تصمیم دیوان عالی پاکستان برای تفحص در اموال نواز شریف

پیروزی نوازشریف یا عمران خان؟

۱۴ آبان ۱۳۹۵ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۶۴۳۴۳ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
عاشق حسین طوری، مدیر رادیو پشتو: اکثر سیاسیون پولدار و فاسد پاکستان از راه های نامشروع پول درمی آورند یا از خزانه دولت به جیب می زنند یا به بانک های خارجی به ویژه سوئیس انتقال داده اند یا هم در کشوری مانند پاناما شرکت تاسیس کرده اند.
پیروزی نوازشریف یا عمران خان؟

عاشق حسین طوری، تحلیلگر مسایل افغانستان و پاکستان

دیپلماسی ایرانی: درجه حرارت سیاسی پاکستان که امروز ممکن بود با درگیری ها و برخوردهای فیزیکی بین فعالان و هواداران حزب نهضت انصاف و نیروهای پلیس داغ تر و حتی احتمال می رفت اسلام آباد به میدان جنگ تبدیل شود؛ اما با تصمیم دیوان عالی مبنی بر تفتیش از نخست وزیر نوازشریف در تاریخ 3 نوامبر فروکش کرد. عمران خان، رهبر نهضت انصاف طی سخنانی که برای هواداران در اسلام آباد ایراد کرد، ضمن ابراز خوشحالی از تصمیم دیوان عالی این امر را پیروزی اخلاقی خود اعلام و به هواداران و فعالان حزب خود گفت تحصن شما، اسلام آباد را به روز تشکر تبدیل می کند؛ از این رو در میدان رژه اسلام آباد از سوی نهضت انصاف به عنوان روز تشکر برگزار شد .او همچنین گفت برای اولین بار در تاریخ 3 نوامبر یک قدرتمند در دیوان عالی مورد تفتیش قرار می گیرد.

این در حالی است که چودری نثار علی خان، وزیر کشور پاکستان نیز در کنفرانس مطبوعاتی خود در اسلام آباد گفت که این چیزی که دیوان عالی اعلام کرد، نخست وزیر نوازشریف آن را 4 ماه قبل اعلام کرده و آماده احتساب بود و حکومت نوازشریف تصمیم دیوان عالی را پیروزی خود قلمداد می کند. ولی حقیقت امر این است که نوازشریف هم زیر بار آغاز احتساب از خود نمی رفت و هم راه کار پروسه تحقیقات که از سوی دیگر احزاب ارائه شده بود را قبول نداشت و فقط خواستار اعمال راهکار حکومتی در این زمینه بود. ولی اکنون دیوان عالی از هر دو طرف اعم از حکومت و هم مخالفان  از جمله عمران خان خواسته است نکته نظرات برای راه کار رسیدگی به پرونده اوراق پاناما را ارائه دهند تا براساس آن  کمیسیون تشکیل شده و هر چه زودتر تحقیقات آغاز شود.

بسم الله خان کاکر، دبیرکل حزب مردم در ایالت بلوچستان پاکستان درباره این که تبدیل تحصن امروز نهضت انصاف به روز تشکر، پیروزی نهضت انصاف به هبری عمران خان است یا پیروزی حزب حاکم مسلم لیگ می گوید:" پیروزی هیچ کدام محسوب نمی شود." به گفته او دیوان عالی با میانجیگری خود سعی کرد هر دو طرف قضیه به طور کامل ضایع نشوند و برای هر دو طرف مسیر آبرومندانه برای برون رفت از این بحران فراهم کرد. کاکر بیان کرد حقیقت امر این است ارتش که عملا نه قانونا در راس کل امور کشور است به هر دو طرف هشدار داد که دست از این لج بازی ها بردارند و بر سر یک مکانیسم به تفاهم برسند؛ درغیر این صورت با وخیمتر شدن اوضاع، ارتش وارد میدان خواهد شد .

ناگفته نماند عمران خان چند روز قبل به دولت پیشنهاد داده بود اگر با تحقیقات توسط کمیسیون قضایی موافقت کند در نوامبر تحصن در اسلام آباد نخواهد کرد . کاکر ضمن اشاره به فساد مالی در پاکستان گفته هیچ سازمان حکومتی ، امنیتی، قضائی ،ارتش و سیاسیون در این کشور نیست که آلوده به فساد مالی نباشند . به گفته او اگر چه عمران خان " نسبتاً " در این قضیه پاک است، ولی افراد دور و بر او در نهضت انصاف، آلوده به فساد مالی اند . او  ادامه می دهد: "با توجه به همین حقیقت باور ندارد که پرونده مالی در رابطه با شرکت های پاناما به این آسانی و راحتی مورد تفتیش و تحقیق قرار بگیرد و افراد دخیل در آن مجازات شوند . به هر حال باید دید که رئیس دیوان عالی کشور که در  همین ماه _ نوامبر _ بازنشست می شود، آیا می خواهد از خود نام نیک در تاریخ پاکستان به جا بگذارد؟"

اکثر سیاسیون پولدار و فاسد پاکستان از راه های نامشروع پول درمی آورند یا از خزانه دولت پول به جیب می زنند یا پول های خود را به بانک های خارجی به ویژه سوئیس انتقال داده اند یا هم در کشوری مانند پاناما شرکت تاسیس کرده اند تا هم مالیات ندهند و پولشویی نیز صورت بگیرد. ناگفته نماند عمران خان در سال 1983 در پاناما شرکت تاسیس کرده بود و سه فرزند نوازشریف به نام های حسن نواز، حسین نواز و مریم نواز و همچنین دامادش در پاناما شرکت دارند و خانه هایی مانند کاخ در لندن نیز خریداری کرده اند. آقای بسم الله خان کاکر می گوید:" پاکستان نیاز به تحول و دگرگونی اساسی دارد و تا زمانی که این کار صورت نگرفته است وضعیت پاکستان از نظر اقتصادی،سیاسی و امنیتی وخیم تر خواهد شد."

کلید واژه ها: عمران خان نهضت انصاف نوازشریف پاکستان عاشق حسین طوری


نظر شما :