می گوید: من این را به کوتاه ترین و صریح ترین روش ممکن که می توانستم گفتم که ترکیب آنها (صلح و سلاح هسته ای) یک تناقض نیست بلکه یک ترکیب است. من فکر می کردم این حقیقت که ما در آن زمان بمب اتمی می سازیم خطر جنگ را متوقف خواهد کرد.

پرز در ادامه مصاحبه می گوید که توانسته "بن گوریون"، رئیس اسبق رژیم صهیونیستی را راضی کند به اینکه در سال 1955 یک راکتور هسته ای بسازد و علت آن ترس از تهدید همسایگان بوده است.

پرز اظهار کرد: من شدیدا معتقد بودم که اسرائیل آن را احتیاج دارد، هیچ کسی به حرف های من گوش نکرد اما من بن گوریون را مجاب کردم و حمایت او را به دست آوردم. او برخلاف همه از من حمایت کرد.

این مصاحبه شیمون پرز در راستای سری مصاحبه های دافنه باراک با برخی مقامات و مشاهیر جهان موسوم به "چهره ها از زبان خودشان" انجام شده است.

هنری کسینجر، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا نیز در یک مستند به نام "شهروند شیمون" همچنین تایید کرده که مساله بلندپروازی های هسته ای اسرائیل را با پرز در میان گذاشته و گفته که این راه رفتن به پای میز مذاکره است.

همچنین پرز اظهار کرده که ابهام بر سر سلاح های هسته ای اسرائیل به نفع اسرائیل بوده است.

وی خاطرنشان کرد: من با عمرو موسی، وزیر خارجه اسبق مصر دوست بودم، یک روز او به من گفت شیمون ما دوستان خوبی هستیم، من را به نیروگاه دیمونا ببر تا ببینم شما آنجا چه کار می کنید اما من در پاسخ به او گفتم آیا دیوانه شده ای! اگر من این کار را انجام بدهم تو دیگر نگران نخواهی بود، من می خواهم تو همچنان نگران و مرعوب باقی بمانی!

کلید واژه ها: پرز شیمون


نظر شما :