حیات حزب جمهوری خواه پس از ترامپ

جنگی تمام عیار در راه است

۲۶ مهر ۱۳۹۵ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۶۳۸۸۱ اخبار اصلی آمریکا
جمهوری خواهان کمربندهای خود را برای جنگ درون حزبی پس از انتخابات محکم می کنند.
جنگی تمام عیار در راه است

نویسنده: دیوید اسمیت و بن جیکوب

دیپلماسی ایرانی: حال و روز این روزهای حزب جمهوری خواه ایالات متحده چیزی شبیه روزهای پایانی رایش سوم است، زمانی که رهبری آلمان مرتبا اخبار ناخوشایندی از میادین جنگ دریافت می کرد. روزهایی که همه جا صحبت از اتهاماتی چون خیانت و عوامفریبی بود. این روزها هم بسیاری دونالد ترامپ را با آدولف هیتلر نازی مقایسه می کنند. البته یک تفاوت وجود دارد، برخلاف آلمان های نازی، به نظر می رسد که جمهوری خواهان آگاهی کمی از شکست قریب الوقوع خود دارند یا هنوز درک نکرده اند که این اتفاق چطور افتاده است. در عوض، نگرش ها دقیقا همانند نگرش کسانی است که پس از جنگ جهانی اول معتقد بودند ارتش آلمان شکست نخورد بلکه این سوسیالیست ها و جمهوری خواهان بودند که به ارتش خیانت کردند. امروز هم مانند آن دوران افسانه "خنجر در پشت" نازی ها، میان جمهوری خواهان آمریکا شایع شده است.

دونالد ترامپ در نظرسنجی های ملی وضعیت خوبی ندارد و گاهی اوقات اختلافش با هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات، دو رقمی هم می شود. حالا که دموکرات ها حتی در ایالت هایی که به طور سنتی به جمهوری خواهان رای می دهند، مانند جورجیا و یوتا پیشتاز هستند، امیدوارند بتوانند پس از انتخابات ریاست جمهوری اکثریت سنا و مجلس نمایندگان را هم به دست آورند. بسیاری چون مایکل بارون، تحلیلگر موسسه اینترپرایز، معتقدند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از همین حالا به اتمام رسیده است.

ترامپ در نظرسنجی های سپتامبر موقعیت خوبی داشت اما در اکتبر سقوط کرد. انتشار ویدئوی سخنان توهین آمیز او درباره زنان واکنش های بسیاری را در پی داشت و باعث شد که بیش از 160 تن از رهبران جمهوری خواه از او اعلام برائت کنند. ترامپ در مقابل با حمله به پل رایان، رییس جمهوری خواه مجلس نمایندگان، علیه اعضای حزب خود اعلام جنگ کرد.

جمهوری خواهان امروز بیش از هر زمانی نگران هستند که هشتم نوامبر (روز برگزاری انتخابات) نه پایان که آغاز یک جنگ تمام عیار درون حزبی باشد. آنها با این پرسش ها مواجه اند که آیا ترامپیسم می تواند حیات سیاسی ترامپ را حفظ کند و کسانی که از ترامپ حمایت می کنند می توانند کاندیدای خود را حفظ کنند؟ چه کسی می تواند حزب آبراهام لینکن را متحد کند؟ چه کسی می تواند از چهارمین شکست متوالی تاریخی حزب در انتخابات 2020 جلوگیری کند؟ 

چارلی سایکس، تحلیلگر سیاسی، می گوید: «کسی نمی داند فردای روز انتخابات برای حزب جمهوری خواه چه چیزی باقی خواهد ماند. من با هر مقام جمهوری خواهی که صحبت کردم بیشتر از این که عصبانی باشد عمیقا نسبت به آینده حزب اندوهگین و نگران است. خسارتی که ترامپ به بار آورده هشتم نوامبر به پایان نخواهد رسید. فکر نمی کنم که هیچ یک از اعضای حزب جمهوری خواه دقیقا بدانند که حزب در فضای پساترامپ چه حال و روزی خواهد داشت. آنها امیدوارند این کابوسی زودگذر باشد اما من فکر نمی کنم که جنگ داخلی به این زودی ها تمام شود.»

سایکس که رییس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا را از زمانی که برای نخستین بار در سال 1998 در انتخابات پیروز شد، می شناسد می گوید تنها کسی که می تواند از ویرانه های حزب به عنوان رهبر آینده ظهور کند، پل رایان است.

پس از شکست میت رامنی از باراک اوباما، مقام های حزب جمهوری خواه در بررسی عوامل شکست به این نتیجه رسیدند که برای رسیدن به کاخ سفید باید به دنبال آرای جوانان، زنان و اقلیت ها در ایالات متحده باشند. سایکس با اشاره به سخنان جنجالی ترامپ می گوید: «آنها دقیقا بر عکس عمل کردند. آنها به این نتیجه رسیده بودند که اگر می خواهند حزبی ملی باشند نمی توانند در انتخابات پیروز شوند مگر این که بتوانند حمایت زنان، آمریکایی - آفریقایی ها، لاتین زبان ها و جوانان را داشته باشند.»

اما دونالد ترامپ با توسل به شعارهای ضدمهاجرت تنها در مقام جلب حمایت رای دهندگان سفید پوست برآمد. لانهی چن، مدیر سیاست های ستاد انتخاباتی میت رامنی می گوید: «برای موفقیت حزب، باید روی بخش هایی از جمعیت آمریکا تمرکز شد که در حال رشد هستند. فکر می کنم این یکی از چالش هایی است که در روزهای پسا انتخابات باید سریعا مورد توجه قرار بگیرد و به آن رسیدگی شود.»  

مساله دیگری که حزب جمهوری خواه با آن رو به روست چالش هواداران ترامپ است. همین حالا هم حامیان ترامپ به شدت از رویگردانی رهبران حزب از او دلخور هستند. آنا ریگدون، یکی از حامیان ترامپ که تی شرت تبلیغاتی او را بر تن دارد، می گوید "سیاستمدارانی که دست از حمایت ترامپ برداشته اند باید از خودشان شرمنده باشند به خصوص پل رایان و خانواده جورج بوش". ریگدون می گوید: «اگر ترامپ در انتخابات شکست بخورد مسئولیت این شکست متوجه پل رایان و دیگر جمهوری خواهانی است که از او حمایت نکردند. من در انتخابات سنا هم به راب پورتمن (جمهوری خواه) رای نخواهم داد. او از جمله کسانی بود که اعلام کرده است که دیگر از ترامپ حمایت نمی کند.»

اغلب حامیان ترامپ نتایج نظرسنجی هایی که از شکست فاجعه بار او در انتخابات خبر می دهند را رد می کنند. لیندا هرناندز، یکی از حامیان لاتین بار ترامپ می گوید: «نظرسنجی ها را باور ندارم چرا که به اعتقاد من رسانه های لیبرال ذهن همه را کنترل می کنند.»  

خطر جدی برای جمهوری خواهان این است که با شکست ترامپ در انتخابات، بسیاری از حامیان او که به رسانه ها و نظرسنجی ها باور ندارند به این نتیجه برسند که حزب به آنها خیانت کرده است. جمهوری خواهان نگران هستند که حامیان ترامپ، همان طور که خود بارها در سخنرانی هایش اشاره کرده است، باور خواهند کرد که از پشت خنجر خورده اند.

ناظران بر این باورند که حداقل سه طیف در حزب جمهوری خواه برای به دست گرفتن کنترل حزب با یکدیگر کشمکش خواهند داشت: نظریه پردازان که پل رایان رهبری آنها را خواهد داشت، حامیان تشکیلات سنتی حزب که جورج بوش پدر و پسر نمایندگی آنها را دارند (و هیچ کدام هم نامزدی ترامپ را تایید نکردند)؛ و شاخه ای جمهوری خواهان موسوم به "بریتبارت" که مدیر اجرایی ستاد انتخاباتی ترامپ رهبری آن را بر عهده دارد.

ریک تیلر، تحلیلگر سیاسی و سخنگوی سابق ستاد انتخاباتی تد کروز جمهوری خواه، می گوید: «یک جنگ در راه است. شاخه بریتبارت می خواهد اراده خود را به حزب و برند جمهوری خواهی تحمیل کند، گروهی که به دنبال پیروزی به هر قیمت است و هیچ فلسفه ای ندارد. تشکیلات وضعیت خوبی دارد اما در سطوح بالا. محافظه کاران در مجموع با کمبود بودجه روبه رو هستند و رهبری ندارند که بتواند آمریکایی ها را برای حمایت از این حزب متقاعد کند.»

منبع: گاردین / تحریریه دیپلماسی ایرانی / 30

کلید واژه ها: ترامپ حزب جمهوری خواه پل رایان انتخابات ریاست جمهوری امریکا


نظر شما :