اردوغان: آلمان به پناهگاه امن تروریست‌ها تبدیل شده است

۱۵ آبان ۱۳۹۵ | ۰۲:۰۶ کد : ۱۹۶۴۳۹۱ سرخط اخبار

رئیس جمهور ترکیه، مسئولان آلمانی را به پناه دادن به "تروریست ها" متهم کرده و گفت: برلین از تحویل کودتاچیان تحت تعقیب آنکارا خودداری می کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه مسئولان آلمانی را به پناه دادن به "تروریست ها" متهم کرده و تاکید کرد: تاریخ، این کشور را محاکمه خواهد کرد.

اردوغان تاکید کرد: آلمان از مدت ها قبل اعضای حزب کارگر کردستان (پ.ک.ک) و نیز چپ گراهای جبهه حزب آزادی مردمی که "حملات مسلحانه ای را در ترکیه ترتیب داده اند" در خود جای داده است.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه گفت: ما از آلمان هیچ انتظاری نداریم اما تاریخ، این کشور را به جرم تحریک به تروریسم محاکمه خواهد کرد و آلمان پناهگاه امن و مهمی برای تروریست ها شده است.

وی افزود: ما نگران این مساله هستیم که آلمان به عنوان کشوری که در طول سال ها از پ.ک.ک و جبهه حزب آزادی مردمی حمایت کرده و به حیاط خلوت سازمان "تروریستی" گولن تبدیل شود.

ازدوغان ادامه داد: ترکیه بیش از چهار هزار درخواست تحویل کودتاچیان و عاملان کودتای نافرجام اخیر را به برلین داده اما تاکنون هیچ پاسخ مثبتی دریافت نکرده است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز چهارشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی در برلین اقدامات دولت ترکیه علیه رسانه ها را بسیار "نگران کننده" توصیف کرد و گفت: از نظر من و مجموعه دولت برلین محدود کردن آزادی رسانه ها و مطبوعات و آزادی بیان برای بارها و بارها در ترکیه به شدت نگران کننده است.

مرکل درباره بازداشت ده ها خبرنگار و مسئول روزنامه جمهوریت نیز گفت: آخرین نمونه این اعمال محدودیت ها برای روزنامه نگاران و سردبیر روزنامه جمهوریت رخ داد.

اردوغان در واکنش به این اظهارات مرکل مدعی شد: آنها می گویند که نگرانیم و ما به آنها می گوییم همین موضعگیری شما باعث نگرانی ماست.

رئیس جمهور ترکیه در این میان اشاره ای به اشخاصی که درخواست تحویل آنها را از آلمان داشته نکرد اما طبق اعلام رسانه های ترکیه ای بسیاری از حامیان فتح الله گولن که به آلمان پناهنده شده اند، از جمله این افراد هستند.

وی ادامه داد: آلمان می خواهد به حیاط خلوت سازمان گولن در ترکیه تبدیل شود و اعضای حزب پ.ک.ک و جبهه حزب آزادی مردمی را که هر دو از نظر ما "تروریستی" هستند در خود پناه داده است.

آنکارا، گولن را که در آمریکا اقامت دارد، متهم به ترتیب دادن کودتای نظامی تابستان گذشته این کشور کرد اما گولن قاطعانه این مساله را رد کرده است.

از سوی دیگر در پی بازداشت تعدادی از  رهبران و نمایندگان پالمانی طرفدار کردها در ترکیه، آلمان کاردار ترکیه را فراخواند.

کلید واژه ها: گولن برلین


نظر شما :