مناظره‌ای که کار جمهوریخواهان را تمام کرد

خودکشی ترامپ

نویسنده خبر: حسین هوشمند
در حالی که رسوایی جنسی به ترامپ ضربه شدیدی وارد کرد و وی قصد داشت با استفاده از این مناظره مجدداً شانسش را برای پیروزی احیا کند، اما اظهار تشکیک درباره سلامت انتخابات و نپذیرفتن نتیجه آن در صورتی که شکست بخورد اشتباه دیگری بود که وی مرتکب شد.
خودکشی ترامپ

دیپلماسی ایرانی: آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میان هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ چهارشنبه شب در دانشگاه نوادا در لاس وگاس برگزار شد. این مناظره که 18 روز قبل از انتخابات برگزار شد آخرین فرصت ترامپ برای جلوگیری از سقوط آزاد بود اما وی باز هم موفق نشد جلوی پیشروی های کلینتون را بگیرد.

اشتباه مهلک ترامپ

در کنار انتقادات بجایی که کلینتون و ترامپ همانند مناظره های قبلی از یکدیگر انجام می دادند، همچون بحث عملکرد کلینتون در وزارت خارجه، کمک های مالی به بنیاد کلینتون، ایمیل های کلینتون و رسوایی جنسی ترامپ، موضوع جدیدی که در این مناظره صورت گرفت بحث قبول نتیجه انتخابات بود.

کریس والاس، مجری فاکس نیوز از ترامپ درباره قبول نتیجه انتخابات پرسید و این نکته را مطرح کرد که با توجه به این که ترامپ بارها مدعی تقلب در انتخابات شده است در صورتی که در انتخابات شکست بخورد آیا نتیجه را خواهد پذیرفت؟ والاس به این مسئله اشاره کرد که: «در آمریکا سنتی که وجود دارد این است که فارغ از رقابت های سخت انتخاباتی، نامزد بازنده نتیجه انتخابات را می پذیرد و این در راستای منافع ملی است و کشور دوباره متحد می شود، آیا شما می خواهید بگویید به این سنت پایبند نخواهید بود؟»

ترامپ در پاسخ گفت: «من همان زمان در این رابطه اظهار نظر خواهم کرد.» ترامپ از دادن پاسخ طفره رفت و اعلام نکرد که نتیجه انتخابات را می پذیرد.

این یکی از بزرگترین اشتباهات ترامپ در طول زندگی اش بود. همانند بیشتر گاف هایی که داده این مسئله هم در واقع اشتباه نبود بلکه بیان صادقانه ای از طرف وی بود که همانند خودکشی بود. این اظهارات از سوی ترامپ در حالی صورت می گیرد که وی منفورترین کاندیدای تاریخ معاصر در انتخابات ریاست جمهوری است.

در حالی که رسوایی جنسی به ترامپ ضربه شدیدی وارد کرد و وی قصد داشت با استفاده از این مناظره مجدداً شانسش را برای پیروزی احیا کند، اما اظهار تشکیک درباره سلامت انتخابات و نپذیرفتن نتیجه آن در صورتی که شکست بخورد اشتباه دیگری بود که وی مرتکب شد.

ترامپ نباید دغدغه سلامت انتخابات را داشته باشد چون اگر شکست بخورد به خاطر اشتباهات خودش بوده است و نه تقلب در انتخابات. در جامعه آمریکا برخلاف اروپا هنوز مسائل اخلاقی و بنیان خانواده اهمیت دارد، بنابراین رسوایی جنسی و اظهارات و اعمال رکیک و منافی عفت ترامپ نمی تواند از سوی مردم مورد قبول واقع شود، به همین دلیل وی پس از این رسوایی دچار سقوط در نظرسنجی ها شد.

نکته دیگر این است که در فضای سیاسی آمریکا پذیرفتن نتیجه انتخابات اهمیت دارد و جزء سنت های دموکراسی در این کشور محسوب می شود. پس در حالی که ترامپ با انتقادات بجا از عملکرد کلینتون و بیان برخی مشکلات سیاسی آمریکا توانسته است طرفدارانی برای خودش دست و پا کند، اما چنین اقدامات و اظهاراتی که در تضاد با ارزش های اخلاقی و سیاسی جامعه است موجب می شود تا وی شانس اش برای پیروزی در انتخابات را به مرور از دست بدهد.

کلینتون در واکنش به این اظهارات ترامپ به خوبی توانست از فرصت استفاده کند و به نکات ظریفی اشاره کرد: «ترامپ در انتخابات مقدماتی آیووا و ویسکانسین باخت و پس از آن کل سیستم انتخابات مقدماتی را زیر سوال برد، هنگام رسیدگی به پرونده دانشگاه ترامپ گفت که دادگاه و قاضی علیه وی هستند، جایزه امی را نبرد گفت دست اندرکاران جایزه امی علیه وی هستند. سیستم وی این طوری است و همیشه اینجوری فکر می کند. این وحشتناک است، وقتی می بیند دارد می بازد می گوید همه چیز علیه من است.»

آسوشیتدپرس در گزارشی در این باره نوشت: «ترامپ چهارشنبه شب با رد پذیرفتن نتیجه انتخابات در صورت شکست در مقابل کلینتون، یکی از قطب های اصلی دموکراسی آمریکا را مورد تهدید قرار داد. نامزد دموکرات این مقاومت ترامپ را وحشتناک نامید.»

بن گینزبورگ، یکی از وکلایی که در جریان انتخابات سال 2000 در قضیه فلوریدا به جورج دبلیو بوش کمک کرده بود در این رابطه می گوید: «ترامپ بهترین عملکردش در مناظره را داشت. اما این اهمیتی ندارد.»

جیکوب هیلبرن، سردبیر مجله نشنال اینترست معتقد است که ترامپ مناظره را واگذار نکرد بلکه در آن مردود شد. هیلبرن نپذیرفتن نتیجه انتخابات توسط ترامپ را اشتباه بزرگی نامید.

مایکل کازین، استاد تاریخ دانشگاه جورج تاون می گوید: «با وجود افشاگری هایی که درباره عملکرد کلینتون در زمان وزارت خارجه مطرح شد، وی پس از کنوانسیون ملی دموکرات ها، پیروز انتخابات ریاست جمهوری شد. هیچ کدام از اظهارات وی یا ترامپ در مناظره چهارشنبه شب نتوانست این واقعیت را تغییر دهد. عملکرد ترامپ در 18 ماه اخیر نشان داد وی به جای عظمت آمریکا به دنبال انتشار نفرت بیشتر در کشور است.»

تئودور جانسون، عضو بنیاد آمریکای جدید و استاد دانشگاه جورج تاون می گوید: «مناظره چهارشنبه شب نشان داد ترامپ بیشترین آمادگی اش در مناظره ها را در این مناظره داشت، اما بیشترین آمادگی مانع از این نشد که وی بزرگترین ضربه را به کمپین خودش وارد نکند.»

بیل شر، نویسنده نشریه پولیتیکو می گوید: «کیک پخته شد. پس از رد پذیرفتن نتیجه انتخابات توسط ترامپ، هیچ امیدی برای این که وی بتواند بازی را تغییر دهد، وجود ندارد. همه به جز طرفداران متوهم ترامپ قبول دارند که هیلاری کلینتون رئیس جمهور بعدی آمریکا است.»

نظر مردم چیست؟

براساس نظرسنجی سی ان ان که پس از برگزاری مناظره صورت گرفت، 52 درصد از بینندگان، کلینتون و 39 درصد ترامپ را برنده این مناظره می دانند.

براساس نظرسنجی پولیتیکو از اعضای دو حزب دموکرات و جمهوری خواه، اکثریت اعضای هر دو حزب معتقدند که کلینتون عملکرد بهتری داشت. 53 درصد از جمهوری خواهان و 99 درصد از دموکرات ها عملکرد کلینتون را بهتر می دانند و در مقابل تنها 47 درصد از جمهوری خواهان و 1 درصد از دموکرات ها عملکرد ترامپ را بهتر می دانند.

80 درصد جمهوری خواهان می گویند ترامپ باید نتیجه انتخابات را می پذیرفت و 99 درصد دموکرات ها هم همین نظر را دارند. تنها 20 درصد از جمهوری خواهان حرف ترامپ را تایید می کنند.

76 درصد از جمهوری خواهان معتقدند که در سه مناظره تلویزیونی، کلینتون عملکرد بهتری داشت و 100 درصد دموکرات هم همین عقیده را دارند. فقط 24 درصد از جمهوری خواهان عملکرد ترامپ را بهتر می دانند.

نظرسنجی

براساس نظرسنجی های صورت گرفته توسط نیویورک تایمز، کلینتون هم اکنون از شانسی 92 درصدی برای پیروزی در انتخابات برخوردار است و شانس ترامپ تنها 8 درصد است. این در حالی است که 20 روز پیش شانس کلینتون 70 درصد و شانس ترامپ 30 درصد بود.

براساس میانگین نظرسنجی ها، کلینتون با 45.8 درصد از ترامپ با 39.5 درصد پیشی گرفته است. در اکثر نظرسنجی های صورت گرفته فاصله کلینتون بیشتر از 5 درصد است.

دونالد ترامپ با اشتباهاتی که از خودش نشان داد شانسش برای پیروزی در انتخابات را به پایین ترین حد رساند، آیا وی می تواند استباهات مهلکش را جبران کند؟

حسین هوشمند

نویسنده خبر

عضو هيئت تحريريه ديپلماسي ايراني

hossein. houshmand@gmail.com

 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ترامپ کلینتون مناظره انتخابات 2016 انتخابات آمریکا


نظر شما :