ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از افشای کشته‌های امریکا تا توافق ترکیه برای خروج داعشی‌ها از موصل

۲۱ آبان ۱۳۹۵ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۶۴۵۵۸ اخبار اصلی خاورمیانه
افشای کشته‌های امریکا در موصل، توافق ترکیه برای خروج داعشی‌ها از موصل، تداوم رشد اقتصادی، هشدار مرکل به دخالت روسیه در انتخابات این کشور و تداوم رشد اقتصادی عربستان از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از افشای کشته‌های امریکا تا توافق ترکیه برای خروج داعشی‌ها از موصل

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر آخر هفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

تداوم رشد اقتصادی عربستان

سایت خبری تحلیلی بیزنس اینسایدر گزارش داد با وجود کسری بودجه شدید عربستان سعودی، رشد اقتصادی این کشور همچنان ادامه خواهد یافت.

بنا به این گزارش، عربستان سعودی با کاهش شدید قیمت نفت و هزینه های سرسام آور جنگ در یمن با کسری بودجه شدیدی مواجه شده است اما پیش بینی می شود رشد اقتصادی آن تا چند ماه آینده ادامه داشته باشد.

بیزنس اینسایدر همچنین گزارش می دهد که مشخص نیست بعد از شش ماه آینده اقتصاد عربستان چگونه خواهد بود.

 

هشدار مرکل به دخالت روسیه در انتخابات آلمان

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نسبت به دخالت روسیه در انتخابات پارلمانی این کشور در سال 2017 ابراز نگرانی کرد.

به گزارش شبکه خبری الحره، صدر اعظم آلمان ابراز داشت با توجه به دخالت روسیه در انتخابات امریکا بعید نیست که روسیه در انتخابات پارلمانی آلمان نیز دخالت کند. وی این اظهارات را در بحبوحه برگزاری انتخابات سراسری امریکا بیان داشت.

 

مجموعه بن لادن بالاخره توانست حقوق کارمندانش را بدهد

شرکت عظیم "مجموعه بن لادن" که در زمینه ساخت و ساز و مسکن فعالیت می کند اوائل ماه گذشته میلادی اعلام کرد که دولت عربستان دو هفته پیش بعضی از بدهی های خود را پرداخت کرد و این شرکت نیز توانست بعضی از بدهی های معوقه خود به کارمندان خود را پرداخت کند.

به گزارش عربی 21، مجموعه بن لادین یکی از بزرگترین شرکت های فعال در زمینه مسکن در عربستان محسوب می شود. این شرکت تا کنون 70 هزار نفر از کارکنان خود را اخراج کرده است.  

بدهی های دولت عربستان به این شرکت تا اندازه ای است که احتمال ورشکستگی آن وجود دارد.

 

ناتوانی شرکت سعد حریری برای پرداخت حقوق کارمندانش

ده ها هزار نفر از کارمندان شرکت "سعودی اوجیه" چند ماه است نتوانسته اند حقوق های خود را دریافت کنند.

به گزارش عربی 21، ریاست این شرکت بر عهده سعد حریری، نخست وزیر مکلف فعلی لبنان است. این شرکت همانند بسیاری از شرکت های فعال دیگر در عربستان سعودی نتوانسته است مطالبات خود را از دولت عربستان دریافت کند و در معرض ورشکستگی قرار دارد.

 

خروج شرکت های سرمایه گذاری از عربستان

به دنبال لغو پروژه های کلان اقتصادی در عربستان بسیاری از شرکت های خارجی فعال در این کشور از بیم ورشکستگی مجبور به خروج سرمایه های خود از عربستان سعودی شده اند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، دولت عربستان روز دوشنبه در همین رابطه تشکیل جلسه داد تا راه های تسویه حساب با طرف های خارجی را بررسی کند.

بنا به گزارش ها دولت عربستان نتوانسته مطالبات مالی بسیاری از افراد و شرکت های خارجی فعال در این کشور را پرداخت کند و آنها برای جلوگیری از زیان بیشتر قصد دارند عربستان را ترک کنند.

 

روسیه کشته های امریکا در موصل را فاش کرد

رسانه های روسیه فاش کردند که ایالات متحده در عملیات آزادسازی موصل تا کنون هزینه های انسانی قابل توجهی داده است که تلاش می کند در رسانه ها مطرح نشود.

به گزارش شبکه خبری روسیال الیوم، منابع نظامی دیپلماتیک در مسکو گفتند که در جنگ با داعش در شهر موصل که نیروهای امریکایی نیز مشارکت دارند، تا کنون دست کم 16 امریکایی کشته و 27 نفر دیگر زخمی شده اند.

ایالات متحده در حال حاضر 4500 سرباز در عراق به عنوان مستشار مستقر کرده است.

این در حالی است که رسانه های امریکایی و غربی هیچ خبری در این زمینه منتشر نکرده اند. مقامات امریکایی نیز در برابر این خبر هیچ واکنشی از خود نشان نداده اند.

 

توافق ترکیه برای خروج نیروهای داعش از موصل

ام الربیعین زهیر الجلبی، رئیس شورای اسناد عراق اعلام کرد که ترکیه با اثیل النجیفی، استاندار سابق موصل به توافق رسیده است تا شمار بسیاری از نیروهای داعش بدون آسیب از موصل خارج شوند.

به گزارش ایراک تودی، بر اساس این توافق نیروهای حشد الوطنی که زیر نظر اثیل النجیفی فعالیت می کنند، گذرگاه امن برای داعشی ها برای خروج از موصل فراهم می کنند.

 

پیروز ترامپ پایان دوران وهابیت است

دکتر موفق الربیعی، مشاور سابق امنیت ملی عراق و عضو ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی، نخست وزیر سابق پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا را آغازی برای پایان دادن به تفکر افراط گرایی و وهابیت در جهان دانست که به گفته او عربستان آن را تولید کرده است.

در بیانیه ای که دفتر الربیعی منتشر کرده آمده است: "پیروزی ترامپ پایان اسلام گرایی افراطی و وهابیت جهانی است که القاعده و بوکو حرام و داعش را ایجاد کرد تا مسلمانان و جهان اسلام از هم بپاشند و به دنبال آن جهان و دهکده جهانی فرو بریزند."

در ادامه بیانیه او همچنین آمده است: "اسلام عربستان و قطر و ترکیه که اسلامی تندرو و انحرافی است سبب شده تا از کشورهای اسلامی مکانی برای جذب تروریسم و افراط گرایی به وجود آید. برای همین می توانیم بگوییم که توجه ترامپ به مبارزه با تفکر وهابیت در جهان که عربستان منبع آن است، تبدیل خواهد شد."

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: دولت عربستان وهابیت ترامپ روسیه داعش ترکیه موصل


نظر شما :