اتفاق امریکایی

انتخاب میان بد و بدتر امروز آغاز می‌شود

نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
در حالی اروپایی‌ها و متحدان آسیایی امریکا از آمدن ترامپ نگران هستند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نامزد جمهوریخواهان را بر نامزد دموکرات‌ها ترجیح می‌دهد.
انتخاب میان بد و بدتر امروز آغاز می‌شود

دیپلماسی ایرانی: انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا امروز سه شنبه ساعت 14:30 به وقت تهران از ایالت های شرقی امریکا آغاز می شود و با توجه به چرخش ساعت به مرور تا ایالت های بعدی امریکا ادامه می یابد. این انتخابات متفاوت از هر انتخابات دیگری در ایالات متحده است. این انتخابات نه فقط برای مردم خارج از امریکا و دیدگان خیره جهانیان بلکه برای حتی مردم داخل امریکا نیز انتخاب میان بد و بدتر است. یکی هیلاری کلینتون را بدتر از دونالد ترامپ می داند، دیگری ترامپ را بدتر از کلینتون.

همان طور که در خارج از امریکا نیز چنین رویکردی وجود دارد، در حالی اروپایی ها و متحدان آسیایی امریکا از آمدن ترامپ نگران هستند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نامزد جمهوریخواهان را بر نامزد دموکرات ها ترجیح می دهد.

همین نگاه در دنیای عرب نیز حاکم است. مردم عرب خاورمیانه که در سال های اخیر تلخ ترین و سخت ترین دوران زندگی خود را گذرانده اند در برابر خود کلینتونی را می بینند که به اشغال عراق رای داد و در زمان وزارت خارجه او انقلاب های موسوم به بهار عربی که در نهایت به زمستان سرد عربی، منتهی شدند، رقم خوردند.

از آن سو ترامپی در برابر آنها ایستاده است که شعارهای ضد اسلامی سر می دهد و مبلغ اسلام ستیزی، مهاجرستیزی و افراط گرایی است. با همه اینها صحنه انتخابات امریکا برای بسیاری از ناظران عرب مهم است.

اروپایی ها از این می ترسند که پیروزی ترامپ بر افکار عمومی جهان غرب تاثیر بگذارد و شاهد ظهور دوباره فاشیسم و راست افراطی در قاره اروپا باشیم. اروپایی که از هم اکنون بازگشت راست افراطی به قدرت به کابوسی برای آن تبدیل شده و در کشورهایی نظیر لهستان و مجارستان و اتریش توانسته خود را به هسته قدرت نزدیک کند و قدرتی بی سابقه به دست آورد. اروپایی ها از این می ترسند که پیروزی پوپولیسم در امریکا نویددهنده پیروزی راست افراطی در فرانسه و آلمان و حتی انگلیس باشد. اما در مقابل کسی را هم می بینند که سابقه درخشانی ندارد. هیلاری کلینتون در دوران تصدی گری وزارت امور خارجه اش پرونده درخشانی از خود به جا نگذاشت که اروپایی ها بتوانند آرزوی آمدن او را به قدرت داشته باشند.

با این همه اهل تدبیر می گویند، هیلاری بد بهتر از ترامپ بدتر است. در ادبیات هیلاری می توان ردپایی از عقلانیت یافت در حالی که این مساله مهم در ادبیات ترامپ قافیه گم شده است. شاید برای نخستین بار باشد که انتخابات امروز امریکا تا این اندازه فضای این کشور را دو قطبی کرده باشد. اما نتیجه این انتخابات دو قطبی هر چه باشد، تاثیر شگرف هم بر تاریخ امریکا می گذارد هم بر تاریخ کل جهان.  

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: دونالد ترامپ هیلاری کلینتون انتخابات ریاست جمهوری امریکا


نظر شما :